דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבית הלבן

יחסי ישראל-ארה"ב / הבית הלבן מתנגד לתוספת תקציב לישראל, עבור הגנה מפני טילים

בצל הדיונים על הסכם הסיוע הביטחוני לעשור הקרוב, הבית הלבן הודיע על התנגדותו לתוספת תקציבית בשנת 2017 בסעיף ההגנה על הטילים של ישראל. נתניהו: "הסיוע יוגדל".

אובמה ונתניהו (ארכיון). צילום: Charles Dharapak, AP
אובמה ונתניהו (ארכיון). צילום: Charles Dharapak, AP
שי ניר

ה-OMB (המשרד לניהול ותקציב של הבית הלבן) מסר ביום שלישי השבוע כי "הממשל מתנגד לתוספת של 455 מיליון דולר מעל בקשת תקציב 2017 עבור תוכניות רכש ופיתוח משותף של תוכנית מערכת הגנת הטילים הישראלית". המשמעות היא כי הבית הלבן מתנגד להגדלת סעיף 'הגנה מפני טילים' בסיוע לישראל, אך אין זאת לומר שהתקציב הקיים, אשר עומד כל כ-150 מיליון דולר, יקוצץ.

התנגדותו של משרד התקציב הנשיאותי, שהוא מעין גירסה מוחלשת של אגף התקציבים הישראלי, הובאה כנקודה בתוך התייחסות כללית של הבית הלבן, הדוחה סעיפים על סך 16 מליארד דולר בכלל הצעת התקציב הפדרלי לשנת 2017, כפי שעולה מהצעת התקציב שנדונה בבתי הנבחרים. עוד נאמר בהודעה שיועצי הנשיא ברק אובמה ימליצו לו להטיל וטו על אותם סעיפים באם יוגשו.

"יש ממש בהתנגדות ה-OMB לתוספת התקציב לתוכנית הגנה מפני טילים של ישראל", כך לדברי אלון פנקס, לשעבר קונסול ישראל בניו יורק. לדבריו זהו דיון נפרד מהדיון על תקציב הסיוע האמריקאי שעומד על 3.1 מליארד דולר בשנה, "ארה"ב נתנה סיוע נוסף לפיתוח אמצעים נגד טילים למערכות שונות כמו לקלע דוד (מערכת ליירוט רקטות לטווח בינוני – ש.נ.), כיפת ברזל (מערכת ליירוט נשק תלול מסלול לטווח קצר – ש.נ.), והחץ (מערכת ליירוט טילים ארוכי-טווח – ש.נ.). מעבר לתקציב הסיוע של 3.1 מליארד דולר לשנת 2017 הסנאט המליץ, בעקבות שימועים עם מומחים משלו, לתת לישראל עוד 600 מיליון דולר. ממשל אובמה, באמצעות המסמך, מתנגד לתוספת. אבל בסנאט לא תוקפים את אובמה ואין פה עימות".

פנקס קושר את ההתנגדות של ממשל אובמה לתוספת לתקציב לכך שההסכם החדש בדבר הסיוע הביטחוני של ארה"ב לישראל טרם נחתם. "יש עוד אפשרות ספקולטיבית שלממשל נמאס מהסחבת על החתימה על חבילת הסיוע החדשה וזו הדרך שלו ללחוץ על ישראל. בממשל וגם בקרב הרפובליקנים דוחקים בראש הממשלה בנימין נתניהו לחתום. גם בצה"ל דוחקים שההסכם ייחתם וגם שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, בעודו בתפקיד, היה מעוניין שתהיה כבר חתימה".

בעקבות הידיעה, איפא"ק (השדולה הפרו ישראלית בקונגרס האמריקאי – ש.נ.) הודיעה על "אכזבה עמוקה" מהודעת הבית הלבן. בנוסף, שיבחה איפא"ק את הקונגרס על התמיכה בתוכנית ה'הגנה מפני טילים' הישראלית והוסיפה, "על בסיס דו-מפלגתי, הקונגרס הגדיל את המימון מעל לבקשות הממשל השנה, כמו שהוא עשה היטב לאורך יותר מעשור". על תוכנית ההגנה מפני טילים אמרה איפא"ק, "התוכניות המשותפות הללו כמו החץ, קלע דוד וכיפת ברזל – הם קריטיים עבור ההגנה של ישראל מפני מערך גובר של איומי טילים ותורמים תרומה חשובה למערכת ההגנה מפני טילים של ארצות הברית".

גם במערכת הפוליטית בישראל היו מי שהגיבו. ח״כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר כי "נתניהו מושך ומושך את החבל וסופו להיקרע. ארה״ב הולכת לקראת ישראל שנים ארוכות, אבל אובמה אינו הקופה הרושמת שלנו. יש גבול כמה אפשר להתמקח ולהתווכח ועד כמה ניתן לסכן את יחסי ישראל-ארה״ב, להקריב את הקהילה היהודית ואת איפא״ק על מזבח התקציב״.

יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד אמר כי "הודעת הבית הלבן הבוקר מחדדת את הצורך לפעול, תוך כדי שמירה על האינטרסים הבטחוניים שלנו, לחתימה על הסכם הסיוע הבטחוני בהקדם האפשרי. אמרתי את זה פומבית, לא אחת, ואמרתי זאת בשיחות סגורות עם האנשים הרלווונטים בארה"ב ובישראל – לא לחכות לממשל הבא, אסור לקחת סיכונים בכל הנוגע לביטחון הלאומי של מדינת ישראל. צריך לפעול לשיקום היחסים עם ארה"ב. הידרדרות היחסים מובילה לכך שנושאים שידענו לפתור בעבר בשיחות סגורות ובמשא ומתן בין ידידים הופכים לסלעי מחלוקת פומביים בנושאים הכי קריטים למדינת ישראל. אפשר לא להסכים בין חברים אבל צריך לדבר, להסביר ולפעול בכל הדרכים כדי להשיג את ההסכם הכי טוב שאפשר בממשל הנוכחי שיספק לנו את הצרכים הבטחוניים ולא ייפגע בתעשיות הבטחוניות בישראל".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "בשל ריבוי הפרסומים המוטעים מבהירה לשכת ראש הממשלה כי אין כל קיצוץ בסיוע האמריקני. מדובר בוויכוח פנימי בין הקונגרס לבית הלבן על גודל התוספת השנתית לתכנית ההגנה מפני טילים. ראש הממשלה נתניהו פועל לעגן תוספת זו כחלק מהדיונים על הסכם הסיוע ל-10 השנים הבאות. הסיוע הביטחוני להגנה מפני טילים, לא רק שלא יקוצץ אלא יוגדל. הניסיון להפוך את הדיאלוג עם ארה"ב לכלי ניגוח פוליטי ישראלי איננו ראוי, וכל ביטויי הפאניקה אינם במקומם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!