דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנגליה

ברקזיט / המתנה דרוכה: היום יבחרו הבריטים אם להשאר באיחוד האירופי

נכון לעכשיו מראים הסקרים על כמעט תיקו בין מחנה ה"להשאר" (51%) לבין מחנה ה"לעזוב" (49%). האווירה האלימה של שני הקמפיינים מבטיחה שבכל מקרה, נקום מחר לבריטניה אחרת.

קמפיין של מלפגת UKIP לקראת משאל העם על הברקזיט. צילום: AP
קמפיין של מלפגת UKIP לקראת משאל העם על הברקזיט. צילום: AP
שי ניר

היום (חמישי) יתקיים משאל העם על היוזמה ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופאי שמסעירה את הממלכה המאוחדת בחודשים האחרונים. הקלפיות יפתחו בשעה שבע בבוקר ויסגרו בשעה עשר בערב. שאלת משאל העם כבר מפורסמת באתר ממשלתי המוקדש כולו למשאל העם והיא, "האם על הממלכה המאוחדת להשאר חברה באיחוד האירופאי או לעזוב את האיחוד האירופאי?"

בעלי זכות הבחירה הם אזרחים מבריטניה, אירלנד, ואזרחי חבר העמים הבריטי המתגוררים בבריטניה או גיברלטר. גם אזרחי בריטניה המתגוררים מעבר לים יוכלו להצביע בתנאי שהם רשומים להצבעה בכתובת בריטית ב-15 שנים האחרונות. באופן מיוחד גם חברי בית הלורדים יוכלו להצביע, בשונה מבחירות כלליות בהן אין להם זכות הצבעה. מועד ההרשמה האחרון לבחירות שמקנה זכות הצבעה היה ב-15 ליוני.

בממוצע סקרים, אותו ערכה Natcen – סוכנות עצמאית למחקר חברתי, בקרב שלוש חברות סקרים מובילות בבריטניה בין התאריכים 14-20 ליוני נמצא כמעט שיויון בין המתנגדים ליציאה (51%) לתומכים בה (49%).

אך לא רק לעורכי הסקרים נושאים אזרחי בריטניה את עיניהם: גם סוכנויות ההימורים הבריטיות, העורכות הימורים על תוצאות המשאל, הוכיחו בעבר כי לעיתים הן מצליחות לנבא טוב יותר מהסקרים. כך סוכנויות ההימורים ניבאו שסקוטלנד לא תפרד מבריטניה במשאל העם לעצמאות סקוטלנד בשנת 2014. אחד ההסברים לעניין הוא שהמהמרים, החרדים לכספם, מחוייבים יותר לתוצאה עליה הם מהמרים.  על פי סוכניות ההימורים, בריטניה נשארת: 12 שעות לפתיחת הקלפיות יחס ההימורים הוא לטובת ההישארות באיחוד רוב אתרי ההימורים מראים על יחס של 4:1 לטובת הישארות באיחוד.

שר המשפטים מייקל גוב מראשי התומכים בעזיבת האיחוד, ערך השוואה פרובוקטיבית במיוחד בין הנסיון של התומכים בהישארות להוכיח את הנזקים הכלכלים הכרוכים בעזיבת האיחוד לבין נסיונותיו של המשטר הנאצי להפריך את תורתו של איינשטיין. בראיון לרדיו LBC אמר "אנחנו צריכים להיות זהירים לגבי השוואות הסטוריות, אבל במהלך 1930, אלברט איינשטיין והתאוריות שלו הוקעו על ידי השלטונות הגרמנים. אחת הסיבות להוקעה כמובן היא בשל היותו יהודי. הם לקחו 100 מדענים שקיבלו שכר מהממשלה כדי לומר שהוא טועה. אינשטיין אמר בתגובה 'אם הייתי טועה אז מספיק היה מדען אחד'" גוב המשיך ואמר שאם רואים את איכות הניתוח ואת העובדות הארציות אפשר להגיע למסקנה ראויה. "המסקנה הראויה, אני חושב, שכולנו יכולים להגיע אליה ששיעורי הצמיחה באירופה כ"כ נמוכים עם המון מובטלים ועם הטבע של מטבע אחד כ"כ מזיקים, לשחרר אותנו מהפרוייקט הזה (האיחוד האירופאי – ש.נ.) יכול רק לחזק את הכלכלה שלנו."

ראש ממשלת בריטניה דיויד קמרון הגיב בביקורת לדבריו של גוב ואמר, "לשמוע את קמפיין העזיבה משווה מומחים עצמאים וכלכלנים לאוהדי נאצים – אני חושב שהם איבדו את זה".

רבים באי הבריטי טוענים שהעימות בנושא משאל העם חצה קווים אדומים – וזכורה בהקשר זה אמירתו של הפוליטיקאי בוריס ג'והנסון, ראש עיריית לונדון עד לא מזמן, שהשווה את האיחוד האירופי לרייך השלישי. במהלך חודש מאי קבעה ועדה מיוחדת של הפרלמנט הבריטי בדוח שהוציאה כי שני מסעות התעמולה – בעד ונגד האיחוד – משתמשים ברטוריקה שלילית ואף מטעים את הציבור בניסיונם לשכנע בעד עמדתם. העימות היצרי הגיע לנקודה טראגית ביום חמישי שעבר ברצח חברת הפרלמנט מטעם מפלגת הלייבור, ג'ו קוקס, שהייתה בין המתנגדות ליציאה מהאיחוד. קוקס נרצחה מחוץ לספרייה הציבורית בעיירה בריסטל בידי תומאס מייר, גבר בן 52. עדי ראייה דיווחו כי בעת שתקף את קוקס צעק מייר "זה למען בריטניה", "בריטניה תמיד ראשונה", "לשמור על בריטניה עצמאית". מייר הובא לבית המשפט וכשנתבקש לאשר את שמו ענה, "מוות לבוגדים, חירות לבריטניה".

בניסיון של הרגע האחרון להשפיע על משאל העם הבריטי, מזכ"ל נאט"ו, הברית הצבאית המשותפת לארה"ב ומדינות אירופה, ינס סטולנטנברג ביטא בראיון בלעדי לגרדיאן את המשמעות שהוא מייחס להמשך חברותה של בריטניה באיחוד האירופאי והשפעתו על מקומה בארגון  נאט"ו. "אין לי זכות הצבעה. על העם הבריטי להחליט" אמר סטולנברג והוסיף, "מה שאני כן יכול זה לומר זה שמה שחשוב לנאט"ו הוא היותה של בריטניה חזקה באירופה חזקה. זה טוב לבריטניה וזה טוב לנאטו. אנחנו מתמודדים עם אתגרים בטחוניים חסרי תקדים, טרור, חוסר יציבות ואווירה בטחונית לא צפויה, ואירופה מרוסקת רק תוסיף לחוסר היציבות וחוסר הוודאות." עפ"י הגרדיאן דברים אלה באים על רקע התבטאויות של בכירים בנאט"ו המודאגים משני איומים מרכזיים על בטחונה של אירופה: ארגון דאע"ש אשר עובד על חיזוק שלוחותיו באירופה, והשלטון הרוסי בקרמלין המגלה נטיות אגרסיביות. הממלכה המאוחדת היא ספקית הכוחות הגדולה ביותר מבין החברות האירופאיות בברית נאט"ו, ומשקלה בברית נאטו גדול. עבור נאטו יש יתרון שהנהגת הממלכה המאוחדת תשאר חלק מהאיחוד האירופאי ותתמוך בשיתוף פעולה טראנס אטלנטי.

תוצאות משאל העם יפורסמו ביום שישי בבוקר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!