דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תקציב המדינה / שטייניץ: ההאטה המתמשכת בצמיחה היא אסון לאומי, פוגעת בחלשים

שר האנרגיה אמר כי ההאטה בצמיחה היא אסון לאומי וכי יש להגביר את הייצור והייצוא הישראלי. הדברים שנאמרו בכנס במרכז הבינתחומי בהרצליה סותרים גישות אחרות בממשלה, התומכות בקיצוץ וייבוש התעשייה

צילום: דבר ראשון.
צילום: דבר ראשון.
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"היעדר צמיחה כשהיא אפשרית פוגעת בחלשים. זה אסון לאומי" אמר שר האנרגיה הד"ר יובל שטייניץ היום. "כשיש ירידה בצמיחה, כשהכלכלה הישראלית צומחת ב-2% בשנה במקום ב-4%, אז יש נזק נקודתי. הנזק הנקודתי הוא באזור 25-20 מיליארד ש"ח לתוצר הלאומי. זה משמעותי אבל לא נראה אסון לאומי. אבל כשבודקים את ההשלכות של היעדר צמיחה לאורך זמן, יש נזקים כבדים בחוסן הלאומי ובעושר הלאומי".

"הנזקים הם כל כך כבדים שאין ספק שהם פוגעים בציבור כולו, במדינה כולה וביכולת הממשלה להעניק שירותים", הוסיף שטייניץ, "נזק כל כך גדול לעושר הלאומי, ליכולת ההשקעה הלאומית פוגע קשה בכולנו ולכן צר לי מאוד שבשנים האחרונות מדברים על צמיחה כיעד שהינו במקום השני או השלישי. אני לא מזלזל בנושאים אחרים –  בהקטנת הפערים ובהורדת מדד הג'יני, בנושא של יותר שוויוניות, בנושא של כניסת חרדים וערבים למעגל העבודה – אבל הנושא של צמיחה בריאה, צמיחה בת קיימא, שמבוססת על הגדלת הפרודוקטיביות שיפור התחרותיות של ישראל בעולם זה חייב להיות הנושא המרכזי של מדיניות הממשלה , אבל גם הנושא המרכזי בציבור, בעיתונות הכלכלית ובעיתונות הכללית", אמר מי שהיה שר האוצר וכיום משמש כשר האנרגיה.

הדברים נאמרו בכנס מכון אהרון למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי בהרצליה, במסגרת הכנס השנתי שלו – בהשתתפות אנשי אקדמיה, מומחים בינלאומיים, משרד האוצר, שרים וחברי כנסת – תחת הכותרת: "מדיניות תומכת צמיחה וצמצום עוני".

הפתרון אותו הציע שטייניץ בדבריו, בניגוד אולי לדברי יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון, הוא לחזק את התעשייה הישראלית. "הדבר הראשון שאנחנו חייבים לעשות" אמר השר, "הוא עידוד השקעות בכלכלה הריאלית – בדגש  על התעשייה, בדגש על יצוא והיי-טק. אני יודע שיחלקו עלי, אבל  הסיכוי שלנו להתקדמות הוא אם ניקח יתרונות מסוימים שיש לנו, אבל לא בשוק של שמונה מיליון אלא בשוק של שמונה מיליארד –  וזה יצוא".

"אנחנו חייבים לעודד השקעות" הוסיף, "הירידה בהן זה יותר מדאיג מהירידה בצמיחה. חוק עידוד השקעות הון – חייבים להחזירו למתכונתו הקודמת של 2010 וצריך התחייבויות יציבות בתוך החקיקה, לפחות לעשור קדימה, כדי שמשקיעים ידעו שאין מצב שכל שנה או שנתיים מעלים ומורידים. החוק הוא אפקטיבי רק אם אפשר לסמוך עליו לעשור קדימה. ועם שריון או בטחונות לטווח ארוך והכרה בפחת ודברים אחרים. חייבים לעודד תנופת השקעות עצומה. המשקיע האמריקאי או האירופי לא רק יבין שאפשר להרוויח כאן, אלא שאפשר להרוויח כאן יותר".

הסכמה חלקית לדברי שטייניץ הביע פרופסור מרטין אייכנבאום מאוניברסיטת נורת‘ווסטרן בארה"ב. אייכנבאום אמר ל'דבר ראשון' כי "המדיניות שאני מציע לישראל היא לא המדיניות הקיימת כיום. יש מדינות כמו קנדה ואסטרליה שבהן יש מוסד לאומי לניהול פיסקלי שממליץ על השקעות ציבוריות. צריך להקים מוסד לא פוליטי שיציג לממשלה הצעות להשקעה ציבורית עם תשואה גבוהה, בתוספת הנמקות".

פרופסור מרטין אייכנבאום צילום: דבר ראשון.
פרופסור מרטין אייכנבאום צילום: דבר ראשון.

"אני מודע לזה שיש כלל הוצאה וכלל גירעון ומגבלות אחרות" אמר פרופ' אייכנבאום, "אבל צריך לשנות אותם. לא רוצה לנקוב במספר מדוייק, כי מה שחשוב הוא שלממשלה יהיו יעדים ברורים בעבור מה להלוות כסף, במה להשקיע השקעה ציבורית".

"אני חושב שאנשים כמו נתניהו גדלו בתקופה אחרת, שהחוב של ישראל היה כבד. הם פוחדים מהשתוללות בהוצאות" סיכם אייכנבאום, "אבל היום יש מצב חדש וצריך להתייחס אליו בכלים חדשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!