דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה

שוויון הזדמנויות / דוח נציבות שוויון בעבודה: 61% מהפניות הן של נשים

נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה הגישה לראש הממשלה את הדוח השנתי לשנת 2015. מעל לחצי (56%) מהפניות לנציבות בשנת 2015 היו קשורות לתהליך הבאת הילדים וגידולם.

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נציבת שוויון זכויות בעבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, עו"ד מרים כבהא, הגישה אתמול (שלישי), לראש הממשלה בנימין נתניהו, את הדוח השנתי המסכם את פעילות הנציבות לשנת 2015. הנציבה ציינה בדבריה כי בשנת 2015 החלה הנציבות ביישום מערך הכשרה והדרכה למעסיקים ומנהלים, למתן כלים לגיוס ושימור עובדים מקבוצות מגוונות בחברה. "האתגר המרכזי הניצב לפתחו של שוק העבודה הוא היכולת להכיל ולשלב את כלל האוכלוסיות בישראל" אמרה כבהא, "נציבות השוויון שמה לה למטרה לספק למעסיקים ולעובדים את הכלים ליצירת שוק עבודה מגוון ושוויוני. ועתה, האתגר הניצב בפניהם הוא לבנות יחד שוק עבודה שמבוסס על שוויון הזדמנויות, גיוון והכלה".

בחודשים הקרובים תשיק נציבות השוויון כלי חדשני וראשון מסוגו בישראל – מדד הגיוון בעסקים – שישקף את מצב הייצוג והשכר של מספר אוכלוסיות הסובלות מהדרה ואפליה בשוק העבודה.

שוק העבודה מפלה נשים

מנתוני הדוח עולה כי במהלך שנת 2015 טופלו על ידי אנשי הנציבות 729 פניות. כשליש (31%) מהפניות לנציבות בשנת 2015 היו על רקע אפליה מחמת הריון. כשני שליש (61%) מכלל הפניות לנציבות נעשו על ידי נשים. שיעור התלונות בגין אפליה על רקע היריון בצירוף שיעור הפונות בגין אפליה מחמת טיפולי פוריות והורות מראה כי מעל לחצי (56%) מהפניות לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה בשנת 2015 היו קשורות לתהליך הבאת הילדים וגידולם.

"הנתונים לא מפתיעים אותנו" אמרה ל'דבר ראשון' מנהלת מחלקת יעוץ וחקיקה בנעמ"ת, עו"ד גלי עציון, "הבעיה העיקרית היא עדיין היריון ולידה, או האפשרות והמחשבה על היריון ולידה. זה מייצר את עיקר החסמים במצב הנשים, קידומן והשוויון לנשים בשוק העבודה".

"אנחנו קוראות זה זמן רב לשינוי של עולם העבודה" הוסיפה עציון, "השינוי צריך להיות שינוי כללי בזכויות הוריות בכלל – כל זמן ששוק העבודה יהיה שוק שמסתכל בעיקר על שעות כמדד הישגי, ויראה בהורות מעמסה ונטל, הפועל היוצא הישיר של זה תהיה בעיה של פערי שכר בין נשים לגברים ופערים בייצוג במשרות הבכירות. עוד לא מצאו את הפטנט שהילד יגדל את עצמו, וזה מתחבר גם לבעיית המצאי של מעונות ציבוריים".

עו"ד גלי עציון "הבעיה העיקרית היא עדיין היריון ולידה, או האפשרות והמחשבה על היריון ולידה. זה מייצר את עיקר החסמים במצב הנשים, קידומן והשוויון לנשים בשוק העבודה".

לדברי עציון,  סיכוייה של אישה שפוטרה במהלך ההיריון לשוב למעגל העבודה לפני הגיל בו יוכל התינוק להישאר במסגרות שונות הוא נמוך ביותר. "בעינינו אחד הפתרונות יהיה חלוקה שווה יותר של האחריות הזו ומקום עבודה ידידותי יותר להורים ולצורכיהם". עציון אף הדגישה את החשיבות של הורות שוויונית וחלוקת הנטל בין בני הזוג. לדבריה, הייתה רוצה לראות פניות נוספות של גברים בנושא מיצוי זכויות הוריות, "הדבר היה מסמל עבורי שאנחנו בכיוון הנכון".

נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה זמינה עבור מנהלים ומעסיקים המעוניינים לרכוש ידע וכלים על שילוב ושימור עובדים מייצוג הולם של כלל חלקי החברה הישראלית. כמו כן הנציבות זמינה לעובדים ועובדות הזקוקים לסיוע או למידע בתחום האפליה במקומות העבודה. כמו כן, עומדת הנציבות לרשות חברי הקהילה הזקוקים לסיוע או למידע בתחום האפליה במקומות העבודה ולפניות מעסיקים הרוצים להעמיק את היכרותם עם התחום ועם החוק.

ב-2015 חל גידול משמעותי בפניות על רקע מוצא, מ-13 פניות ב-2014 ל-32 ב-2015, למעלה משני שליש מתוכם, פניות של בני העדה האתיופית

עליה בתלונות על אפליה בעבודה על רקע עדתי ולאומי

ב-2015 חל גידול משמעותי בפניות על רקע מוצא, מ-13 פניות ב-2014 ל-32 ב-2015, למעלה משני שליש מתוכם, פניות של בני העדה האתיופית. נתונים אלה מעידים גם על עלייה בנכונות להתלונן על רקע אירועי המחאה של השנה החולפת.

מגמה נוספת העולה מהדוח היא עלייה של 23% בתלונות על רקע לאומי, המעידה על השלכות אירועי צוק איתן וגל הפיגועים, אשר הקצינו גילויי גזענות ואפליה כלפי הציבור הערבי בישראל. כמו כן ציינו בנציבות כי נעשו פעולות הנגשה של שירותי הנציבות לחברה הערבית, על מנת לעודד מועסקים ממגזר זה להגיש תלונות, ובדרך זו להגביר את האכיפה כנגד אפליה על רקע לאומי.

דוח הנציבות מצביע על עלייה של 29% בתלונות על אפליה משיקולי מין ומגדר, המהוות כ-9% מכלל התלונות. 11% מתוכן מהתלונות היו על אפליה על רקע גיל, 8% על אפליה על רקע לאומי, ו-6% על אפליה על רקע שירות מילואים. 38% מהפניות היו בעניין פיטורין מהעבודה, 23% היו בעניין הרעת תנאים ו-21% לגבי אפליה בקבלה למקומות עבודה. בחודש מאי השנה פרסמה נציבות השוויון בתעסוקה את נתוני סקר שערכה ביחס לתחושת אפליה בעבודה בקרב הציבור הלהט"בי. על אף הנתונים הקשים, ישנן תלונות בודדות בלבד המוגשות לנציבות על רקע זה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!