דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות בספורט

חוסכים עלינו / מה קורה לכסף שהוקצה לסעיף תקציבי, אך לא נוצל? ובכן, נשרף

עשרות סעיפים בתקציבי המשרדים השונים מתוקצבים, אך אינם מנוצלים. הכסף לא נצבר לטובתנו, אלא נזרק לבור החוב. טוב, מה כבר אפשר לעשות עם מיליארד ש"ח שיועדו לדירות?

אילוסטרציה. צילום: אביר סולטן / פלאש 90.
אילוסטרציה. צילום: אביר סולטן / פלאש 90.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

כפי שדווח ב'דבר ראשון' – עשרות מליארדים של עודפי תקציב ועודפי גבייה יורדים לטמיון בכל שנה, תחת האמתלה של כיסוי הבור התקציבי, חוסכים עלינו, ואז עוד קצת, ואז – בגלל שנשאר קצת כסף ממשיכים לחסוך. כי הרי מה שחשוב בישראל, אלו החיים עצמם, לא?

מעבר לכל הכסף שנצבר ונמנע מאזרחי המדינה – ישנו כסף ייעודי, חלק אינהרנטי מספר התקציב, ממש שחור על גבי לבן, של מיליארדי שקלים המיועדים לחזור לישראליות והישראלים, שפשוט לא יוצאים עלינו. הנתונים המוצגים כאן נמשכו מתוך מערכת שפיתח 'המרכז להעצמת האזרח', והוצגה אמש בדיון בוועדת השקיפות בכנסת.

מפוני גוש קטיף

תוכנית ההתנתקות היתה מהלך קשה וכואב עבור רבים בישראל, וכאילו לא די בקשיים אלו, ובהתעמרות המתמשכת של ממשלות ישראל לאורך השנים במפונות ובמפונים – מעל ששה וחצי מליון שקלים שיועדו לטובת הלוואות למפוני גוש קטיף ב-2014. אינם מנוצלים כלל.

כמה חסכו על מפוני גוש קטיף? גרפיקה: דבר ראשון.
כמה חסכו על מפוני גוש קטיף? גרפיקה: דבר ראשון.

  דיור

בתקציב משרד השיכון עומד כאבן שאין לה הופכין, סעיף תקציבי בשם 'רכישת דירות' אשר בו, לא פחות ממיליארד ועשרים וחמש מליון ש"ח, שיעודם רכישת דירות למלאי הדיור הציבורי. כיוון שברור לכולם שמצב משק הדיור בישראל כל-כך טוב ומייטיב וכי אין מה לעשות עם הר הכסף העצום הזה, הוא נשלל מהאזרחיות והאזרחים. הרי פשוט לקנות כאן דירה, לא?

כמה חסכו על הדיור הציבורי? גרפיקה: דבר ראשון.
כמה חסכו על הדיור הציבורי? גרפיקה: דבר ראשון.

העדה הדרוזית

מעל 100 אלף דרוזים חיים בישראל עם אזרחות ישראלית, בנוסף לכשלושים אלף דרוזים החיים ברמת הגולן. הדרוזים בעלי האזרחות חייבים בשירות צבאי, ובכנסת השמונה עשר כיהנו שישה ח"כ מהעדה. מדוע אם כן, לא נוצל אף לא לא שקל אחד בתקציב 2014 לטובת מבני הדת הדרוזים?

כמה חסכו על הדרוזים? גרפיקה: דבר ראשון.
כמה חסכו על הדרוזים? גרפיקה: דבר ראשון.

הסברה

הסברה הישראלית גורסת כי מצבנו התדמיתי הרעוע בעולם נובע מהסברה לקויה. אומות העולם נוטות להאמין לשקרים שמפיצים על ישראל השכם והערב, וביום הזכרון לשואה ולגבורה האחרון, התבקשו אזרחי ישראל להפיץ את האמת באמצעות הטלפונים הניידים החכמים של כולנו. אם ההסברה בחו"ל היא זירה בה ישראל מתמודדת על חייה – קשה להבין מדוע בשנת 2014 נוצל פחות ממחצית התקציב שהוקצה להסברה במשרד התיירות.

כמה חסכו על ההסברה בעולם? גרפיקה: דבר ראשון.
כמה חסכו על ההסברה בעולם? גרפיקה: דבר ראשון.

אלימות בספורט

כל חובבת ספורט מכירה את המציאות האלימה, לעיתים, במגרשים השונים בישראל. אוהדים מותקפים אחד על ידי השני יום יום. האם האוהדות והאוהדים שרוצים לראות משחק איכותי בשקט באיצטדיון אינם מעניינים דיים את אגף התקציבים? בשנת 2014 נוצלו 2% מהסעיף בתקציב שיועד למניעת אלימות בספורט.

כמה חסכו על האוהדים? גרפיקה: דבר ראשון.
כמה חסכו על האוהדים? גרפיקה: דבר ראשון.

עיר ללא אלימות

זה הסעיף שממש שפשפנו את עינינו כשנתקלנו בו במיזם ניצול התקציב של 'המרכז להעצמת האזרח' – פחות מחצי מתוך 133,618,000 השקלים שנועדו לאפשר לילדי ישראל ללמוד באקלים נטול אלימות, נוצלו. טוב, בסך הכל זו היתה שנה שלווה.

כמה חסכו על ביטחונם של ילדי ישראל? גרפיקה: דבר ראשון.
כמה חסכו על ביטחונם של ילדי ישראל? גרפיקה: דבר ראשון.

תגובת המשרד לביטחון הפנים:

"תקציב פרוייקט עיר ללא אלימות מנוצל באופן מלא, אך לאור מורכבות התהליכים, ביצוע התקציב בפועל (תשלומים) חוצה שנים. בשנת 2014 בוצעו תשלומים בסך כ- 61 מיליון ₪ כאשר יתרות התקציב בסך כ- 72.5 מיליון ₪ רשומים כהתחייבויות בספר התקציב למול משימות ופרויקטים ברשויות המקומיות."

"העיכוב בהעברת תשלומים נובע בעיקרו משיטת ההתחשבנות עם הרשויות המקומיות והבקרות הנדרשות במסגרת זו. כ- 35 מיליון ₪ שולמו לרשויות המקומיות בפועל בשנת 2015. יתרת עודפי התקציב נובעים מפרויקטים טכנולוגיים ארוכי טווח וכן מפרויקטים אשר אושרו לביצוע ותוקצבו לקראת סוף שנת התקציב."

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!