דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

יוון / יו"ר קרן המטבע הבינלאומית לגארד תוקפת את היורוגרופ

במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא היורוגרופ, ג'רום דיסלבלום, נחשפה עומק המחלוקת בין שני האישים בנוגע לעתידה של יוון. מסתמן שלגארד נחושה לסמן דרך חדשה בכלכלה העולמית

יניב כרמל

לרגע, זה נראה היה מביך. הנוכחים במסיבת העיתונאים שנערכה בלוקסמבורג ביום חמישי האחרון חשבו שמא יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, סובלת משכחה.

לגארד נשאלה על ידי עיתונאית מה דעתה על ההסכם להקלת החוב היווני שנחתם לפני כחודש. "על איזה הסכם להקלת חוב את מדברת?" שאלה לגארד במבט תמה. חלפו עוד כמה שניות וחיוך ערמומי הופיע על פניה, "בעצם, אולי התשובה מתחבאת בתוך השאלה שלי", אמרה ונתנה לכל הנוכחים להבין את ביקורתה על ההסכם החדש של אירופה עם יוון.

היורוגרופ, שהוא שמו של גוף לא רשמי הכולל בתוכו את שרי האוצר של גוש היורו, ניהל מגעים עם יוון בחודשים האחרונים כדי לגבש תנאים חדשים להחזר חובה של יוון. כזכור, יוון זכתה ל'חילוץ' אירופי לפני כשנה, בדרך של הזרמת כספים בתמורה לרפורמות נוספות במבנה הכלכלה היוונית, בסך של כ-86 מיליארד אירו. יוון, שנותרה ללא כל יכולת לנהל את כלכלתה באופן ריבוני, בשל השימוש במטבע האירופי, נכנעה לתכתיב האירופי, וממשלתה חתמה על ההסכם, חרף התנגדות העם היווני, שהובעה במשאל עם דרמטי.

אך בחודשים האחרונים, לקראת המועד שבו מוטל על יוון להתחיל לשלם את חובה לאירופה, נשמעה הערכה כי יוון לא תוכל לעמוד בתשלומים. ציפראס, ראש ממשלת יוון, הוביל מהלך שנוי במחלוקת של רפורמות קשות נוספות במדינתו, על מנת להשיג את הסכמת האירופים לדחיית חלק מהתשלום והקלה על החוב.

כריסטין לגארד, ראשת קרן המטבע העולמית. צילום: MEDEF, מתוך flickr
כריסטין לגארד, ראשת קרן המטבע העולמית. צילום: MEDEF, מתוך flickr

קרן המטבע הבינלאומית הייתה הסמן השמאלי מקרב הגופים הבינלאומיים בנוגע לשאלה כיצד יש לנהוג ביוון. הקרן דרשה להקל באופן משמעותי על יוון, ולאפשר לה תנאים נוחים, כאשר היא חוזה שכל פעולה אחרת תוביל לחדלות פרעון מצדה של יוון ולהתמוטטותה. הקרן טענה שתחזית הצמיחה של היורוגרופ ליוון, של 3.5% בשנה, תחזית שעליה מבוססת גם תכנית החזר החוב, היא אופטימית מדי, ואינה מאפשרת את הבראתה של יוון.

בעת חתימת ההסכם אשר כונה הסכם להקלת החוב היווני אך לא כלל הגדרות מחייבות לביצוע הקלה זו, לפני כחודש, בין היורוגרופ לראש ממשלת יוון ציפראס, דאגה לגארד להרחיק עצמה מהאירועים, ועוררה שאלות סביב בחירתה לנסוע לקזחסטן בדיוק במועד החתימה. אך כפי שמדווח הפייננשל טיימס, ביקורתה של לגארד על ההסכם הפכה גלויה בסוף השבוע האחרון.

"טוב, אני לא באמת יכולה להביע את דעתי על הסכם שאנחנו לא חתומים עליו", אמרה לגארד ואז הפנתה את מבטה לעבר נשיא היורגרופ שישב לצידה, ושאלה כלאחר יד "או שאנחנו כן חתמנו עליו?"

דיסלבלום נראה נבוך מהרגע המוזר וענה בעצבנות "אנשייך היו שם כל הזמן כמובן, והיו חלק מהשיחות זמן ממושך". לגארד שבה לעטות על עצמה את הארשת הדיפלומטית וסוף סוף השיבה לשאלת העיתונאים בטון שמצפים ממנהיגי הכלכלה העולמית, כשאמרה "אנחנו נמשיך לעקוב ולעמוד בקשר עם כל הגורמים, וברור שכאשר יגיע הרגע נצטרך לבחון מהי יכולת הפרעון של החוב ומה המצב האמיתי של הכלכלה ולקבל החלטות בהתאם".

אי שביעות רצונו של דיסלבלום ניכרה כאשר ביקש לענות אף הוא על השאלה שלגארד ענתה עליה. "חשוב לי להבהיר שהערות קרן המטבע הבינלאומית נשמעו היטב במהלך המשא ומתן ותרמו רבות לעיצוב ההסכם. שמענו את הדאגה ביחס להערכת היתר של הצמיחה היוונית, ואת החשיבות שייחסו לתנאי ההחזר והבטחת היציבות,  והדברים באו לידי ביטוי בהסכם. וכך אנו נעשה זאת, ומבחינתי אנחנו נעשה זאת ביחד", אמר דיסלבלום, ולרגע אחד נחשפה המחלוקת העמוקה בין מובילי הדעה בכלכלה העולמית.

מתרבים הסימנים שלגארד נחושה להוביל קו חדש בכלכלה העולמית, אשר יש בו משום מהפך מבחינת עמדתה של קרן המטבע הבינלאומית. אחד הסימנים המובהקים לכך הוא המאמר הביקורתי ביחס לניאו-ליברליזם שפירסמה מחלקת המחקר של הקרן לפני כחודש, ועמדתה של הקרן בשורה של סוגיות. יחד עם לגארד מתייצב, כנראה, גם מזכ"ל ה-OECD, אשר אף הוא משמיע לאחרונה עמדות שאינן אופייניות כלל לאירגון השמרני שבראשו הוא עומד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!