דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הנומרטור

תקציב המדינה / הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בסך כ-10 מיליארד ש"ח לשלוש שנים

משרד האוצר הגיש אתמול לממשלה "עדכון" לנתונים המצרפיים של התקציב לשנים 2019-2017. העדכון כולל קיצוץ בתקציבי הממשלה, לעומת התקציב שהעריכו במשרד האוצר לפני שבעה חודשים.

נתניהו וכחלון בישיבת ממשלה. צילום ארכיון: אמיל סלמן
נתניהו וכחלון בישיבת ממשלה. צילום ארכיון: אמיל סלמן
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה התכנסה אתמול (שלישי) בבוקר כדי "לשמוע סקירה" על תחזית ההכנסות וההוצאות הממשלתיות לשנים 2019-2017, ולבסוף קיבלה החלטה "לעדכן" את התחזית בהתאם למסמך שהוצג על ידי משרד האוצר, וזכה לשם המדעי כביכול "הנומרטור".

אך ההחלטה המעשית שהתקבלה אתמול על ידי הממשלה היא קיצוץ משמעותי בתקציבי המדינה לשנים הקרובות. כנראה שהמילה "עדכון" מעוררת פחות התנגדות מהמילה "קיצוץ" בקרב הציבור, ואולי גם בקרב חלק משרי הממשלה.

"ההתכנסות שלנו היום," אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח ישיבת הממשלה, "היא לקבל עדכון ממשרד האוצר על ה'נומרטור' ועל הצרכים התקציביים לקראת תקציב 2018-2017".

אתמול עדכנה הממשלה את מסגרת התקציב לשנת 2017 לסכום של 360.4 מיליארד ש"ח. רק לפני שבעה חודשים העריך משרד האוצר, כי מסגרת התקציב לשנת 2017 תהיה בסך 363 מיליארד ש"ח. וכך קוצצו 2.6 מיליארד ש"ח.

ראש הממשלה התייחס לכלי שפותח במשרד האוצר כדי לבצע את התכנון של תקציב הממשלה, אשר עוגן בחוק יסודות התקציב לפני כחצי שנה, וזכה לשם "הנומרטור".

"אני רוצה להבהיר ש'חוק הנומרטור' הוא חוק מהפכני לאופן ניהול כלכלת ישראל," הסביר נתניהו, "כי בעבר, ממשלות היו מתחייבות קדימה ומכניסות עצמן לבורות תקציביים עמוקים מאוד, מה שתמיד היה מחייב קיצוצים, קיצוצים ועוד קיצוצים. מאז שהפעלנו את ה'נומרטור' צמצמנו את הבור התקציבי, ועל כך נקבל היום דיווח".

המסמך עצמו שהוצג בישיבת הממשלה, והועלה לאתר מזכירות הממשלה אחרי הישיבה, מציג את גודל התקציב המותר על פי מגבלת ההוצאה הקבועה על פי חוק, ואת העדכונים השונים שיש לבצע בהוצאות הממשלה בהתאם לחוקים שמתווים את אופן גידול התקציב.

במסמך שהוצג לשרים נכתב שיש לעדכן את גודל ההוצאה הממשלתית לעומת הפרסום הקודם, כלומר לתקציב של 2016-2015, שאושר לפני שבעה חודשים בלבד. לעדכון זה ניתנים הסברים שונים, כמו מדד המחירים לצרכן שהוא נמוך מן הצפוי ותחזיות שונות בנוגע לביצועי המשק. אולם מה שלא כתוב במסמך הוא הסכום שנחזה על ידי "הנומרטור" באוקטובר 2015, לעומת הסכום המעודכן.

נתון זה חשוב, כיוון שכאן מסתתר למעשה קיצוץ של מיליארדים בתקציב הממשלה, שספק אם השרים היו מודעים לו. ההחלטה על גודל התקציב, הקרויה גם "מסגרת התקציב", היא למעשה ההחלטה הכלכלית הדרמטית והמשמעותית ביותר שהממשלה מקבלת, כיוון שמדובר בהחלטה על "גודל העוגה". כל המאבקים בהמשך להגדלת התקציבים האזרחיים על חשבון הביטחוניים, לדוגמה, מתבצעים בתוך המסגרת שנקבעת בהחלטה שהתקבלה אתמול בשקט יחסי.

אתמול עדכנה הממשלה את מסגרת התקציב לשנת 2017 לסכום של 360.4 מיליארד ש"ח. רק לפני שבעה חודשים העריך משרד האוצר את התקציב, וכתב בספר התקציב של שנת 2016-2015 כי מסגרת התקציב לשנת 2017 תהיה בסך 363 מיליארד ש"ח. ובאופן זה קוצצו 2.6 מיליארד ש"ח.

גם במבט קדימה, שינה משרד האוצר את ההערכה והממשלה קיצצה. בתקציב 2016-2015 נקבע שחוק מגבלת ההוצאה יגביל את מסגרת התקציב של 2018 ל-379.7 מיליארד ש"ח, ואילו אתמול הודיעו במשרד האוצר שאותו חוק מגביל כעת את הסכום ל-375.8 מיליארד ש"ח, קיצוץ של 4.2 מיליארד ש"ח.

אתמול קבעה הממשלה גם את מסגרת התקציב לשנת 2019 וקיצצה אותה ב-4 מיליארד ש"ח, מ-396.8 מיליארד ש"ח (כפי שקבעה רק לפני שבעה חודשים, בהתבסס על "הנומרטור") ל-392.8 מיליארד ש"ח.

סך הקיצוץ עליו החליטה אתמול הממשלה הוא יותר מ-10 מיליארד ש"ח. התנודתיות של "הנומרטור", והעובדה שמסגרת התקציב משתנה באופן כה דרמטי בפרק זמן כה קצר, לא הפריעה לראש הממשלה לשבח את הכלי החדש שפותח בממשלתו.

"זה (הנומרטורע.כ.) גם עוזר לנו להיערך למצב עתידי שתוך שנתיים למדינת ישראל לא יהיו תקציבים שדורשים קיצוצים, בהגדרה. זה שינוי מהפכני, זה ניהול נכון של הכלכלה וזה ניהול אחראי של הכלכלה," קבע ראש הממשלה.

"אני מברך על שיתוף הפעולה עם שר האוצר, שיחד עשינו את השינוי הזה, והיום אנחנו מקבלים את הדיווח, כנדרש בחוק, על המצב התקציבי שלנו ועל ההתחייבות העתידיות," סיכם נתניהו את דבריו בפתח ישיבת הממשלה. בהמשך הישיבה קיבלו השרים את הצעת משרד האוצר ככתבה וכלשונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!