דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

צעדת השוויון / "רוצים להראות לציבור שאפשר להגן על עצמנו"

פעילי ההסתדרות שהצטרפו לצעדת השוויון רואים בהסתדרות שותפה אורגנית למאבק. בלי הוועדים ה"חזקים", הם אומרים, לא יהיה מי שייאבק למען החלשים

אסף צבי

יום שני, 9:00 בבוקר. ליד חנות ה-yellow בצומת מסמיה מכונסים עשרות פעילי צעדת השוויון בחולצות לבנות ונהנים מסככת הצל, רגע לפי הצעדה בחום הכבד. העיתונאים לוקחים את הציטוטים המרכזיים מאנשי הציבור, ואז מתחילים כולם לצעוד על כביש 3 לכיוון בית שמש. לצד הפעילים מהדרום וחברי תנועות הנוער צעדו גם אנשי ההסתדרות מהאזור, שהצטרפו לצעדה יחד עם היו"ר אבי ניסנקורן. על אף שהצעדה אינה מתמקדת בעניינים הסתדרותיים "מובהקים" כמו זכויות עובדים אלא בתקציבי החינוך והרווחה של העיריות, הם באו כשותפים למאבק.

"הגענו לתמוך ברעיון שכולם צריכים לחיות פה בשוויון. אנחנו מזדהים עם זה מתוקף תפקידנו", אומר שלומי כהן, חבר בוועד נמל אשדוד, "אנחנו בעלי משפחות עם ילדים, והעתיד כאן לא הולך להיות ורוד. צריך שיהיה פה טוב לכולם, יש לזה כסף, השאלה היא איך לחלק אותו", הוא מוסיף. אסף אניג'אר, גם הוא חבר בוועד, צועד קודם כל כדי "שלכל הצעירים פה במדינה יהיה שוויון הזדמנויות, שלא ירצו לברוח לחו"ל".

"לצערנו, השיטה הכלכלית הקפיטליסטית השתלטה פה ובעלי ההון מכתיבים את כל הדברים", אומר אניג'אר, "הם קובעים שלעובד הזה נעלה את השכר, לאלה נוריד אותו או שנפטר אותם. ככה הם מחלקים ומפרידים בינינו. במקום שנהיה מגובשים ומאוחדים, הם מפלגים אותנו. למה? כי ככה הם שומרים על השלטון".

מימין לשמאל: גבי בוטבול, שלומי כהן ואסף אניג'אר, חברי ועד נמל אשדוד בצעדת השוויון. צילום: דבר ראשון
מימין לשמאל: גבי בוטבול, שלומי כהן ואסף אניג'אר, חברי ועד נמל אשדוד בצעדת השוויון. צילום: דבר ראשון

– מה לדעתך התפקיד של ועדי עובדים גדולים במאבק לחברה שוויונית?
"בתור ועד חזק אנחנו רוצים להראות לציבור שזו הדרך, שאפשר להגן על עצמנו. שאנשים ישאפו להגיע למצב שלנו כעובדים מאוגדים ולא יתעסקו בהישרדות יומיומית. יש לי חברים מחוץ לנמל שעובדים במקומות ללא וועד, הביטחון שלהם לעומת שלי זה עולם אחר לגמרי. אנחנו רואים מה העבודה המאורגנת מאפשרת לנו, ואם כולם יהיו שייכים להסתדרות הם יוכלו לעשות שינוי."

חיים שייב, יו"ר מרחב אשדוד בהסתדרות, רואה בחיבור בין ההסתדרות לבין מאבקים חברתיים לשוויון צעד מתבקש. "ההסתדרות היא הארגון החברתי הגדול ביותר במדינת ישראל. לאורך השנים הובלנו את כל המאבקים החברתיים הגדולים – על שכר, פנסיה וביטחון תעסוקתי. הבסיס לשוויון הוא קודם כל ביכולת שלך לתת חינוך לילדים והזדמנות שווה. אנחנו פועלים במקומות מהותיים ספציפיים בתחומים שנמצאים בראש סדר העדיפויות שלנו. לצד זה יש חשיבות גדולה בהעלאת נושאים לסדר היום הציבורי. ההסתדרות יכולה לעשות את זה ולרכז סביבה תנועות חברתיות".

– מה מאפיין את הפעילות של ההסתדרות באזורי הפריפריה?
"רוב ההתמקדות של ההסתדרות היא בעובד הבודד. המשמעות של מאבקים לביטחון חברתי היא אחת בכל מקום, והגיאוגרפיה אינה משפיעה על הצורך בביטחון תעסוקתי. ועדיין, בפריפריה המאבקים מקבלים תהודה גדולה יותר. למשל, התכנית של יאיר לפיד כשהיה שר האוצר להעביר את המפעל של 'אסם' מקריית מלאכי לערד, נאבקנו בזה בכל הכוח והנושא ירד מסדר היום."

– אומרים על ההסתדרות שהיא דואגת רק לועדים החזקים ולא לכלל העובדים.

"זה נכון שכמה ממוקדי הכוח של ההסתדרות הם הוועדים ה"חזקים" ולא צריך להתבייש בזה", אומר שייב, "אבל מוקד כח נוסף הוא מספר החברים האדיר בהסתדרות, שמכילה עובדים מכל רחבי המדינה. המשמעות של ההסתדרות כארגון חברתי נובעת מהכלליות הגיאוגרפית שלה. חברים בה מאות אלפי אנשים מכל גווני הקשת הציבורית של מדינת ישראל. מי שמנסה לפגוע בוועדים החזקים עושה את זה כדי לפגוע בציבור החלש, כי הוועדים החזקים תמיד נלחמים למען החלשים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!