דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טונה

הפחתת המכסים / הפחתת המכסים על יבוא הטונה לא הורידה את המחיר לצרכן

בדיון שהתקיים אתמול (ד') בוועדת הכספים זעמו חברי הכנסת על האוצר. "עד שתבינו שטעיתם, כבר לא תהיה פה תעשייה" אמר מנכ"ל ויטה פרי גליל, לפקידים.

טונה צילום: עמיר שטיינברג, מתוך אתר פיקיוויקי
טונה צילום: עמיר שטיינברג, מתוך אתר פיקיוויקי
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"מותר לכם להודות שטעיתם ושהפחתת המכסים הובילה לירידה מינורית בלבד במחירי הטונה" אמר ח"כ משה גפני (יהדות התורה), בדיון שנערך אתמול (רביעי) בוועדת הכספים. חברי הכנסת מתחו ביקורת על פתיחת שוק שימורי הטונה לייבוא, שלא הביאה להורדה משמעותית במחיר המוצר לצרכן ופגעה בתעשיה המקומית. חברי הועדה הביעו תמיכה רחבה בביטול מוחלט של הפחתות המכסים על יבוא טונה. יו"ר הוועדה גפני, קרא לאנשי רשות המיסים לבטל לאלתר את הפעימה הרביעית כאמור ולקיים בדיקה רצינית של הנושא.

"לדעת חברי הכנסת, יש להחזיר את הגלגל אחורה ולבטל את ההפחתה." גפני קבע כי "יש לבטל את הפעימה הרביעית של הפחתת המכסים (שנכנסה לתוקף בינואר 2016) ואחר כך לבדוק את האפשרות לבטל את שאר הפעימות". לדעת יו"ר הוועדה, הורדת המחיר לצרכן היא מטרה ראויה אך "אם השאלה היא מחירים או תעסוקה, יש לתעדף תעסוקה". והוסיף ואמר כי פגיעה בעובדים, רובם תושבי הפריפריה, גובלת בפיקוח נפש.

 אושיק אפרים, מנכ"ל ויטה פרי גליל, אמר למשרד האוצר: "אתם באתם להוריד את יוקר המחיה אבל זה לא קרה. מה שכן קרה זה פיטורי עובדים. אז מה יקרה עכשיו? אנחנו נמכור את המכונות ונשכיר את המקום למשהו אחר, ועד שתבינו שטעיתם כבר לא תהיה פה תעשייה".

מנהל מינהל תעשיות במשרד כלכלה, יאיר שירן אמר כי המשרד תמך ברפורמה בתחילה. "אלא שבעקבות הפעימה האחרונה שלא הובילה באמת לירידת מחירים אנחנו ממליצים לבטל את הפעימה האחרונה, ולהחזיר את שיעור המכס מ- 12% ל- 18%" אמר. לדבריו מחירי הטונה בארץ מושפעים יותר מחומר הגלם העיקרי; דג הטונה שמהווה למעלה מ- 50% ממחיר הייצור. "היתה ירידה קלה במחיר לצרכן אבל המשקל של חומר הגלם משמעותי יותר בהפחתת המחירים". לדבריו, לפני חמש שנים, טרם הפחתת המכס, היו חמישה מפעלים לייצור שימורי טונה בישראל, "אחד נסגר ואחרים מצמצמים פעילות ושוקלים להפוך ליבואנים ולכן אנחנו ממליצים להגן על התעשייה המקומית ולבטל את הפעימה האחרונה".

מפעל הטונה 'סטארקיסט' שבטירת הכרמל (צילום: דוד ביטון)
מפעל הטונה 'סטארקיסט' שבטירת הכרמל (צילום: דוד ביטון)

רפרנט תעשייה ומסחר באגף התקציבים באוצר, עידו סופר אמר כי "כן רואים ירידת מחירים של בין 15% ל- 20% החל מינואר 2014. היבוא נכון לסוף 2015 הוא 18% בלבד והיבוא עומד על בסה"כ 7% מהענף. לדבריו, ירידת מחיר חומרי הגלם בעולם היתה צריכה לבוא לידי ביטוי בהורדת מחירים גם ללא יבוא, אולם טרם הורדת המכסים, בשעה שהיבוא היה מועט, המחירים לא ירדו בשל היעדר תחרות "היבוא מגדיל תחרות ומאפשר כן להוריד מחיר לצרכן". סגן שר האוצר לשעבר, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), השיב לדבריו ואמר כי הורדת מחיר שימורי הטונה בעקבות הסרת המכסים היתה בשיעור של 14 אגורות לקופסה בלבד, ושגם מחיר זה לא התגלגל לכיס הצרכנים.

משה גפני, יו"ר ועדת הכלכלה: "אם השאלה היא מחירים או תעסוקה, יש לתעדף תעסוקה"

גליה שגיא, מנהלת איגוד המזון של התאחדות התעשיינים אמרה כי הנתונים שהציג משרד האוצר, ירידה ב-20% הם "נתונים שביניהם לבין המציאות אין כל קשר". מנגד אמרה, "כן ראינו מפעלים שנמצאים בקשיים ואי ודאות ואף שוקלים להפוך ליבואנים. אותם מפעלים כיום מעסיקים מאות עובדים בפריפריה ומאפשרים את המשך קיומן של תעשיות סובבות נוספות, כתעשיית השימורים והשמן. על כן אנו דורשים ממשרד האוצר להחזיר את המצב לקדמותו ולאפשר למפעלים להמשיך להתקיים ואף לגדול להעסיק עובדים נוספים בפריפריה". שגיא הודתה לחברי ועדת הכספים המסייעים בעניין זה.

אושיק אפרים, מנכ"ל ויטה פרי גליל, אמר למשרד האוצר: "אתם באתם להוריד את יוקר המחיה אבל זה לא קרה. מה שכן קרה זה פיטורי עובדים. אז מה יקרה עכשיו? אנחנו נמכור את המכונות ונשכיר את המקום למשהו אחר, ועד שתבינו שטעיתם כבר לא תהיה פה תעשייה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!