דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כנס הרצליה

כנס הרצליה / דיונים על יזמה מדינית בכנס הרצליה

שגריר מצרים, בנאומו הציבורי הראשון: "היזמה הערבית שמדברת על שתי מדינות לשני עמים היא יזמה מבורכת". השר ישראל כץ דיבר על חזונו לבנות אי ליד עזה ואמר כי יש ביכולתו להחליש את חמאס.

שר התחבורה, ישראל כץ, בכנס הרצליה. צילום: עדי כהן צדק
שר התחבורה, ישראל כץ, בכנס הרצליה. צילום: עדי כהן צדק
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

היום האחרון של כנס הרצליה במכללה הבין תחומית נערך היום (חמישי). הכנס התפרש על פני שלושה ימים ודן בסוגיות של כלכלה, חברה, מדיניות וביטחון.

בכנס נשאו דברים נואמים מרחבי העולם. שגריר מצרים בישראל, חאזם חיירת, בנאומו הציבורי הראשון, התייחס להסדר מיָדי אפשרי. "אנחנו רוצים שיהיה שלום, אנחנו רוצים להתקדם אבל רק הישראלים והפלסטינים יכולים להביא להתקדמות. הנשיא א-סיסי אישש את התמיכה המצרית לכל יזמה שתהיה," והוסיף כי "היזמה הערבית שמדברת על שתי מדינות לשני עמים היא יזמה מבורכת. זה הפתרון".

"רק הישראלים והפלסטינים יכולים להביא להתקדמות", חיירט בכנס הרצליה. צילום: עדי כהן צדק
"רק הישראלים והפלסטינים יכולים להביא להתקדמות", חיירט בכנס הרצליה. צילום: עדי כהן צדק

דברי השגריר נאמרו פחות משבועיים לאחר דבריו של נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, שערך ריאיון טלוויזיוני מיוחד לרגל שנתיים לעלייתו לשלטון בקהיר, במהלכו הזכיר את הסכם השלום עם ישראל ואמר כי יש להביא לכך שמדינות האזור יבינו עד כמה חשוב תהליך השלום. עוד אמר נשיא מצרים כי "הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים יכול להצליח כמו ההסכם עם מצרים".

בתום דבריו, נשאל השגריר המצרי אם התחדשות המשא ומתן צריכה לקרות באופן ישיר או באופן עקיף על ידי מדינות אחרות. השגריר התקשה לתת תשובה ברורה וחזר שוב ושוב על המשפט המעורפל "מצרים תתמוך בכל הסכם שיעלה על הפרק".

שגריר ירדן בישראל, וואליד עבידאת, הביע גם הוא תמיכה ביזמה הערבית ואמר כי "יזמת השלום הערבית היא היזמה העיקרית לשלום אזורי, שלום מלא וביטחון מלא. היא לא נתמכת רק על ידי מדינות ערב, אלא גם על ידי המדינות המוסלמיות. מה ישראל יכולה לבקש יותר?"

ד"ר רוברט דנין, עמית בכיר לענייני המזרח התיכון ואפריקה במועצה ליחסים בינלאומיים, תקף את השגרירים ואמר כי "יש נטייה לקרוא לא נכון את המציאות, אכן יש שילוב אינטרסים בין ישראל למדינות האזור אבל שיתוף פעולה מתחת לשולחן זה לא שלום, זה לא מקדם אותנו לשלב הבא. יש מקום לדבר על הגישה האזורית". הוא הוסיף, "היזמה הערבית עוברת ברמאללה בדרך לריאד, ישראל חושבת שיכולה ללכת ישר לרמאללה, צריך שישראל תנוע עם הערבים ביחד, בד בבד".

"שיתוף פעולה מתחת לשולחן זה לא שלום", דנין בכנס הרצליה. צילום: עדי כהן צדק
"שיתוף פעולה מתחת לשולחן זה לא שלום", דנין בכנס הרצליה. צילום: עדי כהן צדק

חזונו של כץ

שר התחבורה והבטיחות בדרכים והשר לענייני מודיעין, ישראל כץ, נאם גם הוא בפני באי הכנס ושיתף בחזונו בנוגע להסדר המדיני. השר התייחס להקמת אי מלאכותי מול חוף עזה שבו יוקמו נמל, מתקני התפלה "ואולי אפילו שדה תעופה בעתיד," לדבריו. מה שיחבר את עזה לאי יהיה גשר באורך חמישה ק"מ ויאבטחו אותו כוחות ביטחון בינלאומיים. כץ הוסיף כי "יש שני מיליון איש בעזה, אי אפשר להחזיק אותם, חוץ מזה שהיתרון הגדול בפתרון הזה הוא שהאדמה שהאי יהיה עליה היא לא אדמת אברהם ובכך אין פגיעה אידאולוגית".

כץ התייחס גם למערכת הביטחונית וטען כי מרבית מהצמרת הביטחונית תומכת במהלך שכזה והביע תקווה כי המערכת המדינית תיישר קו בהתאם. השר סיים ואמר כי "צריך יזמה ישראלית תוך רתימת מדינות האזור, כמובן שזה מהלך עם אינטרס ישראלי מובהק הן בהיבט הכלכלי וההומני. יזמה שכזו יכולה לפתור חצי מהבעיה לטווח הבינוני ולטווח הארוך להחליש את חמאס אם ישתפר משמעותית מצבם הכלכלי של יושבי הרצועה".

הצעת בניית האי ליד עזה כפתרון מדיני דוברה כבר בשנת 2011 ושוב ב-2014 על ידי השר ישראל כץ. זאת, בידיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובתמיכתם של שמעון פרס נשיא המדינה דאז וראש המוסד לשעבר מאיר דגן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!