דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ברכות / ברכת נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין

מכובדיי, קוראות וקוראים, כותבות וכותבים, העיתון ההיסטורי 'דבר' יצא לאור בשנת 1925 כעיתון של "פועלי ארץ-ישראל". במשך שנים רבות עיתון זה היווה שופר תרבותי, אידאולוגי, וחדשותי של מוסדות המדינה שבדרך. כך למשל, ברל כצנלסון כמו גם זלמן שז"ר, לימים נשיא מדינת ישראל, היו שניהם מעורכי 'דבר'.

צילום: דוברות בית הנשיא
צילום: דוברות בית הנשיא

מכובדיי, קוראות וקוראים, כותבות וכותבים, העיתון ההיסטורי 'דבר' יצא לאור בשנת 1925 כעיתון של "פועלי ארץ-ישראל". במשך שנים רבות עיתון זה היווה שופר תרבותי, אידאולוגי, וחדשותי של מוסדות המדינה שבדרך. כך למשל, ברל כצנלסון כמו גם זלמן שז"ר, לימים נשיא מדינת ישראל, היו שניהם מעורכי 'דבר'.

התחייה מחדש של העיתון ההיסטורי 'דבר', בפורמט הנוכחי – 'דבר ראשון', היא לא פחות מנס. שורשיה נטועים, כך אני מאמין, בימי המחאה החברתית של קיץ 2011. המאבק שהתחולל אז ברחובות לא היה מאבק כלכלי גרידא, אלא חיפוש אלטרנטיבה כלכלית, פוליטית ואידיאולוגית שתעדכן את הסדר הקיים

המהפכה הפוסט-תעשייתית, עליית ה'ניאו-ליברליזם', והשינויים המואצים בשוק העיתונות בחברה המערבית בכלל, ובחברה הישראלית בפרט הביאו לשקיעתו של 'דבר' עד לסגירתו המוחלטת. התחייה מחדש של העיתון ההיסטורי 'דבר', בפורמט הנוכחי – 'דבר ראשון', היא לא פחות מנס. שורשיה נטועים, כך אני מאמין, בימי המחאה החברתית של קיץ 2011.

המאבק שהתחולל אז ברחובות לא היה מאבק כלכלי גרידא, אלא חיפוש אלטרנטיבה כלכלית, פוליטית ואידיאולוגית שתעדכן את הסדר הקיים. ברור לכל, כי המצוקות החברתיות לא נולדו בשנים האחרונות וכי הן פרי הזנחה של שנים. כך הם פני הדברים ביחס למעמדו של המגזר הציבורי, מחירי הדיור והפערים הכלכליים-חברתיים. אלא שבשונה מהעבר, קשה למצוא היום אלטרנטיבות כלכליות-רעיוניות.

ישראל משופעת בעיתוני כלכלה. ישראלים רוצים לדעת יותר ויותר "איפה הכסף". הם מודעים לכשלי שוק שונים ואף לנעשה מאחורי הקלעים של המערכת הכלכלית. ועדיין, בהעדר אלטרנטיבה רעיונית-כלכלית הם לא יכולים לבחור בין חלופות שונות ולהכריע באופן מושכל על העמדה הננקטת בנושאים חברתיים כלכליים.

תחייתו המשמחת של 'דבר ראשון' מבטאת את התביעה להשיב את דמותה של החברה הישראלית כמדינת רווחה, כחברה צודקת. אך קודם לשינוי, החברה הישראלית זקוקה לחלופות אידאולוגיות, לזווית ראיה שונה, לאתגר. בהעדר קול אחר אנו נדונים לצעוד כל הזמן במעגלים המוכרים לנו ולחזור על הטעויות שעשינו ושאנו עושים.

אני תקווה ש'דבר ראשון' יצליח להיות האלטרנטיבה. אינני מתחייב להסכים עם העמדות שיוצגו בו, אבל אשמח להקשיב להן ולקרוא ב'דבר ראשון' חדשות, סקירות, דיווחים ועמדות שיאתגרו את השיח המקובל ויציעו דרכי פעולה שונות ומגוונת.

מאז ומתמיד האמנתי שהמחלוקת בין תלמידיו של ברל כצנלסון, לבין תלמידיו של ז'בוטינסקי היא מחלוקת חשובה עבור כולנו, אני מקווה ש'דבר ראשון' יצליח להיות יריב ראוי, חדשני, מרענן ופורץ דרך.

בהצלחה,

ראובן (רובי) ריבלין

נשיא המדינה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!