דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שפרעם

רמדאן / ביקור בעיר שפרעם לרגל חודש הרמדאן

סיור 'לילות רמדאן' בשפרעם, שעורך פורום 'דרכים שלובות', מגלה כיצד המרקם הייחודי של העיר - בה חיים מוסלמים, דרוזים ונוצרים - מציין את חודש הרמדאן המוסלמי.

שפרעם. ארכיון (צילום: דבר ראשון).
שפרעם. ארכיון (צילום: דבר ראשון).
מיכל רוזן

לאורך כל חודש הרמדאן, מתקיימים סיורי 'לילות רמדאן' של פורום 'דרכים שלובות'. אתמול (שישי) התקיים סיור שכזה בעיר שפרעם, בו השתתפו מבקרים כל רחבי הארץ, מאזור ים המלח הגיעה אם עם ילדיה, מאזור המרכז הגיעה חבורת צעירות וכמה משפחות וגם מהצפון הקרוב הגיעו משפחות. חלק הגיעו כדי ללמוד, להכיר ולשמוע, חלק שמעו על ההיסטריה המפוארת של שפרעם ורצו לראותה במו עיניהם וחלק מכירים היטב את האזור ופשוט רצו להרגיש בבית בעוד מקום.

זו השנה הראשונה בה מתקיים סיור 'לילות רמדאן' בשפרעם. מי שהדריכה אותו היא לילה נגאר עמורי,  ילידת העיר שאהבתה למקום ניכרה במהלך הסיור. בפתיחת הסיור פירטה את מסלולו וסיפרה כי יסתיים בבית משפחת חמאדי, שאירחה את הקבוצה לארוחת האיפטר. נגאר עמורי הדגישה שבשל האירוח, הקבוצה תצטרך להגיע בזמן ולא להתעכב, המשפחה צמה ולא תתחיל את הארוחה לפני הגעתם.

סיור רמדאן בשפרעם. צילום: דבר ראשון
סיור רמדאן בשפרעם. צילום: דבר ראשון

רוואיידה חמאדי, אם המשפחה שאירחה את הקבוצה, היא אמא לחמישה העובדת כקוסמטיקאית. בעלה, סאלח, הוא עורך דין. רוואיידה אמרה בקול נרגש "ברוכים הבאים, אהלן וסהלן, אני מקווה שתרגישו איתנו בבית ברוח העיר שפרעם. אנו נמצאים בימים אלו בתחילתו של חודש הרמדאן, כאשר בחודש זה אנו אמורים להזדהות עם האחר, חודש של גיבוש משפחתי וחברתי".

סיור רמדאן בשפרעם. צילום: דבר ראשון
סיור רמדאן בשפרעם. צילום: דבר ראשון

"לחודש הרמדאן יש טעם מיוחד בעיר שלנו" הוסיפה, "העיר מיוחדת מבחינת ההרכב העדתי. בשפרעם חיים יחד מוסלמים, דרוזים ונוצרים, כאשר כל הדתות מזדהות עם הדת המוסלמית בחודש הצום. מכבדות ומתחשבות בה. המשורר מחמוד דרוויש ממצה את הייחודיות של החודש בשירו 'חשוב על זולתך'".

חמאדי הקריאה את השיר בתרגומו לעברית:

כשאתה מכין את ארוחת הבוקר שלך, חשוב על זולתך

(אל תשכח את מזון היונים)

כשאתה מנהל את מלחמותיך, חשוב על זולתך

(אל תשכח את שוחרי השלום)

כשאתה משלם את חשבון המים, חשוב על זולתך

(אל תשכח את מי שיונק מי עננים)

כשאתה שב אל הבית, ביתך, חשוב על זולתך

(אל תשכח את עם-האוהלים)

כשאתה ישן ומונה את הכוכבים, חשוב על זולתך

(יש מי שאינו מוצא מקום לשינה)

כשאתה נותן דרור לנפשך בהשאלות, חשוב על זולתך

(חשוב על אלה שאיבדו זכותם למילים)

כשאתה מהרהר באחרים הרחוקים, חשוב על עצמך

(אמור: הלוואי שהייתי נר בחשכה)

אכן, רוח שירו של דרוויש ניכרת ברחובות שפרעם בזמן הסיור. שפרעם, המונה רשמית 40 אלף תושבים, הוכרזה כעיר עוד בימי העותמאנים, בשנת 1910, טומנת בחובה מפגש וחיים משותפים של מספר דתות. נגאר עמורי מתארת את השותפות הגדולה בין הדרוזים, הנוצרים והמוסלמים בעיר ומספרת שלעתים, בחודש הרמדאן יש מי שיצומו למרות שאינם מוסלמים, כדי להתחשב בשכניהם. מנהיגי שלושת הדתות בעיר מתכנסים בכל החגים של כל הדתות לציין אותם יחד מזה שנים, כל פעם במקום המרכזי לדת החוגגת על מנת להעביר את המסר לצעירי העיר שהם חיים יחד בשותפות.

שלושה צעירים משפרעם, בגילאי 20-30, הסתכלו על הקבוצה ושאלו את המשתתפים מהיכן הגיעו. הצעירים, נוצרים ילידי שפרעם, שמחו על הגעתם של אורחים מבחוץ ואמרו כי בשפרעם רוצים מאוד שיגיעו יהודים וירגישו בבית, בדיוק כפי שהם מבלים בחיפה. הצעירים סיפרו שהשנה הרמדאן רגוע יותר מבשנה שעברה. זאת, לטענתם, בגלל הקושי הכלכלי וגם בגלל העובדה שהרמדאן חל השנה לפני חופשת הקיץ ולצעירים יש בגרויות ומבחנים. למרות היותם נוצרים הם חשים באווירת הרמדאן.

במסגד הישן פגשה הקבוצה את המואזין חאזם מוחמד, שסיפר גם הוא על החיים המשותפים בשפרעם והדגיש כי הקוראן והאיסלם מאמינים "בכל הנביאים וכל הספרים" משמע, בשלוש הספרים: התנ"ך, הברית החדשה והקוראן ובנביאי שלושת הדתות.

סיור רמדאן בשפרעם. צילום: דבר ראשון
סיור רמדאן בשפרעם. צילום: דבר ראשון

נגאר עמורי הסבירה שמשמעות השם רמדאן היא "שמש חמה" וכי למרות העובדה שכל שנה הרמדאן מקדים ב-11 יום, האמונה אומרת שגם כשהרמדאן יהיה בדצמבר יהיה חם, וכי זהו מבחן האמונה הגדול ביותר למוסלמים, לצום במשך חודש שלם. נגאר עמורי סיכמה את הסיור ואמרה שטרם ארוחת האיפטר היה שקט ורגוע וכי ברגע שהקבוצה תצא חזרה לעיר תחושת ההתפרקות והשמחה תורגש ברחובות. היא הזמינה את המשתתפים בסיור להישאר לבילוי בעיר ולשוב בעתיד לבקר וללמוד עוד על שפרעם, לסייר בשכונה הדרוזית ולהכיר את הייצור המקומי.

רמדאן כרים!

סיורי 'לילות רמדאן' נערכים על ידי פורום "דרכים שלובות دروب متداخلة", חלק מפרויקט 'תיירות אזורית משותפת' של עמותת סיכוי – העמותה לקידום שוויון אזרחי. לפרטים נוספים והרשמה לסיורים לחצו כאן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!