דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ויצ"ו

חינוך / תשעה מעונות יום של ויצו עומדים בפני סגירה - העובדות מוחות

בהנהלת ויצו טוענים כי הרשת סובלת מהיעדר תקציבים ונקלעה למשבר כלכלי. בהסתדרות דורשים מהרשת שמטרתה ליצור שוויון לנשים עובדות - להמשיך את המשא ומתן עם ועד העובדים.

מרכז ויצ"ו באזור. צילום: דבר ראשון
מרכז ויצ"ו באזור. צילום: דבר ראשון
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי ויצו ישבתו מחר שביתת אזהרה בת יום אחד, בשל סגירתן של תשעה ממעונות הרשת, החל משנת הלימודים הבאה, בין היתר בנתיבות, מעלות וביישובי מטה יהודה. השביתה תכלול את מעונות היום ואת סניפי ויצו ומשרדיה. בית ההורים של הארגון יעבוד במתכונת חירום בלבד.

לדבריה של יו"ר ועד העובדים של ויצו, רחל מירון, סגירת תשעת מעונות היום בפתיחת שנת הלימודים הקרובה היא רק שלב ראשון בדרך לסגירתם של מעונות יום רבים נוספים.

"הודענו להנהלת ויצו כי לא נאפשר לפגוע בעובדים ודרשנו מההנהלה לנהל איתנו משא ומתן", אומרת מירון, "אולם ההנהלה אינה מוכנה כלל להידבר איתנו ונוקטת בצעדים חד צדדיים, תוך פגיעה אנושה בזכויות הנשים העובדות בויצו וביטחונן התעסוקתי. אני תוהה מדוע לא לקחה בחשבון יושבת ראש ויצו את התקציב שיועבר לה על ידי הממשלה; מדוע מתעקשת יושבת ראש הנהלת ויצו העולמית לנתק מגע עם נציגות העובדים ומדוע היא ממשיכה לעמוד בהחלטתה החד צדדית לסגור את המעונות", הוסיפה.

מויצו נמסר כי תהליך סגירת המעונות נעשה חודשים רבים בהיוועצות, בשיתוף ובהסכמת נציגות העובדים וההסתדרות, מתוך הבנה כי אין מנוס מצעד זה בשל המשבר הכלכלי אליו נקלעה ויצו כתוצאה מהיעדר תקציבים. לדבריהם לאחרונה החליטה נציגות העובדים וההסתדרות להתנער מהתהליך באופן חד צדדי. הנהלת ויצו קראה לנציגות העובדים ולהסתדרות לבטל את השביתה. כמו כן הכחישו בויצו את הטענה כי סגירת מעונות נוספים עומדת על הפרק.

מההסתדרות נמסר כי יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר דוד, הנחה להחריג מהשביתה את המעונות הרב תכליתיים, אשר נותנים מענה לילדי אמהות עובדות ולילדים בסיכון המופנים על ידי שירותי הרווחה. כמו כן, על פי הנחייתו, תוחרג מהשביתה גם "אחוזת הילדים" – פנימייה טיפולית לנערות ונערים בסיכון, המתמודדים עם בעיות התנהגויות, רגשיות ונפשיות. "אסור שהעובדות, ההורים והילדים ישלמו בסוף את מחיר הכשל הניהולי", אמר בר דוד וקרא להנהלת ויצו לשוב להדברות עם נציגות העובדות, "לא ייתכן שארגון שמבסס את חזונו על שוויון הזדמנויות בדגש על חינוך ורווחה לנשים, יחליט פתאום להתנכר לנציגות העובדות ולפגוע בזכויותיהן של נשים עובדות".

ארגוני הנשים המפעילים את מעונות היום המפוקחים והמסובסדים על ידי משרד הכלכלה לגילאי 0 – 3, נאבקו בתקופה האחרונה בתקצוב הנמוך של המעונות. כיום רק ל-25% מהילדים בגילאים אלו ישנו מקום במעונות הקיימים, וישנו קושי בגיוס מטפלות ותחלופה גבוהה בשל תנאי העבודה והשכר הנמוכים. ביום חמישי האחרון הסכימו הארגונים לבטל את השביתה שתוכננה בכלל המעונות, וזאת לאור הסכמת משרדי האוצר והכלכלה להעביר לידיהן תקציב חירום מיידי בסך 60 מיליון ש"ח לפתיחת שנת הלימודים הקרובה, ו-50 מיליון ש"ח נוספים בתקציב הקרוב.

לדבריה של גליה וולך יו"ר נעמ"ת ומועצת הנשים, ביום שני השבוע בועדת הכספים של הכנסת מדובר "בלא יותר מאקמול. החל מהיום מתחיל תקתוק שעון החול של שלושה חודשים שבהם הוועדה המיוחדת תבחן את הסוגיה. הדברים המשמעותיים: שכר המטפלות, תקינה, יחס מספר ילדים למטפלת, בניית מעונות חדשים, רגולציה שמנחיתים עלינו ועוד". באותה הישיבה ציינה סמנכ"לית משרד הכלכלה, מיכל צוק, כי התקציב שהוקצה לטובת בניית המעונות בחמש השנים האחרונות עמד על 1.2 מליארד שקלים. עם זאת רק חלק מזערי ממנו נוצל בשל בעיות בירוקרטיות שונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!