דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מונדיאל נשים 2019 / כוכבת הכדורגל האוסטרלית שצמחה בנבחרת הבנים בפוטבול: סיפורה של סאם קר

בהשראת אחיה הגדול החלה קאר להתאמן בפוטבול אוסטרלי, אך היעדר קבוצת נערות גרם לה לעבור לכדורגל | חביבת הקהל בליגה האמריקנית ומלכת השערים ב-2017 תיאבק להביא את נבחרת אוסטרליה לרבע הגמר | בדרך, היא הצילה את אחיה מהידרדרות לפשע

סאם קר, שחקנית נבחרת אוסטרליה בכדורגל (Photo by Maja Hitij/Getty Images)
סאם קר, שחקנית נבחרת אוסטרליה בכדורגל (Photo by Maja Hitij/Getty Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

סאם קר היא כוכבת כדורגל עולמית בזכות עצמה, אך כדי להבין את סיפורה של אחת השחקניות הבולטות בנבחרת אוסטרליה צריך להכיר את אחיה הגדול, דניאל קר. דניאל היה כוכב פוטבול אוסטרלי בליגת ה-AFL בין השנים 2001- 2013. הוא נחשב לשחקן קישור קשוח ובלתי מתפשר. הוא זכה בשער העונה של הליגה בשנת 2003, שיא הקריירה היה כמובן זכייה באליפות עם קבוצתו "ווסט קואסט איגלס" ב-2006. דניאל הופיע פעמיים במדי נבחרת אוסטרליה ושיחק במדי נבחרת החלומות במשחק לכבוד שחקני היכל התהילה של הפוטבול האוסטרלי.

אחותו הקטנה סמנתה גדלה בצילו של דניאל, עם חלום ללכת בצעדי אחיה ולהפוך בעצמה לשחקנית פוטבול מקצוענית. גם אביה, רוג'ר קר, היה שחקן מקצועי ומאמן. העובדה שלקר היו דמויות חיקוי נגישות מהן הייתה יכולה לשאוף להגיע לרמות הגבוהות ביותר בספורט העולמי, נתנה לה כוחות לממש את הפוטנציאל שקיים בה ולהגיע הכי רחוק שאפשר, גם כשהדברים לא הלכו לה בקלות.

גם היום קר מגלה שהיא אוהדת שרופה של ענף הספורט המשפחתי. "אני חושבת שיש לי מוח של AFL, גם היום שלא הייתי בבית בזמן שבע העונות האחרונות, אני עדיין יודעת את כל השמות של השחקנים בליגה. אני לא יודעת איך אני זוכרת אותם", סיפרה קר במהלך ראיון לגארדיאן, "אני פשוט זוכרת את כל הנתונים של שחקני הליגה. כך גדלתי, לא היה לי ברירה אחרת. אחי ואבי שיחקו באופן מקצועני וגם אני מאז שאני זוכרת את עצמי שיחקתי בפוטבול. גם לפני שדניאל הפך לשחקן מקצועני היינו מתחרים כל יום מי יכול לזרוק כדור פוטבול לתוך דלי כמה שיותר רחוק."

קר שיחקה עד גיל 12 במסגרת קבוצות בנים בפוטבול אוסטרלי, היא תמיד הייתה הבת היחידה נאבקת על מקומה בקבוצות בנים. בגיל 12 הכל השתנה, קר נאלצה לעזוב את קבוצת הבנים ולא הצליחה למצוא קבוצה אחרת שתקלוט אותה, כי לא היו קבוצות בנות בסביבת מגורים שלה.

למזלה היא מצאה את הנחמה שלה במשחק הרבה פחות פופולרי באוסטרליה, משחק מוזר שבועטים בו כל הזמן בכדור עם הרגל. "לעזוב את משחק הפובטול היה מבאס, אני הייתי ממש טובה בזה, היה לי קואורדינצית עין-יד מעולה, אחי היה שחקן מקצועני, הכל היה קל בשבילי. זה היה דבר קשה לעבור מלהיות אחת השחקניות הטובות ביותר לגילי בענף הספורט שלי, ללהיות אחת הגרועות בענף הספורט החדש אליו הצטרפתי."

ההתחלה הייתה קשה, בעיקר כי קר ואף אחד בסביבתה הקרובה לא הכיר את המשחק החדש ואת החוקים המוזרים שלו "לא הכרתי את החוקים, לא הבנתי מה זה אופסייד ולמה כשאני לבד אף אחת לא הייתה מוסרת לי את הכדור. המשפחה שלי לא הבינה את החוקים ולכן היה קשה להם לבוא לראות אותי, הם חשבו שזה משחק משעמם וזה היה מתסכל אותי."

העובדה שקר גדלה והתפתחה בספורט הרבה יותר פיזי מכדורגל העניק לה יתרון משמעותי במשחק הכדורגל. היא פרצה לנבחרת האוסטרלית כבר בגיל 15 כאשר הוזמנה לראשונה למשחק הנבחרת מול איטליה, את שערה הראשון כבשה בשלב הבתים באליפות אסיה מול קוריאה הדרומית. בראיון למגזין 4-4-2 המדורה האוסטרלית היא סיפרה בגיל 16: "אני נהינת לשחק מול שחקניות מבוגרות יותר ממני, זה מאתגר אותי. אני אוהבת את זה כי ככל שהרמה גבוהה יותר זה גורם לי להשתפר". כבר בעונת הבכורה שלה היא זכתה בשער העונה בליגה האוסטרלית כאשר היא בת 15 בלבד.

בגיל 16 בלבד פתחה בהרכב הנבחרת הבוגרת בגמר אליפות אסיה, ובדקה ה-16 כבשה את השער היחיד של הנבחרת האוסטרלית מול קוריאה הצפונית, בדרך לזכייה היסטורית באליפות אסיה.

לאחר שהפכה לאחת השחקניות הטובות בליגה המקומית, עברה בעונת 2014-2013 לליגה האמריקאית ובעונת הבכורה הגיעה למשחק גמר הפלייאוף ביחד עם קבוצתה ה'ניו-יורק פלאש', כאשר כבשה שישה שערים בליגה שנחשבת לטובה בעולם והצליחה לגרום לכל חובבי הכדורגל ארה"ב להתאהב בה. מאמן הקבוצה אראן לינס אמר עליה: "התכונות הבולטות שלה הן המהירות, האתלטיות והאינסטינקטים. אם היא תמשיך להתפתח באותו הקצב היא תהפוך לאחת השחקניות הטובות בעולם".

לצערה של קר, ההתקדמות שלה ושל הנבחרת נעצרה בתקרת זכוכית, כאשר הנבחרת האוסטרלית נכשלה פעמיים בניסיון לעבור את שלב רבע הגמר במונדיאל 2015 ובאולימפיאדה ב-2016, וקר, במקום לגדול ולהתפתח כשחקנית בעלת שם עולמי, לא הצליחה להתקדם וסבלה מפציעות, שאף גרמו לה בגיל 23 לחשוב על פרישה מוקדמת מכדורגל.

כשהתחילה עונת 2017 בליגה האמריקאית NWSL פתאום הכל סוף סוף התחבר לה. בגיל 24 קר חוותה עונה בלי פציעות והפוטנציאל שעליו כולם דיברו התחבר ליכולת התקפית נדירה. השילוב של הכוח והמהירות עם יכולת סיומת משובחת הפכו את קר לבלתי ניתנת לעצירה בליגה ובמשחקי הנבחרת.

קר שברה את כל השיאים בליגה האמריקאית עם 17 שערי ליגה בעונה אחת, ארבעה שערים במשחק אחד בלתי נשכח. בסוף העונה כצפוי נבחרה קר לשחקנית העונה בליגה. בעונת 2018 עברה קר לשיקגו ראד סטארס המשיכה לחורר רשתות גם בקבוצתה החדשה, עם זכייה ב'מלכות שערים' נוספת הפעם עם 17 שערים בעונה וקביעת שיא הכיבושים בליגה עם 55 שערי ליגה סך הכל.

על השינוי בגישה שעברה היא סיפרה בראיון ל-ESPN: "אני מבוגרת יותר עכשיו ואחרי פציעות רבות, אני חייבת להפוך למקצוענית יותר. אני צריכה לדאוג יותר לגוף שלי ולעשות את כל הדברים הקטנים שנוגעים לזה". על השאלה מה הדבר שפתאום השתנה במשחק שלה העונה היא ענתה: "אני בכנות חושבת שהכול פתאום התחבר ביחד. ישבתי בתחילת העונה עם מאמן הנבחרת והוא אמר לי שכמה שהייתי שחקנית טובה עד כה בנבחרת, אף פעם לא העליתי את המשחק שלי לרמה הבאה".

במקביל למשברים המקצועיים שחוותה קר הצעירה, אחיה דניאל פרש מפוטבול. הפרישה מהמשחק שהיה הדבר היחיד שידע לעשות בחייו ריסקה את דניאל, שהחל בצניחה חופשית. השיא היה כניסתו לכלא המקומי לחמישה ימים, בעקבות מקרה אלימות וסירוב של משפחתו לשלם את הערבות בסך 5,000 דולר אוסטרלי.

סמנתה הייתה מאוד קרובה לדניאל ולקחה קשה את ההידרדרות שלו, ולאחר תקופה ארוכה היא החליטה בצעד קיצוני להפסיק לדבר איתו, עד שלא ייקח את עצמו ביידים. במשך שנתיים סירבה קר לדבר עם אחיה האהוב, וסירבה לקבל את מה שהוא מחולל בנפשות הוריה הדואגים.

למרבה הפתעה דניאל הבין שהוא עבר את הקו האדום והחליט להשתנות. בשיחה עם רשת FOX סיפרה קר: "אני קרובה לכל בני משפחתי, אך אני ודניאל מאוד קרובים. במשך שנתיים לא דיברתי איתו. דניאל תמיד טוען, שהדבר אשר החזיר אותו חזרה למסלול, העובדה שכולם דיברו איתו, ורק אני סירבתי." במהלך המונדיאל בצרפת דניאל וילדיו קנו כרטיסים למשחקים של אוסטרליה, ומלווים את קר ברגעי השיא שלה על הבמה הגדולה בעולם.

קר ממשיכה לעמוד בציפיות ממנה במונדיאל. בשלב הבתים היא כבשה עד כה 5 שערים והתייצבה בראש מלכות השערים ביחד עם אלכס מורגן. הערב (שבת) בשעה 22 קר תוביל את נבחרת ה"מטילדות" מול נבחרת נורבגיה, במטרה לעלות שוב לרבע הגמר. בתקווה שהפעם הן ישברו את הקללה ויעלו בהמשך לחצי הגמר לראשונה בהיסטוריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!