דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

רווחה / המרכז הגריאטרי בראשון לציון יופרט חרף המחסור במיטות סיעוד

אחרי עשר שנים של ייבוש במהלכן לא הופנו קשישים נוספים למקום, התפוסה במקום עומדת כיום על 13% בלבד. כעת ממתינים עובדי המקום לדעת מה יעלה בגורלם.

מרכז גריאטרי, למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: אנה קפלן / פלאש 90.
מרכז גריאטרי, למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: אנה קפלן / פלאש 90.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בשבועות האחרונים נראה שמשרד האוצר מחדש את ניסיונותיו להפריט את המרכז הגריאטרי בראשון לציון, מהלך אותו מנסה הממשלה לקדם מזה כעשור. ביום שני שעבר הייתה אמורה להתקיים פגישה בין העובדים לשר האוצר, אך היא בוטלה בבוקר יום הפגישה, מבלי להסביר לעובדים את סיבת הביטול. בעשר השנים האחרונות המרכז "יוּבַש" והוא נמצאת כעת בתפוסה נמוכה מאוד. הסיפור פורסם לראשונה אצל מרדכי גילת, ב'ישראל היום'.

בצל החששות לעתיד המקום, בימים אלו מתפטרים עובדים רבים מהמרכז, ובקרוב יישארו במקום 140 עובדים בלבד. מאז החלטת המדינה לסגור את המקום נמצא המרכז בייבוש מתמשך, המתבטא בצמצום בפעילות ובהפסקת הפניית קשישים למקום. אחד העובדים אמר השבוע כי "זה אבסורד. בכל המדינה חסרות מיטות גריאטריות ואצלנו יש מיטות פנויות, למה לא מביאים אלינו מטופלים?" עובדת נוספת אמרה, "אנחנו חוששים ממה יהיה איתנו, כל הזמן מאיימים שיסגרו."

עובד נוסף במרכז סבור שמה שעומד מאחורי המהלך הוא רצון למכור את השטח עליו נמצא המרכז. שטח המרכז הוא 52 דונם, והוא ממוקם בדרום מזרח ראשון, אזור שנמצא במגמת פיתוח. ממש ליד המרכז נבנה בימים אלה קניון של קבוצת עזריאלי. מומחי נדל"ן עמם שוחח 'דבר ראשון' מעריכים את שוויו של השטח במאות מיליוני שקלים ולמעלה מזה.

על פי דוח מבקר המדינה שיצא ב-2014 ובו נבחן מצבו של המרכז, יש במקום 340 מיטות, מתוכן 183 באחריות משרד הבריאות ו-157 באחריות משרד הרווחה. משנת 2004 לא קיבל אליו המרכז קשישים נוספים. ב-2014 הוא היה ב-13% תפוסה, 44 קשישים. כיום, מתוך 13 מחלקות הקיימות במרכז, רק שלוש פעילות. המבקר מציין שמספר העובדים במרכז עשוי לאפשר טיפול בקשישים רבים.

בין השנים 2013-2004 הפסידה המדינה יותר מחצי מיליארד ש"ח בעקבות ההחלטה על הסגירה שלא מומשה, הסיבות להפסד בין היתר על פי דוח המבקר, "מסבסוד של המשרד בסך של כ-450 מיליון ש"ח, מתשלום של עשרות מיליוני ש"ח למוסדות אחרים ובכללם למוסדות פרטיים בגין הפנייתם של קשישים שהיו יכולים להתאשפז במרכז ומתשלום של כ-25 מיליון ש"ח לעיריית ראשון לציון בגין הפעילות במקרקעין ללא אישור עיריית ראשון לציון בשנים 2013-2004. כמו כן, נמנעו מהמרכז הגריאטרי הכנסות של עשרות מיליוני ש"ח בגין קשישים שמשרד הרווחה יכול היה להפנות למרכז."

בנוסף, טוען המבקר, היו ניסיונות להפעיל את המרכז על ידי גורמים אחרים, מלכ"ר באמצעות עמותה עירונית, הפעלה בידי חברה ממשלתית עירונית ולאחר מכן הפעלה בידי קופת חולים מאוחדת. אולם כל הניסיונות האלו כשלו. במשך יותר מ-10 שנים עובדי המרכז, הקשישים ובני משפחותיהם נמצאים באי ודאות בנוגע לעתיד.

בסוף דצמבר 2013 דיווח משרד הבריאות למשרד מבקר המדינה כי שרת הבריאות דאז, יעל גרמן, החליטה להפעיל את המרכז, והחל מינואר 2014 יופנו אליו מאושפזים ויושקעו באופן מיָדי 200,000 ש"ח בשיפוץ תשתיות הקיימות במקום. נפילת הממשלה, כשנה לאחר מכן, הורידה את פתיחת המרכז מהפרק.

כעת ממתינים 140 עובדי המקום לשיחת טלפון שתזמין אותם למפגש, שבו אולי יקבלו תשובות ביחס לעתידם.

תגובת עיריית ראשון לציון: "עיריית ראשון לציון נאבקת בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת להמשיך את קיומו ופעילותו בתפוסה מלאה של המרכז הגריאטרי. בימים אלו נפתח מחדש הדיון בנושא והעירייה תשוב ותפעל יחד עם משרד הבריאות למצוא את הדרך להעניק את השירות הטוב ביותר לקשישים תושבי העיר".

תגובת משרד הבריאות: "בשנים 2003 ו-2004, בתום תקופת חכירה של 50 שנה, החליטה הממשלה ב-2 החלטות ממשלה שונות על העברת הפעילות לידי גורם חוץ ממשלתי והקמה של 5 מחלקות גריאטריות פעילות ברחבי הארץ, כמתן מענה לצרכים האקוטיים ולמחסור החמור במיוחד.

בשנה האחרונה, ולאחר מספר ניסיונות רב למצוא מענים למקום, סיכמו משרדי הבריאות והאוצר על השבת שטח המרכז לעיריית ראשון לציון אשר מצידה התחייבה להפעיל על חלק מן השטח שיתפנה מוסד סיעודי בהיקפים דומים לפעילותו כיום."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!