דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מסתננים

דרום תל אביב / בהיעדר מדיניות, על תושבי דרום ת"א משתלט היאוש

היעדר מדיניות ממשלתית ברורה, אי ביצוע של החלטות וחוקים, ונתק בין הממשלה לתושבים - מובילים להשתקעות של המסתננים בדרום תל-אביב. התוצאה היא אי-ודאות לכל, והתפתחותה של חבית חומר נפץ

צילום: תומר נויברג/ פלאש 90
צילום: תומר נויברג/ פלאש 90
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

"הדבר המרכזי שיש היום בדרום תל-אביב הוא ייאוש", אומרת שפי פז, אחת ממובילות מחאת תושבי דרום תל-אביב לנוכח תופעת ההסתננות לארץ והשתקעות המסתננים במרכזי הערים.

"הייאוש גורם לכל קהילה להסתגר בתוך עצמה, מתוך מחשבה ששום דבר כבר לא ישתנה", אומרת פז. "הסיבה המרכזית לייאוש היא הילודה הגבוהה של הזרים (על פי ההערכה כיום ישנם כ-6,000 פעוטות וילדי מסתננים בדרום תל-אביב – ט. כ.). המספרים של הילדים גומרים אותנו, וזה גומר את עיריית ת"א, צריך להשקיע בזה כסף. האוכלוסייה הזו נופלת על הרווחה, על החינוך, ובכל שנה נוספים 1,000 ילדים נוספים".

הדברים נאמרו הבוקר (רביעי) בדיון בועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. אך שר הפנים, שהיה אמור להשתתף בדיון, לא נכח בחדר הישיבה (השר דרעי נעדר כחלק ממחאה של מפלגת ש"ס על מינויו של רמי סדן ליו"ר חברת החדשות של ערוץ 10 מיד לאחר שהשמיע את משנתו בפני חברי הדירקטוריון, אשר כללה, על פי הנטען בכלי תקשורת שונים, הערות גזעניות כלפי מזרחיים, מפלגת ש"ס ודרעי עצמו – ט. כ.).

דיבורים לפרוטוקול

ח״כ אמיר אוחנה (ליכוד) אמר בדיון לאחר דברי פז, ידידתו, כי "אין ספק שדברים שיוצאים מהלב נכנסים אל הלב. שמענו כאן מתושבי ותושבות דרום ת"א דברים שלא רק יוצאים מהלב אלא גם מהשכל הישר ומההיגיון".

פז: "מה זה משנה אם בודקים בקשות מקלט של המסתננים אם אין מדינה שלישית להרחקה. הסחבת הזאת של הבג"צים וחוסר המדיניות, משרישה אותם כאן. כולם, גם אנחנו וגם המסתננים חיים באי-ודאות

"היו בעבר שרי פנים שהקפידו להיות בקשר שוטף עם תושבי דרום ת"א", הוסיף ח"כ אוחנה, "ולדווח פומבית כמה מסתננים בלתי חוקיים הוצאו מישראל מדי חודש. אני דורש לקבל תשובה משר הפנים לשאלות: כמה בקשות להכרה במעמד פליט נבדקו מאז כניסתך לתפקיד, מה נעשה עם המסתננים שלא הוכרו במעמד 'פליט' ומדוע אתה מקפיד לשמור על נתק עם פעילי ופעילות שכונות דרום ת"א?"

ח״כ פורר (ישראל ביתנו) אמר בוועדה, "ההגירה לדרום תל אביב היא לא הגירה של פליטים, זו הגירה כלכלית. ברגע שתתחיל פעולת אכיפה נמרצת של רשות המיסים, של העירייה ושל משרד הבריאות לסגירת העסקים המנוהלים שם ללא רישיון ותוך התעלמות מהחוק, לצד כניסה של העירייה לאכיפה בתחומי התכנון והבניה, תתחיל תנועת ההגירה הכלכלית החוצה מתל אביב".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר, "אני מכיר את האנשים. המצוקה מאד אמתית והמשבר קשה. כולם סובלים שם. התושבים והאפריקאים. זה לא יכול להימשך. לממשלה אין מדיניות והיא מקדמת צעדים שאין להם קשר עם מה שקורה. מתקן השהיה מלא, אבל שוכנים שם רק 8% ממבקשי המקלט, ומבקשי המקלט הם רק 20% מהזרים השוהים בישראל ללא אישור. לממשלה אין פתרון".

לא אוכפים את החוק

יונתן יעקובוביץ, מהמרכז למדיניות הגירה, טען בוועדה כי הממשלה אינה מיישמת את "חוק המסתננים", אשר חוקק בשלהי הכנסת הקודמת, בסוף שנת 2014. המדובר בסעיפים, שהמרכז למדיניות ההגירה קידם בזמנו המחייב מעסיקי מסתננים להפקיד 20 אחוז ממשכורתם עד ליציאתם מישראל, לאסור העסקת מסתננים שבקשות המקלט שלהם נדחו ולבטל את מדיניות אי ההרחקה הכוללת על מסתננים מאריתראה.

לטענת יעקבוביץ, מדינת ישראל יכולה לעשות פעולות רבות להרחקת אריתראים שנכנסו לארץ שלא כחוק ושאין חשש כי ייפגעו באריתראה, ובין היתר להרחיק נשים וכל מי שמעל לגיל גיוס (הטענה המקובלת היא שהמשטר באריתראה מגייס בכפייה לצבא גברים צעירים – ט.כ.). ישנם בארץ גם תומכי משטר שנית לפעול לקידום הרחקתם.

"לאריתריאה יש אינטרס", אמר יעקובוביץ בדיון, "בכך שהמסתננים יישארו כאן. שליש מהתל"ג של אריתריאה מגיע מפזורת האריתראיים בעולם. אם נמנע את תזרים הכספים נראה שינוי במדיניות של אריתראה. ישראל מאוד פאסיבית בקידום הרחקה לאריתראה בשונה ממדינות אחרות שכבר החליטו שאפשר להרחיק חזרה לאריתראה כמו בריטניה, שווייץ ונורבגיה".

אמנון בן עמי, ראש רשות האוכלוסין וההגירה אמר בדיון כי "אין ביכולת שר הפנים לפתור את הבעיה הקיימת לבד, זו בעיה שניצבת לפתחה של מדינת ישראל. השר פנה להגדלת חולות, יש בעיות תקציביות עם היציאה מרצון, והשר פנה לקבל הגדלת תקציב בנושא הזה. אנחנו לא יכולים להרחיק לאריתריאה וסודן שלא מרצון. אין לנו בעיה של אכיפה. הוגשו לא מעט תיקוני חקיקה בסוגיות האלו, בג"צ ביטל, הקל וכו'. אנחנו יכולים לפעול רק לפי בג"צ".

דניאל סלומון, היועמ"ש של רשות האוכלוסין, טען שבג"צ מעכב את ביצוע התכנית ליציאה מרצון של מסתננים למדינה שלישית. לדבריו, "אנחנו מאמינים שבאוקטובר בית המשפט יאפשר לנו להתקדם עם התכנית."

הכסא הריק

דברי חברי הכנסת ונציגי הממשלה לא הרוו את נציגי תושבי דרום תל-אביב נחת, בלשון המעטה.

"הדבר המרכזי שהיה היום בוועדה" אמרה פז, "זה הכיסא הריק של אריה דרעי. הוא חייב לנו תשובות ולא היה אף אחד מטעמו. אמרנו שאנחנו נמשיך להגיע לכנסת כמה פעמים בשנה, נגיד דברים מרגשים ושום דבר לא יזוז."

"הרי הגיעו סופסוף להחלטה על הרחקה למדינה שלישית וזה נתקע בבג"צ. מה זה משנה אם בודקים בקשות מקלט של המסתננים אם אין מדינה שלישית להרחקה. הסחבת הזאת של הבג"צים וחוסר המדיניות, משרישה אותם כאן. יש מסתננים שנמצאים פה כבר 10 שנים, יש להם ילדים שכבר הולכים לתיכון, הם מבססים את ההימצאות שלהם פה. ולמערכת יש זמן."

פז הסבירה שחוסר המדיניות הממשלתית מביא לפגיעה בתושבים, אך גם במסתננים עצמם: "כולם, גם אנחנו וגם המסתננים חיים באי-ודאות. אנחנו רק רוצים שיחליטו משהו".

ח"כ דוד אמסלם, יו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה אמר בסיום הישיבה, "אני מבקש משר הפנים להקים צוות ולעשות עבודת מטה בשיתוף עם משרדי הממשלה השונים ונציגי התושבים בשתי רמות, הראשונה, מה עושים ברמה המידית והשנייה, להביא פתרון כולל בסופו של דבר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!