דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ממשלת ישראל

דיור / הממשלה תדון היום בהחלטה לקביעת איזורי עדיפות לאומית

ההחלטה המונחת לאישור הממשלה מעגנת החלטות נקודתיות וספציפיות, ומעניקה להן תוקף קבוע. האם ההחלטה תיטיב עם הפריפרייה?

אתר בנייה. צילום: פלאש90
אתר בנייה. צילום: פלאש90
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

היום תידון בממשלה הצעת החלטה חדשה לקביעת איזורי עדיפות לאומית. ההחלטה מעדכנת את החלטת הממשלה הקודמת בנושא (4192 ב2012, ו 667 ב2013), ומנסה לטפל בפיצול הרב שנוצר לאורך השנים בהחלטות השונות לסיוע ספציפי ליישובים.

ההחלטה החדשה מעדכנת שני סוגי הטבות בתחום הדיור: סבסוד בפיתוח הקרקע והלוואות לרוכשים לפי דרגת ההעדפה כשהגבוהה שבהם מוגדרת כ- א1, ואחריה א2 ו-ב. בתוך ההחלטה מעגנים קריטריונים מהחלטות הממשלות הקודמות, ומהחלטות ספציפיות לתכניות סיוע ליישובים ערביים ולעיר חריש, שזכתה להטבות כאיזור א'. להטבות זכאים יישובים עירוניים בדירוג מדד חברתי כלכלי נמוך (1-4), וגם יישובים בדירוג בינוני (5-6) כמו קריית שמונה שלומי ונהריה, העומדים בקריטריונים של ערכי קרקע נמוכים או קשיים בשיווק קרקע למגורים. כמו כן נכתב בהחלטה, שמתן ההטבות ליישובי יהודה ושומרון לא יהיה אוטומטי, אלא כפוף להחלטת הדרג המדיני.

מתן ההטבות באיזור עדיפות א1 לבנייה כפרית נע בין 96,000 ש"ח ל160,000 ש"ח ליחידת דיור, בהתאם לשיפוע הממוצע באתר. בבנייה רוויה מדובר בסבסוד 50% מעלויות הפיתוח.

בתחום ההלוואות לרוכשים תינתן הטבת ניקוד בזכאות להלוואה לדיור לצד תוספת לגודלה של 100,000 ש"ח למשפחות באיזור א1 ו-70,000 ש"ח למשפחות באיזור א'2 (ומחצית הסכום ליחידים).

ביישובים כפריים בהם כבר שווקו 30% מהקרקעות במתחם יימשך השיווק על פי החלטות הממשלה הקודמות.

איזורי עדיפות לאומית
'מפת איזורי העדיפות הלאומית' החלה כהחלטת ממשלה ב-1993, ולאחר טענות רבות על קריטריונים שרירותיים ואפליה כנגד יישובים ערביים, נחקק כסעיף ב'חוק ההתייעלות הכלכלית' בשנת 2009 (שמו של חוק ההסדרים באותה שנה), ובו מבוארים הקריטריונים כמו דירוג האשכול החברתית כלכלי, מדד הפריפריאליות וגודל היישוב (בישובים הכפריים). הדירוג מושפע גם משיקולים של סיכון בטחוני כמו יישובי עוטף עזה או יישובים צמודי גדר. במשך השנים הזכות להיכלל ברשימת היישובים הייתה מושא למאבקים רבים בין הרשויות למשרד הפנים. ועדת המעקב של ערביי ישראל עתרה לבג"ץ אשר פסל את הרשימה הקודמת.

הפער בין החלטות ממשלה למציאות
עד כה, גם יישובים ערביים שזכו להיכלל ברשימת ההטבות לא זכו להיכלל בדרגה א1, ולעיתים לא זכו בהטבות כלל מפני שלא היו בהם שיווקי קרקע גם כאשר ההטבות לכאורה חלו עליהם. אם תתקבל ההחלטה הנוכחית, איזור עדיפות א1 יכלול לראשונה כ-38 יישובים עירוניים בהם גרים בדואים, ערבים ודרוזים ויסלול את הדרך להקלות משמעותיות בתחום הדיור גם ביישובים אלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!