דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עיריית חיפה

מפרץ חיפה / צו הפסקת עבודות להקמת גדר תש"ן בקריית חיים

כך פסק בית משפט השלום בחיפה. הצו הוצא לבקשת עיריית חיפה הטוענת כי הגדר תחסום את הגישה לחלקים מרצועת החוף. בתש"ן טוענים כי הצו יבוטל אחרי חג השבועות

עבודות בניית גדר תש"ן בקריית חיים צילום: עיריית חיפה
עבודות בניית גדר תש"ן בקריית חיים צילום: עיריית חיפה
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה, ג'אדה בסול, הורתה אתמול (חמישי) על הוצאת צו מיידי להפסקת עבודות תשתית שמבצעת החברה הממשלתית 'תשתיות נפט' (תש"ן) בקרית חיים.

החלטת השופטת באה בתגובה לעתירה דחופה שהגישה בשבוע שעבר עיריית חיפה כנגד הקמת הגדר שבונה תש"ן בצד המערבי של חוות מכלי הדלק בקריית חיים. בעתירתה טענה העירייה כי הקרבה היתרה של תוואי הגדר לקו המים, תמנע מתושבי הקריה נגישות לחלק מרצועת החוף. בעיה זו התגלתה במהלך ביקורת תקופתית של פיקוח הבנייה העירוני.

העבודות על בניית הגדר המדוברת החלו אחר קריסת הגדר המערבית של חוות מכלי הדלק, שבבעלות תש"ן. לאחר התנגדויות של עיריית חיפה, התירה ועדת הערר לבנות גדר מערבית חדשה בתוואי הגדר הקודמת. על פי העתירה, התוואי החדש חורג מתנאי זה ומעמיד את הגדר קרוב יותר לקו המים, כך שנמנעת הגישה לחלקים מסוימים בחוף. קובי עירוני, העומד בראש סיעת 'חיים בקריית חיים', אמר לדבר ראשון כי בעבר היה אפשר ללכת על רצועת החוף עד הגדר של נמל הקישון, ואילו הגדר החדשה מונעת את המעבר.

בנוסף, טענה העתירה כי עבודות הבנייה מתבצעות "בטרם בוצע מילוי חול מסיבי שנדרש על ידי המשרד להגנת הסביבה, בסטייה מההיתר ותוך הפרת תנאי ההיתר לפיהן נדרשה החברה לבצע פעולות מתקנות לפגיעה בסביבה החופית על פי דרישת המשרד להגנת הסביבה".

העבודות, הסבירה נציגת התביעה העירונית עו"ד כרמית כורה, מתבצעות בסטייה מהיתר הבנייה שניתן להקמתה בהחלטת ועדת הערר, לאחר שתש"ן הכריזה כי היא מבקשת את שיקום הגדר הישנה בלבד וכי הבקשה מתייחסת להקמת גדר בטון שקועה בחול ומעליה גדר רשת שרק היא אמורה הייתה לבלוט מעל הקרקע החולית.

כורה הוסיפה עוד כי ההיתר שניתן על ידי ועדת הערר לבניית הגדר ניתן בניגוד מוחלט לעמדתה של עיריית חיפה וחרף אזהרותיו של מהנדס העיר אריאל וטרמן שהתריע בפני ועדת הערר כי בניית הגדר עלולה לגרום להצרה של החוף ולסחיפת חול לאורך החוף.

בהודעה שהוציא אתמול, אמר ראש עיריית חיפה, יונה יהב, כי "התנגדנו לגדר ומי שכפתה עלינו את מתן היתר הבניה הייתה ועדת הערר. לצערי, חוות הדעת המקצועית והקשה שהציגה העירייה לוועדה הִתְאַמְּתָה לחלוטין. נמשיך להתנגד לבניית החומה ולגזלת רצועת חוף ארוכה ויפה מהציבור. תש"ן התחייבה להישמע להנחיות המשרד להגנת הסביבה ואנו נעקוב אחר הביצוע. לא נותרה לנו ברירה, אלא ללכת אל בית המשפט בתקווה שיורה על עצירת העוול וההרס".

"לצערנו ההתראה שניתנה על ידי העירייה בוועדת הערר שאישרה את הקמת הגדר בניגוד לעמדת העירייה על אי התאמת גדר הבטון לסביבה החופית לא נשמעה", אמר לפני הדיון מהנדס העיר חיפה, אריאל וטרמן, "אך כיום נוודא כי לא תעוגל אף פינה וההנחיות הסביבתית יתקיימו במלואן".

לאחר החלטת בית המשפט אמר, אמר וטרמן לדבר ראשון כי "בגלל זה בית המשפט נתן היום את הצו להפסקת העבודות, הגדר לא הייתה צריכה להיות שם. היא הייתה צריכה להיות 30 מטר אחורה. ברגע שאושר להם לבנות את הגדר באזור הזה, אז כל הארוזיה (שחיקה, א.ר.) בחוף זה מה שקורה, עד שהם יציגו פתרון שיהיה מקובל על המשרד להגנת הסביבה".

באילו תנאים תוכל החברה להמשיך בעבודות ?

"המשרד מגיע אתם לסיכום לגבי הפתרון הסביבתי, ואז אנחנו נכנסים לתמונה וכשנראה שיש מענה, אז הם יוכלו להתקדם בעבודות".

ההשקעה בבניית הגדר כעת לא תקשה על המאמצים שלכם לפנות את חוות המכלים?

"זה הזוי לגמרי ההשקעה הזו, במצב שזה מיועד לפינוי".

למה מיועדת הקרקע שתתפנה ?

הקרקע הזו מיועדת להיות חלק מהעיר. היעודים ייקבעו בהמשך.

ואי אפשר לדעת אם זה מיועד למגורים או לשטח עורף נמל?

"לא. תכנית המִּתאר (ח.פ. 2000, א.ר.) קובעת שזה יוכרע בתכנית המפורטת".

כשבוחנים את התכנית עצמה, רואים בה צבע ייחודי שלא מופיע בשום מקום אחר שפירושו: "מגורים, מסחר ומתקנים הנדסיים".

לעומת דברי וטרמן, טוען עירוני כי סימון השטח בתכנית משמעותו כי השטח מיועד להתחלק בין בניית מגורים לבין שימוש של חברת נמלי ישראל. "זה נחמד מאוד להתחבא מאחורי 'לא הוחלט'" אמר עירוני ל'דבר ראשון', "חברת נמלי ישראל עושה הכל כדי שאלו יהיו שטחי עורף הנמל שלה. תכנית המתאר הזו זכתה להרבה התנגדויות מאנשים מסיעת 'חיים בחיפה' (סיעה חברה במועצת העיר, א.ר.) ואחרים.

אם יקימו שם שכונת מגורים ולידה שטחי מְכולות, אף אחד לא ירצה לגור שם, תעבורת המשאיות שיכנסו ויצאו מעורף הנמל תביא לבעיות איכות סביבה קשות", הוסיף, "שמעתי שיונה יהב אומר שהזיהום מהתחבורה הוא לא פחות חמור מזיהום של בתי זיקוק, אז מה שהוא הולך להכניס בעורף הנמל זה בדיוק את זה. תאר לעצמך שיהיו שם שטחים גדולים של אחסנת מכולות, תאר לעצמך איך הם יצאו וייכנסו. התכנית עדיין בבחינה בוועדה המחוזית, בגלל כל ההתנגדויות שהוגשו. תכננו שם גם שכונת מגורים וגם עורף נמל וזה פשוט לא הגיוני. מי צריך את הנמל הזה בכלל? במקום זה היה אפשר לעשות שימוש הרבה יותר הולם בשטח – לצד מגורים אפשר היה לפתח את רצועת החוף לתיירות ולמסחר. המפרץ הזה הוא אחד המקומות היפים בארץ. עם מסעדות ובתי מלון אפשר היה לעשות שם ריביירה ולא מקום למכולות".

מחברת תש"ן נמסר בתגובה כי החברה "פועלת בהתאם להנחיות המשרד לאיכות הסביבה. לאור האמור, פנתה תש"ן למשרד וסיכמה עמו את המשך בניית הגדר. לאור האמור הודיע המשרד בכתב שהוא חוזר בו בהמשך התנגדותו לבנייה ומסכים לביטול צו הפסקת העבודות הזמני שניתן. בית המשפט צפוי לבטל את הצו מיד לאחר החג. תש"ן מודה למשרד על התערבותו המהירה כדי למנוע בזבוז כספי ציבור כתוצאה מהפסקת העבודות שלא לצורך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!