דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות הנפש

שנה לרפורמה / הרפורמה בבריאות הנפש: ביקורת קשה על פגיעה במטופלים ובמטפלים

הרפורמה שהעבירה את הטיפול הנפשי מהממשלה לקופות החולים אמורה הייתה להגביר את נגישותו לכלל האוכלוסייה. שנה אחרי, זוכה הרפורמה לביקורות קשות. ח"כ מיכל בירן: "כל מה שחששנו התגשם במציאות".

הפגנה נגד הרפורמה בבריאות הנפש ביולי 2015. צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90.
הפגנה נגד הרפורמה בבריאות הנפש ביולי 2015. צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות תקיים היום (שני) דיון במלאת שנה לרפורמה בבריאות הנפש. בעקבות הרפורמה, הועברה בשנה האחרונה האחריות הביטוחית על שירותי בריאות הנפש ממשרד הבריאות לקופות החולים.

מטרתו של מהלך זה על פי משרד הבריאות היא "איחוד של רפואת הנפש ורפואת הגוף, ויצירת כתובת אחת לאספקת שירותים אלו, שהיא קופות החולים." עם זאת, ביקורת רבה נמתחה על הרפורמה מימיה הראשונים, בטענה שהיא פוגעת הן בחולים והן במטופלים בשירותי בריאות הנפש. בנוסף, נתונים שנאספו מראים על ירידה חדה בכמות המטופלים החדשים בחלק מהמרפאות מאז שנכנסה הרפורמה לתוקף.

ח"כ מיכל בירן, אשר התנגדה לרפורמה והייתה מבין מגישי הבג"צ נגדה אמרה כי "כל מה שחששנו ממנו התגשם במציאות. חששנו מכך שהתקציבים היעודיים יטבעו בגירעונות של הקופות וזה קרה, כפי שהודו ראשי הקופות בדיון שהיה בשבוע שעבר בכנסת. חששנו מכך שהנדרשים לטיפול במצבי חיים (מצב נפשי שאינו מוגדר כמחלת נפש, ט.כ) יודרו ותימנע מהם היכולת לקבל טיפול חינם ולמרות שמובילי הרפורמה הכחישו שזה יקרה, זה אכן קורה. חששנו מבעיית הסודיות, בעוד שליצמן מוצא דרכי קיצור לחרדים, כל האחרים נתקלים בבעיית הסודיות, דבר זה יוצר מצב שמי שידו משגת הולך לטיפול פרטי ומי שלא מוותר על טיפול."

מרפאת טיפול נפש בקופת חולים. מקור: 'מפח נפש' - שנה לרפורמה בבריאות הנפש, דו"ח אלטרנטיב
מרפאת טיפול נפש בקופת חולים. מקור: 'מפח נפש' – שנה לרפורמה בבריאות הנפש, דו"ח אלטרנטיב

במספר תחנות ציבוריות במרכז הארץ בהן נערכה השוואה של מספר המטופלים החדשים שהתקבלו במהלך יולי 2014 לעומת יולי 2015 , נמצאה ירידה משמעותית של פניות חדשות. בכל 14 התחנות יחד היו 340 פניות חדשות ביולי 2014 בעוד שבמהלך יולי 2015 (החודש הראשון מאז כניסתה של הרפורמה לתוקף) נספרו 254 פניות חדשות. באחת מהמרפאות הגדולות אשר מקנה מגוון רחב מאוד של שירותים בבריאות הנפש חלה ירידה של כ-50% מאותו חודש בשנה שעברה.

אביאל אורן מארגון 'בנפשנו' מצטרף לביקורת ואומר כי "אפשר לנהל ויכוח אידיאולוגי מי ינהל את השירות, המדינה או הקופות אבל הרפורמה נעשית בצורה כל כך גרועה. זו הפרטה לכל דבר. זו לא רשלנות, זו יד מכוונת."

מה המצב נכון לעכשיו מבחינת המרפאות?

"לאורך השנים התכנית הייתה לסגור את המרפאות הממשלתיות. עכשיו כביכול ירדו מזה אבל המצב הוא שאפשר לקבל טיפול במרפאות האלה רק דרך הקופות ואז נוצר מצב שלא צריך להגיד שסוגרים כי יש צמצום ואין נפח פעילות. בקמפוס של באר יעקב מצמצמים את כמות המרפאות מ-11 ל-4. המערך הממשלתי מחזיק 50% מהמטופלים, מי שמטופל בקופה משלם 130 שקלים לפגישה. זה שר"פ (שירות רפואי פרטי, ט. כ.) לכל דבר."

איך זה משפיע על העובדים?

"בית הדין לעבודה הורה למדינה לשבת עם ההסתדרות ולחתום על הסכם קיבוצי, המדינה התנגדה והם גוררים את הסיפור הזה. באוקטובר השנה, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר-סימן טוב אמר בועדת הכספים שמחליפים טיוטות סופיות, עדיין לא קרה כלום. העובדים, פסיכולוגים ועו"סים קליניים רואים שאין הסכם, מבינים שאין להם בטחון תעסוקתי. אז הם פורשים, מתוך טענה שעדיף להם לעבוד בקליניקה פרטית."

מיכל בירן בהפגנה נגד רפורמה בבריאות הנפש - יולי 2015. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.
מיכל בירן בהפגנה נגד רפורמה בבריאות הנפש – יולי 2015. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.

ואיך זה משפיע על כלל מערך בריאות הנפש?

"כל המהלך הזה נורא מקומם כי גם בקופות יש תורי המתנה ארוכים. התקנים בקופות לפסיכולוגים מינימליים ביחס ליעדי הרפורמה ולתקציבים. אם הקופות היו מקימות מערך שמספק את השירות כמו שצריך אז בסדר אבל הם לא."

תהילה גיגי-הראל פסיכולוגית מתמחה בפסיכולוגיה קלינית בשירות הציבורי אומרת על הרפורמה, "תחת המתווה של הרפורמה דברים לא הוסדרו בהסכמים ברורים וחקיקה. מתוקף זה שהקופות הם גופים ביטוחיים, סדרי העדיפויות משתנים ונהיים פחות מקצועיים ויותר מה רווחי."

משרד הבריאות מסר בתגובה לביקורת כי "על מנת לקדם את יעדי הרפורמה, פיתחו קופות החולים מודלים שונים של מתן שירות מרפאתי בבריאות הנפש, באופן המגביר את הנגישות ומצמצם את תורי ההמתנה.

משרד הבריאות מבצע בקרה על עמידת הקופות בסטנדרטים הקיימים כיום להפעלת שירות מרפאתי לבריאות נפש. במקביל, מגבש המשרד בימים אילו, בשיתוף עם נציגי צרכני שירות ועם קופות החולים סטנדרטים מעודכנים באשר לתפעול השירות המרפאתי.

במסגרת הרפורמה, הקימו קופות החולים עשרות מרפאות ונקודות שירות חדשות, בהן כאלו שנמצאות ביישובים בהן פועלות מרפאות ותיקות של משרד הבריאות.

על מנת להתאים את פריסת המרפאות לצרכים המשתנים של הציבור, קורה ומרפאות מעתיקות את מקומן, לאור פתיחת מרפאות קופות סמוכות, אך ממשיכות לתת שירות במקומות אחרים.

משרד הבריאות אינו מצמצם את שירותיו, ואינו מפחית ולו משרה אחת מכח האדם המקצועי והמיומן שמועסק במרפאות הממשלתיות.

כך לדוגמה במקרה של מרפאות המרכז לבריאות הנפש באר-יעקב, אשר עוברות תהליך של רה-ארגון, ממודל של פריסה של 11 מרפאות מקומיות, ל-4 מרפאות מתמחות רב-מקצועיות, אשר יעניקו שירות מתמחה בתחומים שונים, וכן טיפולי יום אשר חסרים כיום מאוד במערך המרפאתי בכלל הארץ."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!