דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הפנים והגנת הסביבה

לכבוד הקיץ / ועדת הפנים דנה בעלותן של הקייטנות העירוניות

מהדיון עולה כי חלק מהרשויות משתמשות בכספי ההרשמה למימון פעילויותיהן השוטפות. ח"כ דוד אמסלם: "אם הנושא לא יוסדר אגיש הצעת חוק פרטית ונקבע בה מחיר גג לקייטנות".

דוד אמסלם. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
דוד אמסלם. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מחאת מחירי הקייטנות הגיעה לשולחן ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. הבוקר (שני) קיימה הוועדה, בראשותו של ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), דיון במחירי הקייטנות העירוניות. בדיון השתתפו נציגי משרדי החינוך, הפנים והאוצר, כמו גם נציגי השלטון המקומי ונציגי ההורים.

במהלך הדיון, אחרי שנציגי משרד החינוך טענו שנושא הקייטנות הוא באחריותו של משרד הפנים, אמר ח"כ אמסלם כי "משרד הפנים אומרים זה לא הם, החינוך אומרים שזה לא הם, אז אני מבין שאף אחד לא אחראי על הקייטנות".

מחאת ההורים באה על רקע העובדה כי לפני מספר שבועות הודיע משרד החינוך שתכנית 'בית הספר של החודש הגדול', אותה יזם שר החינוך הקודם שי פירון, שמטרתה לספק מסגרות חינוך גם בזמן החופש הגדול, לא תופעל השנה עבור תלמידי כיתות ג' ו-ד'. נציג משרד החינוך בוועדה התייחס לנושא, ואמר: "בשנת 2014 הוקצבו לתכנית 175 מיליון ש"ח, ב-2015 הייתה אמורה להיות תוספת של 225 מיליון, אבל יש עניין של תעדוף ומשרד החינוך העדיף לקדם את  תכנית הקטנת הכיתות". נציגי משרד האוצר הוסיפו כי "הסיכום שהיה על העברת הכסף, בין 30 ל-40 מיליון ש"ח, היה עם שר החינוך הקודם. לשר החינוך הנוכחי יש סדרי עדיפויות אחרים".

ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו״ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, אמר כי "משרד החינוך הכניס אותנו להיריון וברח. התכנית 'בית הספר של החודש הגדול' הייתה מצוינת והוזילה דרמטית את המחירים להורים לכן צריך להרחיב אותה גם לכיתות ג'-ד', כפי שהמשרד התחייב. אגף התקציבים באוצר ציין במפורש שהתקציבים הרלוונטיים הועברו למשרד החינוך, אבל משום מה הם לא נמצאים בסדרי העדיפויות של משרד החינוך והראשונים להיפגע הם ההורים".

נושא נוסף שעורר את מחאת ההורים, ונדון אף הוא בוועדה, הוא מחירן הגבוה של הקייטנות העירוניות. נכון להיום, המדינה אינה מסבסדת קייטנות אלו, שעלותן עשויה להגיע לאלפי שקלים, ולטענת ההורים כספים אלו משמשים למימון פעילויותיה השוטפות של הרשות המקומית.

מנהל המִנהל לשלטון המקומי במשרד הפנים, מרדכי כהן, אמר כי נתוני המשרד אכן מצביעים על עלויות גבוהות של הקייטנות העירוניות, אך גם על פערים ניכרים בין הרשויות השונות. "הנתונים שמשרד הפנים אסף מצביעים על עלויות גבוהות והבדלים בלתי מוסברים בין רשויות מקומיות. המחירים מגיעים עד קרוב ל-3,000 שקלים," אמר כהן, "אמנם משרד הפנים הוא הרגולטור על הרשויות המקומיות שמפעילות את הקייטנות, אך משרדי האוצר והחינוך מתנערים מאחריות".

כהן אף חיזק את הטענות בדבר שימוש לא הולם בהכנסות מהתשלום לקייטנות. לדבריו, חלק מהרשויות "מנצלות את ההכנסה מהקייטנות לא רק לטובת פעילויות הקיץ". ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו) הוסיפה כי "יש רשויות שגובות סכומים דמיוניים ומרוויחות לא מעט כסף. אם זה היה בבסיס השירות שהרשות מעניקה לתושב, היא לא הייתה לוקחת רווח כזה גדול".

"במגדל העמק דאגנו לפרסם תכנית לקייטנה, גני ילדים א'-ד' במחירים שווים לכל נפש מתוך הנחת מוצא שאנחנו רואים רצף חינוכי לשנת הלימודים והקיץ," אמר ראש עיריית מגדל העמק, אלי ברדה. "אני רואה את המילים 'צדק חברתי' לא רק כסיסמה אלא כדרך חיים. כל המשאבים של הרשות 'משועבדים' לעלויות הקייטנה, איגום של הפעילויות שמופעלות במהלך השנה מופנים לקיץ. אנחנו לא רוצים להרוויח שקל וגם מסבסדים אם אפשר". יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, הוסיף כי "אנחנו במרכז השלטון המקומי מקדמים יוזמה להוזלת הקייטנות בכל הרשויות עד למחירים של 850 ש"ח, אבל הסבסוד של משרד החינוך יוזיל להורים בעוד לפחות 50%".

יו"ר הוועדה, דוד אמסלם קרא לשר הפנים אריה דרעי הפנים לכנס ישיבה ולהסדיר את עניין הקייטנות. "לא מבקש שהוא יממן את זה," אמר אמסלם, "אני מבקש גם מהשלטון המקומי שיעשה עבודה פנימית גם בהנחה שהממשלה לא רוצה להיכנס לעניין," אמר. "אם לא, אחתים חברי כנסת ואגיש הצעת חוק פרטית ונקבע בה מחיר גג לקייטנות," הוסיף.

נציג משרד הפנים בדיון אמר בתגובה כי "אין בכוונת שר הפנים להיכנס לענייני הרשות ולייצר חקיקה מסוג זה. צריך למצוא פתרון משותף של כל הגופים".

לסיכום הישיבה אמר אמסלם כי "קיימנו דיון ראשון בנושא בדיוק לפני שנה כדי שיהיה זמן להיערך לעניין. מי שרוצה שילדיו ירכבו על סוסים או יטיסו דאונים – יכול לרשום אותם לקייטנה פרטית, אבל מי שמפעיל קייטנה במבני ציבור, לא יגבה תקורה ולא ירוויח על חשבון ההורים. קייטנה כזו צריך לספק ב600-800 ₪ לילד, ואם יש כמה אחים מקסימום 2000 ₪ למשפחה. אני ואשתי ז"ל עבדנו מאד קשה כזוג צעיר וכל יולי אוגוסט היה סיוט – קייטנות, נופש קטן, קלמרים ותיקים ותלבושת, אתה מגיע ל-20-25,000 ₪ ונאלץ לקחת הלוואה. בשנות ה-70 היו לנו קייטנות חינם בבית הספר ואז המדינה הייתה עניה. מנהיגי הדור הבינו שזה חלק מהמשחק. היום חושבים שביולי אוגוסט הילדים נעלמים למאדים וחוזרים ב1 לספטמבר. בנובמבר נכנס שר חדש למשרד הפנים. הוא ביקש זמן ללמוד. עכשיו הזמן לספק תשובה".

בתוך כך, אחרי סיום הישיבה הודיעה ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו), שהשתתפה אף היא בישיבה, כי הגישה היום הצעת חוק לפיקוח על מחירי הקייטנות המופעלות על ידי הרשויות המקומיות והמתנ"סים. בהצעת החוק, ח"כ שאשא-ביטון דורשת כי ייקבע מחיר מקסימלי לגבייה מההורים לפעילות בקייטנה, כאשר הוא מחושב לפי סך כל עלות התפעול חלקי מספר הילדים שצפוי להשתתף בקייטנה, בתוספת מסוימת להבטחת הוצאות בלתי צפויות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!