דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שקיפות

תקציב המדינה / ועדת השקיפות דורשת להבין למה תקציבים אינם מנוצלים

בדיון אתמול הוצג אתר אינטרנט שהקימה עמותה בו מוגש מידע על התקציב לציבור, מהסוג שחברי הכנסת מתחננים כהגדרתם לקבל. ח"כ סתיו שפיר טוענת כי באוצר מסתירים נתונים.

עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

קרב נוסף במערכה שמנהלים חברי הכנסת מול פקידות האוצר בשאלה "מי פה הריבון?" נערך אתמול. חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) החליטה לכנס את הוועדה המיוחדת להגברת נגישות המידע, בראשותה היא עומדת, לדיון מיוחד. הדיון הוא המשכו של המאבק אותו מנהלים חברי ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה) על מנת לקבל מפקידי האוצר מידע לגבי העברות התקציביות אותן הם מתבקשים לאשר.

את הדיון שעסק בנושא שקיפות תקציב המדינה וביצועו, עבור האזרחים וחברי הכנסת, הכינה חברת הכנסת שפיר כך שיפרק את טיעוני האוצר בדבר הקושי הטכני להציג נתונים. לדיון הוזמן תומר לוטן מ 'המרכז להעצמת האזרח' על מנת להציג מערכת מידע אינטרנטית שפותחה על ידי המרכז. המערכת שואבת את נתוני ביצוע תקציב המדינה המפורסמים כקבצי אקסל ענקיים באתר משרד האוצר, ומאפשרת לכל אזרח לקבל הצלבות מידע באשר לביצוע של תקציב המדינה.

לוטן הראה כיצד בלחיצת כפתור פשוטה, הוא יכול להציג את כל סעיפי התקציב הנמצאים בתת ביצוע, או את כל סעיפי התקציב שאושרו ולא בוצעו כלל במשך עשר שנים ויותר. חשיבותו של נתון זה קשורה לשאלה המעסיקה מאוד את חברי ועדת הכספים. האם משרד האוצר משתיל סעיפי רזרבה בתקציב, שכל ייעודם לשמור כסף בתקציב מבלי להוציא אותו, או על מנת להוציא אותו למטרות אחרות מאלו שאושרו עם העברת התקציב.

ח"כ סתיו שפיר: "חברי הכנסת של ועדת הכספים שצריכים להצביע על העברות תקציביות במיליארדים, מתחננים לקבל את הנתונים. אני יודעת מה המרחק בין התקציב כפי שהוא מאושר בפועל לבין התקציב שמבוצע. יש שם רצון להסתיר מחברי הכנסת מה קורה בפועל בתקציב."

בין הסעיפים השונים שהציג לוטן ניתן למצוא את תקציב תגבור שירותי חינוך הקיים בספר התקציב משנת 2007. הסעיף מתוקצב בעשרות מליוני שקלים כל שנה, אך לא נוצל מעולם. גם תקציב הרזרבה לקידום הגז הטבעי מתוקצב משנת 2003 כל שנה בעשרות מיליונים ובשנים מסוימות אף מעל למאה מיליון ש"ח. גם סעיף זה לא נוצל מעולם.

חברת הכנסת שפיר הציגה את הקושי של חברי הכנסת לקבל מידע כשתיארה את הסחבת שעברה כשביקשה לבקר במשרדי החשבת הכללית (החשכ"לית) ולראות את מערכת המרכבה – מערכת ניהול התקציב המשמשת את אנשי משרד האוצר. "אחרי חצי שנה של נסיונות, לא קיבלנו אפשרות לראות מה קורה במערכת המרכבה עצמה. כשבסופו של דבר נקבע סיור במשרדי החשבות הכללית במשרד האוצר. ביקשנו לצרף את חברי ועדת הכספים, שיוכלו לחזות בפלא שנקרא המרכבה, ממשרד החשכ"לית נמסר כי הם לא מעוניינים לאפשר לחברי ועדת הכספים להצטרף לסיור וגם לא לאנשי מחלקת המחקר של הכנסת".

סרוב אנשי החשבות הכללית לאפשר לחברי הכנסת גישה למערכת המרכבה תמוהה, משום שחברי הכנסת הם אלו המאשרים את התקציב ואחראים לפיקוח על ביצוע התקציב. רוב המידע במערכת איננו מסווג, והמערכת כוללת סיווג הרשאות המאפשר לאשר לאדם כניסה לחלק מהנתונים ולהשאיר נתוני ביטחון רגישים הרחק מעיני האדם הפשוט.

"מדובר במערכת מאוד יעילה. כל פקיד באגף התקציבים יכול לקבל את כל הנתונים על כל סעיף תקציבי בלחיצת כפתור." זעמה שפיר, "חברי הכנסת של ועדת הכספים שצריכים להצביע על העברות תקציביות במיליארדים, מתחננים לקבל את הנתונים. אני יודעת מה המרחק בין התקציב כפי שהוא מאושר בפועל לבין התקציב שמבוצע. יש שם רצון להסתיר מחברי הכנסת מה קורה בפועל בתקציב."

סרוב אנשי החשבות הכללית לאפשר לחברי הכנסת גישה למערכת המרכבה תמוהה, משום שחברי הכנסת הם אלו המאשרים את התקציב ואחראים לפיקוח על ביצוע התקציב. רוב המידע במערכת איננו מסווג, והמערכת כוללת סיווג הרשאות המאפשר לאשר לאדם כניסה לחלק מהנתונים ולהשאיר נתוני ביטחון רגישים הרחק מעיני האדם הפשוט.

משרד האוצר שלח לדיון את איתי טיומקין, רפרנט באגף התקציבים המייצג את האגף בדיונים רבים הנוגעים למדיניות העברות התקציבים של האוצר המתקיימים בכנסת. טיומקין ניסה לענות לחברי הכנסת מדוע משרד האוצר מונע העברת מידע, אך ניכר כי תשובותיו אינן מספקות את חברי הכנסת. יו"ר הוועדה שפיר אמרה כי היא מצרה על כך שקובעי המדיניות במשרד לא הגיעו ובראשם שר האוצר.

"גם אנחנו במשרד האוצר השתמשנו באתר הזה בשבועות האחרונים. יש פה עבודה טובה מאוד להנגשת המידע וכל הכבוד לכם." החמיא טיומקין ל'מרכז להעצמת האזרח'. בתגובה העיד לוטן כי מנכ"לי משרדי הממשלה וחשבי המשרדים איתם הוא נפגש בתקופה האחרונה, נדהמו מנגישות המידע שהמערכת מאפשרת להם ככלי עבודה בניהול תקציבי משרדיהם. כשנשאל טיומקין כמה סעיפים של רזרבות, גלויות וסמויות (סעיפי תקציב המתוקצבים בתחילת השנה, אך לא נעשה בהם שימוש בדומה לתקציב תגבור שירותי חינוך) הוא טען כי אין בידיו את הנתונים והוא יכול לבדוק ולחזור לוועדה עם תשובה. במהלך הדיון המערכת של לוטן הציגה נתון מטריד 730 תקנות מתוך כ-4000 תקנות המרכיבות את תקציב המדינה לא מומשו. תקנות שבתחילת השנה אושר להן תקציב ובסוף השנה הציגו ניצול של 0%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!