דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברקזיט

ברקזיט / מפורסמי בריטניה בעד ונגד הישארותה באיחוד האירופי

גם לידועני בריטניה יש דעה בנוגע לשאלה - האם בריטניה צריכה להשאר באיחוד האירופי. אלו שבעד מדברים על זהות אירופאית. המתנגדים אומרים שלא פלא שאלו שבעד הם גם אלו שיש להם כסף.

משאל העם בבריטניה. מי בעד ומי נגד? צילומים: ויקיפדיה. עיצוב: דבר ראשון
משאל העם בבריטניה. מי בעד ומי נגד? צילומים: ויקיפדיה. עיצוב: דבר ראשון
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

משאל העם שיתקיים ביום חמישי יעסוק בשאלה – האם להישאר או לעזוב את האיחוד האירופי ומעורר דיון ציבורי נרחב כאשר הקמפיינים המובילים ברשתות החברתיות מסמנים את שני המחנות המנוגדים עם ההאשטגים IN-להישארות ו-OUT לעזיבה.

למרות שלנו הישראלים אין זכות בחירה, מעניין לבדוק מה חושבים מובילי דעת הקהל, השחקנים המפורסמים ואנשי הרוח מהממלכה ה'לא כל-כך' מאוחדת סביב הסוגייה, אך המאוחדת סביב חיבתה לסלבריטיז המקומיים שהביעו את דעתם בנושא באופן ציבורי.

ג'וד לאו, צילום: Indian Nomad, מתוך ויקיפדיה.
ג'וד לאו, צילום: Indian Nomad, מתוך ויקיפדיה.

קבוצה של כ-250 שחקנים, מוזיקאים ויוצרים בתחומים שונים חתמו על מכתב שבו הם טוענים כי אם בריטניה תצא מהאיחוד עבודתם תיפגע, הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט האומנותי. על המכתב חתומים בין היתר השחקניות הלנה בונהאם-קרטר וקיירה נייטלי, השחקנים ג'וד לאו, בנדיקט קאמברבאץ' וסר פאטריק סטיוארט, הסופר ג'ון לה-קארה, מעצבת האופנה ויויאן ווסטווד והבמאי דני בויל. יחד הם מובילים קמפיין ויראלי ברשתות החברתיות תחת ההאשטאג: DON’T FUCK MY FUTURE (אל תדפקו את העתיד שלי).

קיירה נייטלי, צילום: Andrea Raffin, מתוך ויקיפדיה.
קיירה נייטלי, צילום: Andrea Raffin, מתוך ויקיפדיה.

מתנגדי ההישארות ביקרו את חותמי המכתב וטענו שהאחרונים מקבלים יחס ציבורי מכיוון שהם מפורסמים. עוד טענו המתנגדים כי אלו שבעד ההישארות באיחוד האירופי הם באופן מובהק אנשים שיש להם כסף ושמרבית החתומים על המכתב פועלים בארצות הברית.

גם שחקן הכדורגל לשעבר, דייויד בקהאם התבטא בעד ההישארות באיחוד ופרסם בחשבון האינסטגרם שלו תמונה שלו ושל חברו לקבוצת מנצ'סטר יונייטד אריק קנטונה הצרפתי. בקהאם הוסיף לתמונה כיתוב בו סיפר כי בתקופה בה שיחק במנצ'סטר יונייטד, הקבוצה הייתה טובה בזכות האירופאים ששיחקו בה דוגמת פיטר שמייכל. בקהאם הוסיף ש"בשביל עתיד ילדנו ועתיד ילדיהם נכון יותר להתמודד עם בעיות העולם ביחד ולא לבד".

דיוויד בקהאם, צילום: Paulblank, מתוך ויקיפדיה.
דיוויד בקהאם, צילום: Paulblank, מתוך ויקיפדיה.

השחקנית אמה ת'ומפסון התייחסה לעניין ואמרה שהיא מרגישה אירופאית "למרות שאני גרה באנגליה וסקוטלנד. זה יהיה משוגע לעזוב, אנחנו צריכים להוריד את המחסומים והגבולות ולא לבנות אותם".

הסופרת ג'יי.קיי רולינג, אחת הנשים העשירות והמשפיעות בעולם שכתבה את סדרת הספרים 'הארי פוטר' אמרה ש"גזענים מובילים את המאבק לעזוב את האיחוד" וכתבה מאמר ארוך שמבקר את קמפיין העזיבה.

הזמרת לילי אלן שתומכת בהשארות באיחוד האירופי, מנהלת מיני קמפיין משל עצמה בטוויטר ומנסה להפריד בין הטענות הענייניות בענין העזיבה ובין הטענות הגזעניות שמנסות לשכנע את האזרחים להצביע בעד העזיבה בשל בעית ההגירה לאנגליה: "מדברים על בעיית ההגירה בהקשר של הברקסיט? אתם חבורה של גזענים", כתבה אלן.

ג'יי קיי רולינג, צילום: Daniel Ogren, מתוך ויקיפדיה
ג'יי קיי רולינג, צילום: Daniel Ogren, מתוך ויקיפדיה

אידריס אלבה כוכב סדרת הטלוויזיה 'הסמויה' כתב בטוויטר: "הורי היגרו לבריטניה, עבדו קשה ותרמו למדינה. על בסיס זה אני מצביע להישאר". גם הדוגמנית ואושיית האופנה אלכסה צ'אנג כתבה באינסטגרם שלה שהיא "בפנים".

אך ישנם גם מובילי דעה שחושבים כי על בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי. השחקן סר מייקל קיין אמר כי "אלא אם יהיו שינויים מרחיקי לכת אנחנו צריכים לצאת מהאיחוד", סול קמפבל, שחקן עבר בנבחרת אנגליה וארסנל אמר כי איכפת לו מאוד מעתיד הכדורגל האנגלי, "אני רוצה שלדור הבא יהיו את אותן ההזדמנויות שהיו לי. אם אתם רוצים שלאנגליה יהיו עוד כוכבים כמו הארי קיין תצביעו לעזיבת האיחוד". גם השחקניות ג'ואן קולינס ואליזבט הארלי והשחקן ג'ון קליז מחבורת מונטי פייתון הביעו את התנגדותם להישארות באיחוד. יוצר הסדרה עטורת הפרסים 'דאונטון אבי', ג'וליאן פלוז אמר, "אני בעד יציאה, זה עניין של פילוסופיה ודמוקרטיה. זו דמוקרטיה מול אוטוקרטיה".

ג'ואן קולינס, צילום: Frantogian, מתוך ויקיפדיה
ג'ואן קולינס, צילום: Frantogian, מתוך ויקיפדיה

בריטניה היא חלק מהאיחוד האירופי, אך אינה חלק מגוש האירו, והיא שומרת על המטבע המקורי שלה – הפאונד. הטיעון המרכזי כנגד האיחוד האירופי נוגע באובדן הריבונות הבריטית, כאשר פקידים, בעיקר כאלו שלא נבחרו לתפקידם, היושבים במוסדות האיחוד בבריסל, עשויים לקבוע תקנות והגבלות המשפיעות על הבריטים והכלכלה הבריטית.

הטוענים להיפרדות, המכונים האירו-סקפטים, כלומר אלו שמפקפקים בתועלת האיחוד עם אירופה, חוצים מחנות – ומשלבים בין הרגש הלאומי ובין הצורך החברתי. קואליציה חוצת מחנות, שמאל רדיקלי יחד עם שמאל מרכזי וימין מרכזי, ניצבת בצד של תומכי האיחוד שמזכירים כי בצד ההוצאות הגדולות הכרוכות באיחוד האירופי, ישנן גם תועלות כלכליות משמעותיות בדמות הכנסות משמעותיות וסחר עם אירופה, אשר משאירות את הכלכלה הבריטית בצמיחה. אך התוספת החדשה ויוצאת הדופן לטיעון בעד ההישארות באיחוד האירופי מגיעה מיוון, בדמותו של שר האוצר היווני לשעבר, יאניס ורופאקיס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!