דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברק אובמה

ירי במועדון הקהילה הגאה / אובמה: "עלינו להחליט איזו מדינה אנו רוצים להיות"

הנשיא האמריקני התייחס בדבריו לסוגיית הגבלת הנשק במדינה, אותה הוא מנסה לקדם. נשיא המדינה ריבלין במסר לאמריקנים: "המתקפה נגד הקהילה הלהט"בית פחדנית ונפשעת".

"הטבח מזכיר לנו כמה קל להשיג נשק ולירות באנשים". צילום: סוכנות AP.
"הטבח מזכיר לנו כמה קל להשיג נשק ולירות באנשים". צילום: סוכנות AP.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הטבח הנורא במועדון "הפולס" באורלנדו, בו נרצחו כ-50 בני אדם, הביא לתגובות רבות בארצות הברית ובעולם כולו. נשיא ארצות הברית ברק אובמה, בהצהרה קצרה לאומה האמריקאית, הביע תנחומיו למשפחות הנפגעים וחיזק את כוחות הביטחון וביניהם את השוטרים והסוכנים שהיו הראשונים לנסות ולעצור את היורה. אובמה התייחס לעובדה שעדיין לא ברור המניע של היורה והעובדות נבדקות.

על היורה אמר אובמה, "מה שכן ברור זה שהוא היה אדם מלא שנאה ואנו נגלה למה זה קרה." עוד התייחס אובמה לנושא אותו הוא מנסה לקדם לאורך כהונתו והוא הגבלת הפצת הנשק בארצות הברית, "הטבח מזכיר לנו כמה קל להשיג נשק ולירות באנשים בבתי ספר, תיאטראות, ובמועדונים. עלינו להחליט איזו מדינה אנו רוצים להיות", דברי אובמה.

בארצות הברית מעוגנת בחוקה האמריקאית זכותם של האזרחים לרכוש ולשאת נשק כמעט ללא פיקוח. בשנים האחרונות מתגברים הקולות לקיים פיקוח על הפצת הנשק. יש הרואים בקלות היחסית בהשגת הנשק אחת הסיבות הדומיננטיות למעשי האלימות בארה"ב ובראשן מעשי הטבח הנוראיים שקרו בשנים האחרונות, ביניהם הטבח בבי"ס היסודי 'סנדי-הוק' (2012) שגבה את חייהם של 28 אנשים, מתוכם 20 ילדים, טבח אורורה שהתרחש באולם קולנוע שגבה את חייהם של 12 אנשים והותיר 58 פצועים, טבח בכנסייה בצ'רלסטון (2015) שגבה את חיייהם של תשעה בני אדם ועוד מעשי טבח נוספים.

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב הילארי קלינטון התייחסה לאירוע בחשבון הטוויטר שלה: "התעוררתי לחדשות הנוראיות מפלורידה. מחשבותי עם משפחות הקורבנות". קלינטון שלחה את הציוץ גם בשפה הספרדית, והתייחסה בכך לעובדה שהמועדון היה מזוהה עם הקהילה הלטינית בעיר.

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונאלד טראמפ התייחס גם הוא לרצח וכתב כי הוא "מעריך את המחמאות לגבי העובדה שצדקתי לגבי הטרור האיסלאמי הקיצוני, אבל אני לא רוצה מחמאות. אני רוצה קשיחות ונקמה."

נשיא המדינה רובי ריבלין שלח איגרת לנשיא ארה"ב ברק אובמה, בה כתב כי "המתקפה נגד הקהילה הלהט"בית פחדנית ונפשעת. ישראל לצד אחינו ואחיותינו האמריקאים במאבקם המוסרי והמוצדק נגד האלימות."

ראש הממשלה בנימין נתניהו פירסם הודעה בה כתב: ״בשם ממשלת ישראל ואזרחי ישראל, אני שולח את תנחומינו הכנים לעם האמריקני, בעקבות המתקפה הנפשעת אמש על קהילת הלהט"ב באורלנדו. ישראל ניצבת כתף אל כתף לצדה של ארצות הברית בשעה טרגית זו. אנו משתתפים בצערן של משפחות הקורבנות ושולחים איחולי החלמה שלמה ומהירה לפצועים.״

ראש האופוזיציה יצחק הרצוג שוחח עם שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו על הרצח. הרצוג הביע בפניו את תנחומיו על הטבח הנורא ואמר כי הוא ומפלגתו "שולחים תנחומים מעומק הלב לעם האמריקאי כולו. הטבח המחריד הוא ביטוי לשפל אנושי מתועב. כוחות השנאה, האלימות והרצח הם כוחות אכזריים שיש לפעול נגדם בכל העוצמה. האומות שלנו ימשיכו לעשות זאת בשיתוף פעולה הדוק על בסיס הידידות העמוקה והערכים המשותפים״.

"חברי הקהילה בארץ מזועזעים. זה אירוע חריג וחמור מאוד ממה שמצטייר." כך אומר אמרי קלמן יו"ר שותף של אגודת הלהט"ב בישראל ומוסיף, "זה מציף את הטראומה מחדש לחברי הקהילה בארץ". בדבריו, מכוון קלמן לרצח הנערה שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים בשנה שעברה והרצח בבר-נוער בתל אביב לפני 7 שנים בו נרצחו ניר כץ וליז טרובישי ונפצעו עוד 11 נערות ונערים. ביחס לרצח בבר-נוער קלמן מציין ומזכיר שהרוצח עדיין מסתובב חופשי.

עוד התייחסו לטבח הנורא ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) שכתב כי הוא משתתף בצער תושבי ארה"ב וכי "זהו מאבק בין מי שמאמין בחופש ומי שמאמין בצמצומו". גם יו"ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד התייחס לאירוע: "מחשבותי ותפילותי ושל כל ישראל עם מי שנפגע במתקפה באורלנדו, אנו עומדים כתף אל כתף עם ארה"ב". "שגריר ישראל באו"ם, דני דנון מסר: "נשאר מאוחדים מול השנאה והטרור."

ח"כ דב חנין (חד"ש) פרסם הודעה שקשרה בין האירוע באורלנדו לרצח שאירע במועדון הבר-נוער בתל אביב ובמצעד הגאווה בירושלים: "עשרות נורו למוות במועדון של הקהילה הגאה באורלנדו שבארה"ב. הפרטים עדיין לא ברורים, אבל מהדיווחים עולה שמדובר כנראה בפשע שנאה. אני נזכר בלילה של אוגוסט 2009, כשאירע הרצח בבר-נוער, בו איבדו ניר כץ וליז טרובישי את חייהם. הגעתי למקום והשתתפתי בהפגנת האבל הספונטנית שצעדה באותו לילה ברחובות תל-אביב. אני נזכר גם במצעד הגאווה בירושלים, בו השתתפתי בקיץ האחרון, שם נרצחה הנערה שירה בנקי בדקירות סכין, בידי הומופוב אלים. מעולם לא הייתי באורלנדו שבארה"ב, אבל הקולות דומים, המראות דומים, האבל דומה, והכעס דומה. עדיין ארוכה הדרך לקראת שוויון זכויות מלא. עדיין יש בעולם שלנו אלימות ושנאה וגזענות ואפליה – שיכולות גם להפוך לרצחניות. זו אחריות כולנו להיאבק במגמות החשוכות האלה, ולבנות חברה שוויונית ובטוחה עבור כולנו".

ברחבי הארץ התקיימו אתמול בערב אירועי התייחדות עם קורבנות הזוועה. בת"א התקיים אירוע שכזה בגן מאיר, בירושלים התקיים האירוע בכיכר ציון, בחיפה התקיים האירוע ברחבת הסינמטק ובבאר שבע – בבית הגאה. מאור הוימן ממארגני האירוע בגן מאיר אמר כי "ביום שבו טובחים בחברות ובחברי הקהילה שלנו רק בגלל מי שהן והם, אנחנו רוצות להרים קול זעקה. נזכור את קורבנות השנאה, ונזכיר שהמאבק שלנו הוא מאבק על החיים. מול ההסתה, האלימות, השמרנות ולהט"בופוביה – אנחנו מתאחדות סביב מסרים של אהבה, גאווה וחופש." בנוסף, בנין עירית ת"א הואר בצבעי הגאווה.

אירועי הזכרון בחיפה. צילום: אורי שמילוביץ'.
אירועי הזכרון בחיפה. צילום: אורי שמילוביץ'.

בנוסף, מפורסמים רבים הגיבו לטבח ברשתות החברתיות ביניהם, האחיות קים וקלואי קארדישיאן, לנה דנהאם, ג'וליאן מור, ריס וויתרספון, אלן קאמינג, ליל קים, אדם למפרט, בוי ג'ורג', אליסה מילאנו ופריז הילטון שכתבו בטוויטר ופרסמו תמונות באינסטגרם תחת ההאשטאג #prayfororlando

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!