דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדתה כספים

תקציב המדינה / דיון סוער בוועדת הכספים - חברי הכנסת: האוצר מונע מאיתנו מידע

ועדת הכספים הסכימה על נוהל של העברות תקציביות - האוצר לא עומד בו ומסתיר נתונים. גפני: "תביאו הסברים מפורטים על העודפים בסך 14.5 מיליארד שקלים".

עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בדיון סוער שהתקיים אתמול בוועדת הכספים על ההעברות התקציביות למשרדי הרווחה והתיירות, הביעו חברי הכנסת חוסר אמון חמור בהתנהלות פקידי האוצר. יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) טען כי בעקבות התנהלות אגף התקציבים שנמנע מלהגיש לוועדה את ההעברות התקציביות על פי הנוהל שאושר בוועדה ובהתאם להתחייבויות משרד האוצר מול בג"ץ – ראשי רשויות ושרים באים אליו בטענות כי הוא עוצר להם תקציבים שהובטחו להם.

הרוחות בוועדה התלהטו לאחר שחברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) העלתה נגד פקידי האוצר טענות קשות שנחשפו יום קודם בוועדת השקיפות בראשה היא עומדת כשאמרה "אחד מכל שישה סעיפי תקציב הוא פיקטיבי, כותרת בלבד, שהכספים שתחתיה נועדו להעברה ליעדים אחרים. 730 תקנות מתוך 4,200 תקנות התקציב הן פיקטיביות ואת זה בדיוק בא לחשוף הנוהל שאישרנו והאוצר אינו מעוניין לפעול לפיו. האוצר מונע מחברי הכנסת מידע שפקידיו יכולים להשיג בלחיצת כפתור. הנוהל שנקבע בוועדת הכספים אחרי מאמצים רבים נועד להגביר את השקיפות אך לא פותר את הבעיה שהתקציב נוזלי עד כדי לא קיים. מביאים לנו תקציב בידיעה שיש העברות עוד לפני שאישרנו אותו וזה בניגוד לחוק. האוצר שם תקציבים תחת כותרות כמו 'דיור ציבורי' שאף ח"כ לא יצביע נגדם ומראש מתכנן להעביר את הכספים ליעדים אחרים".

על דבריה של חברת הכנסת שפיר הוסיפה חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, כשאמרה: "אם זה נכון הרי שיש כאן הפרת חוזה בינינו לאוצר והתקציב לא חוקי! יש כאן הטעיה, אם יש כסף לטיפול בנשים אחרי תקיפה מינית וכד', אני רוצה לוודא שהכסף הזה אכן מגיע ליעדו ושאין כאן עבודה בעיניים. כל חוזה מסתמך על תום לב של שני הצדדים וכאשר מתעוררת הטעיה בחוסר תום לב מתפקע הבסיס של החוזה ואם כך התקציב לא חוקי. נראה שיש אחר תקציב מתחת לשולחן".

גם חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) הצטרף לביקורת על האוצר כשאמר "ההתעקשות של האוצר לא להעביר לכאן פניות תקציביות חדשות, וגם עודפים היא זו שתוקעת את הכל. הסיפור הזה של העודפים תוקע את המשרדים ובפועל גם מהווה קיצוץ, כי בסוף תכניות לא ייצאו לפועל. צריך לשמוע מבכיר באגף התקציבים, מדוע לא מסוגלים ללחוץ על כפתור ולתת מידע 3 שנים אחורה."

טענותיהם של גפני וחברי הכנסת האחרים בוועדה, מגיעות על רקע מתיחות מתמשכת מול פקידי האוצר. גפני מתעקש לשמור על הנוהל שאישרה הוועדה פה אחד, כי בקשות יוגשו כשהן מלוות בנתונים לגבי ההיסטוריה של הסעיף המדובר וכן בנימוק הצורך בהעברה. הנוהל נועד למנוע מצב בו חברי הכנסת ישמשו חותמת גומי להעברת מיליארדי שקלים ולצמצם את האפשרות לפיה התקציב המאושר בתחילת השנה בכנסת מלא בסעיפים "פיקטיבים" שכל יעודם הוא הסטת תקציבים בהמשך השנה. מנגד, אגף התקציבים נמנע מלהגיש לוועדה בקשות על פי הנוהל.

למעשה, בחודשים האחרונים אישרה הוועדה שתי העברות תקציביות בלבד. שתיהן אושרו שלא על פי הנוהל החדש. הראשונה נגעה בסיוע לניצולי שואה והשנייה הייתה קשורה לצורך בטחוני חסוי ודחוף. עד כה סירבה ועדת הכספים לאשר העברות תקציביות במיליארדי שקלים וכן את עודפי התקציב של שנת 2015 על סך 14.5 מיליארד שקל. באוצר טוענים כי גפני פוגע ביכולת הפעולה של הממשלה ממניעים זרים.

בסופו של הדיון הסוער אישרה הוועדה את העברת 72 מליון השקלים למשרד הרווחה, לאחר שקיבלה פירוט מעמיק מפי רפרנטית הרווחה באגף התקציבים, יעל אגמון. כמו כן אושרו העברות תקציביות בסך 188 מיליון ש"ח לפעולות שיווק להגדלת התיירות לאחר שפורטו ונומקו גם הן. את הדיון חתם גפני בקריאה לשר האוצר ובכירי המשרד "תביאו את ההסברים המפורטים על העודפים בסך 14.5 מיליארד השקלים והוועדה תתכנס על-מנת לדון בהם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!