דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סין

קורונה בעולם / "החזרה לשגרה בסין מתרחשת בהדרגה, המסכה היא הדבר החשוב ביותר שיש לכל אדם"

מהחולים הראשונים שטופלו באנטיביוטיקה לדלקת ריאות, דרך הרופאים שהתריעו וננזפו ועד לסגר הרפואי הגדול ביותר בהיסטוריה | לאחר 60 ימים של עוצר, סין עוד לא התאוששה מהמגפה אך חוזרת אט-אט לחיים

חזרה לשגרה בבייג'ינג, סין. 19 במרץ 2020. (AP Photo/Ng Han Guan)
חזרה לשגרה בבייג'ינג, סין. 19 במרץ 2020. (AP Photo/Ng Han Guan)
אוריאל לוי

סין חזרה לשגרה. לאחר 60 ימי עוצר הודיעו הרשויות בסין כי תושבי ווהאן והערים הסמוכות לה, מוקד התפרצות מגפת הקורונה, חוזרים לשגרה.

היציאה מהעוצר איננה טוטאלית כמו הכניסה אליו, ובשלב הראשון יחזרו לעבודה רק עובדים בעלי 'תעודת בריאות' המונפקת על ידי הרשויות. בהמשך השבוע מתכוונות הרשויות להחזיר את העיר ווהאן לשגרה מלאה. התחבורה הציבורית בעיר תשוב לפעול, כך גם הנמל, העסקים והמפעלים, אולם מערכת החינוך טרם חזרה לשגרה. ווהאן ושתי הערים הסמוכות לה היו הראשונות בסין להיכנס לעוצר, והאחרונות לצאת ממנו. בזמן הקרוב אזרחים סינים יורשו להיכנס לווהאן ולצאת ממנה אך ורק לאחר שיערכו בדיקת קורונה ויקבלו אישור מיוחד. הרשויות בווהאן ערוכות לערוך אלפי בדיקות כאלה מדי יום.

חזרה לשגרה בבייג'ינג, סין. 19 במרץ 2020. (AP Photo/Ng Han Guan)
חזרה לשגרה בבייג'ינג, סין. 19 במרץ 2020. (AP Photo/Ng Han Guan)

כמעט כל מאובחני הקורונה בסין בשבועיים האחרונים הגיעו מחו"ל. המקרה היחיד בווהאן בו אובחן חולה שלא שב מחו"ל התרחש אתמול, והחולה הזה נדבק מחולה אחר שחזר בעצמו מביקור במדינה אחרת. איום הקורונה המיובאת לסין חזרה הפך לעניין דחוף בסדר היום של הרשויות, עד כדי כך שהממשלה החליטה להנחית את כל הטיסות הנכנסות לסין בנמל תעופה סמוך לבייג'ינג, בו יבדקו הנוסעים בבדיקות קורונה ורק לאחר מכן יורשו להמשיך ליעדם באחד מ-12 נמלי התעופה הבינלאומיים הפועלים בסין. כך דיווחה אתמול (ראשון) הממשלה הסינית.

"בימים הראשונים היה חוסר ודאות", מספר פלג לוי, הקונסול הכללי של ישראל בגוואנגז'ו. "התחילו הדיווחים מווהאן, ביקשו להסתובב במסכות, אבל לא היה לנו הרבה מידע. רוב העבודה הייתה לטפל בהוצאת הישראלים מסין. יומיים-שלושה של חוסר ודאות ואחרי זה תחושה של סוף העולם."

פלג לוי, הקונסול הכללי של ישראל בגוואנגז'ו, סין. (התמונות באדיבות המצולם)
פלג לוי, הקונסול הכללי של ישראל בגוואנגז'ו, סין. (התמונות באדיבות המצולם)

התפרצות

הקורונה החלה להתפשט בסין ככל הנראה באוקטובר 2019. מקור הנגיף עדיין לא ידוע, ובניגוד לטענות שפורסמו בתקשורת, הוא ככל הנראה לא הגיע מפנגולין שנסחר בשוק החיות של ווהאן. הרשויות בסין איתרו עד כה תשעה בני אדם מבוגרים שנשאו את הנגיף כבר בנובמבר אשתקד. אותם הנשאים לא בהכרח ביקרו בשוק חיות הבר שהוא חלק קטן משוק פירות הים בווהאן.

גילוי הנגיף התעכב מכמה סיבות: ראשית, לרבים מחולי הקורונה יש רק סימפטומים קלים ועל כן יתכן כי החולים הראשונים לא פנו לשירותי הבריאות; שנית, אלה שכן פנו לרופא עשו זאת דרך מרפאות שכונתיות קטנות שאין להן כלים לזהות נגיפים, משום שהטיפול בבתי חולים גדולים בסין יקר; ושלישית, גם כשהגיעו החולים לבתי החולים בווהאן, הם טופלו תחילה באנטיביוטיקה, בידי רופאים ואחיות לא מוגנים.

התפרצות נגיף הקורונה בסין – ציר זמן (גרפיקה: אידאה)
התפרצות נגיף הקורונה בסין – ציר זמן (גרפיקה: אידאה)

ה'וול סטריט ג'ורנל' הצליח להביא סיפור של אחת מחולות הקורונה הראשונות, טרם פרוץ המגפה. ווי גווישין, סוחרת בשוק פירות הים של ווהאן שחלתה ב-10 בדצמבר. גווישין בת ה-57 פנתה למרפאה מקומית מול ביתה ולאחר פעמיים בהן קיבלה אנטיביוטיקה שלא הועילה לה כלל, הגיעה ב-16 בדצמבר לחדר המיון של בית החולים "שיה-חה" בעיר. על אף מצבה היא נשלחה לביתה, ורק אחרי יומיים בעקבות מאמצים של בתה קיבלה מיטה בבית החולים. אחרי שהבריאה ושוחררה בתחילת ינואר, נאלצה לשלם 70 אלף יואן (כ-35 אלף שקלים) עבור ההוצאות הרפואיות.

שוק פירות הים בווהאן, סין סגור. 21 בינואר 2020 (AP Photo/Dake Kang)
שוק פירות הים בווהאן, סין סגור. 21 בינואר 2020 (AP Photo/Dake Kang)

לקראת סוף דצמבר נשלחו בדיקות ראשונות לכמה מעבדות בסין. בבדיקות התגלה לראשונה הנגיף החדש שגרם לאנשים ששהו בשוק פירות הים בווהאן לחלות בדלקת ריאות. זה לא בהכרח אומר שהנגיף הגיע מהשוק, אלא שהפעילות בשוק פירות הים הייתה מוקד התפשטות מרכזי של הנגיף. אולם, ככל שהגיעו ידיעות על אופיו של הנגיף, כך  הגבירו הרשויות בסין את המאמצים להסתיר ולמדר את המידע.

השלטונות בסין למודי מגפות ויראליות. בעקבות התפרצויות הסארס – נגיף ממשפחת הקורונה שהועבר לבני אדם מעטלפים ב-2002, והמרס – נגיף ממשפחת השפעת שהועבר לבני אדם מגמלים ב-2015, נכתבו בסין תקנות ופרוטוקולים להתמודדות עם מצבים שכאלה. אולם הרשויות המחוזיות בווהאן והממשלה בביג'ינג צנזרו הודעות ברשתות חברתיות שהכילו מילים הקשורות בנגיף, זימנו רופאים שדיברו על הנגיף לאיומים ונזיפות בתחנות המשטרה, וב-31 בדצמבר דיווחה סין למשרד ארגון הבריאות העולמי בבייג'ינג על הופעתה של דלקת הריאות המסתורית, מבלי להזכיר את הנגיף.

התפרצות נגיף הקורונה בסין – ציר זמן (גרפיקה: אידאה)
התפרצות נגיף הקורונה בסין – ציר זמן (גרפיקה: אידאה)

באותו היום, פרסמו רשויות הבריאות בעיר ווהאן הודעה ראשונה לפיה התגלו 27 מקרים של דלקת ריאות נגיפית הקשורה לשוק פירות הים. "החקירה עד כה לא מצאה העברה מאדם לאדם או הדבקה של צוות רפואי. המחלה ניתנת למניעה ושליטה", קבעו הרשויות בווהאן במסר מרגיע. המידע הזה כמובן היה שקרי והיום הרשויות בסין מודות שבאותו הזמן היו כבר לפחות 266 מאובחני קורונה.

הרשויות בווהאן המשיכו לשקר בנוגע למספרי החולים עד כדי כך שב-18 בינואר דווח כי ישנם רק 45 חולים בנגיף. באותו היום נפתחו חגיגות ראש השנה הסיני בנשף מסורתי בו השתתפו רבבות משפחות בווהאן. נשף הקורונה הזה, וחיי היומיום בווהאן בשבועיים שלפניו, הם נקודת המפנה בו הנגיף הפך למגפה. חוקרי מגפות טוענים כיום כי סין יכולה הייתה למנוע 95% ממקרי ההידבקות בנגיף אם הייתה נוקטת צעדים נגדו כבר בתחילת ינואר.

סגר

ב-23 בינואר החליטה ממשלת סין להטיל את הסגר הרפואי הגדול ביותר בהיסטוריה. ימים ספורים אחרי ההכחשות והשקרים אודות הנגיף, שינתה הממשלה את תגובתה ב-180 מעלות והטילה סגר כולל על ווהאן ועל שתי ערים סמוכות לה. עדויות שונות שפורסמו בתקשורת מלמדות כי מרבית תושבי ווהאן כלל לא שמעו על הנגיף שעה שהוטל עליהם העוצר. בצעד חריג שלא נראה כדוגמתו, נאסר על כ-18 מיליון בני אדם לצאת מבתיהם. חגיגות ראש השנה הסיני והתכנסויות ציבוריות בוטלו בכל סין. ארגון הבריאות העולמי ברך על המהלכים שנראו באותה עת כצעדים שניתן לבצע אך ורק במדינות אוטוקרטיות.

עובדי משרד הבריאות הסיני בודקים תושבים במחוז חוביי בסין, במהלך סגר שהוטל על המחוז בשל מגפת הקורונה. 27 בינואר 2020 (Photo credit should read Feature China/Barcroft Media via Getty Images)
עובדי משרד הבריאות הסיני בודקים תושבים במחוז חוביי בסין, במהלך סגר שהוטל על המחוז בשל מגפת הקורונה. 27 בינואר 2020 (Photo credit should read Feature China/Barcroft Media via Getty Images)

באותו היום בו החל הסגר, אובחנו חולי קורונה גם בארצות הברית, ביפן, בדרום קוריאה ובתאילנד – כל החולים הגיעו מסין. למחרת הורחב הסגר ל-10 ערים נוספות והגיע להיקף של 41 מיליון תושבים. אלפי בתי עסק, מפעלים, בתי ספר, ומוסדות ציבוריים נסגרו. הרשויות פרסמו צווים המותירים לאדם אחד מכל משפחה לצאת מהבית לחנויות חיוניות, פעם אחת ביום. בשבוע שלאחר מכן, הורחב העוצר לערים הגדולות של סין והגיע לכדי 100 מיליון אזרחים הסגורים בבתיהם.

בית חולים ייעודי לחולי קורונה ובו 1,400 מיטות נבנה בווהאן תוך 10 ימים, ונחנך בתחילת פברואר. צעדים אלה, שנראו קיצוניים במיוחד לאזרחי מדינות מערביות, הלכו והתרחבו כמעט מדי יום. בין ה-12 ל-13 בפברואר דיווחו הרשויות על כ-20,000 מאובחנים חדשים ב-48 שעות. באותה העת, שיא תקופת ההתפרצות, דווח מדי יום על כ-2,000 עד 3,000 מאובחנים חדשים. הממשלה הסינית טענה כי הגברת הבדיקות היא הגורם למספר הגבוה. כך או כך, בשבוע האחרון של פברואר, חודש לאחר שהחלה הממשלה להיאבק בקורונה, הגיעה ההתפרצות לשיא, עם כמעט 60,000 חולים "פעילים", סך של 75,000 שאובחנו כנשאים, וקרוב ל-3,000 מתים.

בית חולים זמני שהוקם באולם ספורט בווהאן, סין. 12 בפברואר 2020. (Cheng Min/Xinhua via AP)
בית חולים זמני שהוקם באולם ספורט בווהאן, סין. 12 בפברואר 2020. (Cheng Min/Xinhua via AP)

ממש באותם ימי השיא של האבחונים, שמרביתם היו בווהאן, החלו הרשויות בסין להקל על אזרחי המדינה החיים הרחק מהעיר הנגועה. מפעלים ועסקים החלו לחזור לפעילות בביג'ינג ובשנחאי בהן לא אובחנו נשאים חדשים. באותה העת, הקורונה לא הייתה מגפה עולמית. ההתפרצויות הגדולות בקוריאה הדרומית ובאיטליה רק החלו ובמרבית מדינות העולם טרם אובחנו חולי קורונה. בחודש שבין ה-23 בפברואר ל-23 במרץ הוחזרה אט-אט הפעילות הכלכלית ברחבי סין. הסגר שהוטל על התושבים בוטל בהדרגה, עד שב-23 במרץ, בוטל גם בווהאן.

התפרצות נגיף הקורונה בסין – ציר זמן (גרפיקה: אידאה)
התפרצות נגיף הקורונה בסין – ציר זמן (גרפיקה: אידאה)

לפי הנתונים הרשמיים של הרשויות בסין, החל מה-18 בפברואר, מספר החולים בקורונה הולך ופוחת כמעט באותה מהירות בה זינק. אם הנתונים שסין מספקת אכן אמינים, מדי יום מספר חולי הקורונה שמבריאים בסין גדול בהרבה ממספר המאובחנים החדשים. תוך חודש בלבד מיום התפנית (היום הראשון בו הבריאו יותר משאובחנו), מספר החולים ב-18 במרץ עמד על 7,263 בלבד. גם מספר המתים מדי יום ירד מעשרות בפברואר (150 מתו בימים האיומים ביותר) לבודדים מדי יום במרץ. סין  הצליחה "לשטח את העקומה".

חזרה לשגרה

ב-10 במרץ ביקר נשיא סין, שי ג'ינפינג, בווהאן – מוקד התפרצות המגפה. הוא הגיע לשם כדי לומר לאזרחים: "הרע ביותר מאחורינו" והודיע על סגירת בתי החולים הזמניים שהוקמו בווהאן. הרשויות בסין הצהירו כי עד אפריל תחזור המדינה לפעילות מלאה. כיום, חודשיים לאחר שהכלכלה השנייה בגודלה בעולם הכריזה על סגירת מפעלים והשביתה עשרות מיליוני פועלים ממלאכתם, החברות חוזרות לפעילות. הכבישים חזרו להיות עמוסים, אנשים יוצאים מבתיהם לפארקים והמרכזים המסחריים נפתחו מחדש.

שידור נאומו של נשיא סין שי ג'ינפינג בביקורו בבית חולים בווהאן בטלוויזית ענק בבייג'ינג. 10 במרץ 2020 (AP Photo/Andy Wong)
שידור נאומו של נשיא סין שי ג'ינפינג בביקורו בבית חולים בווהאן בטלוויזית ענק בבייג'ינג. 10 במרץ 2020 (AP Photo/Andy Wong)

המחיר ששילמה סין טרם נאמד במלואו. הפסקת הפעילות במפעלים ובמגזר העסקי, במערכת החינוך ובאוניברסיטאות, הנפילות בבורסות, הקמת בתי החולים ושינוי פסי הייצור לטובת המאבק בקורונה, ומעל כל אלה – סגר מוחלט בבתים של כ-100 מיליון אזרחים ל-50 עד 60 ימים – כל אלה הובילו את סין להפסד המוערך ב-2.8 טריליון יואן (כ-400 מיליארד דולר). אך המחיר הכבד ביותר הוא 3,270 הסינים שמתו כתוצאה מסיבוכים של נגיף הקורונה.

"החזרה לשגרה מתרחשת בהדרגה", אומר הקונסול לוי. "המסכה היא הדבר החשוב ביותר שיש לכל אדם. מלבד בתי הספר הכל חזר לשגרה. יש פרץ של חיות והתרחשות, מה שמוביל להרבה פקקים. אנחנו מקבלים פניות מאנשים המבקשים לתרום ציוד לישראל, ככה שהגלגל מסתובב. מצד שני, אנחנו לא שאננים וקיים חשש לגל שני של התפרצות."

אוויר נקי

יש גם מי שטוען שעצירת הפעילות הכלכלית המזהמת בסין הובילה להצלת חייהם שלסינים רבים. מחקר חדש של פרופ' מרשל ברוק, מהמחלקה למערכת כדור הארץ באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה קובע כי "ההפחתה בזיהום האוויר בסין, שנוצרה בעקבות האטת הייצור, תציל את חייהם של פי 20 נפשות ממספר האנשים שמתו כתוצאה מהידבקות בנגיף הקורונה". על פי המחקר, ניקוי האוויר שהתרחש מעצמו כתוצאה מהאטת המשק הסיני, ימנע מוות בטרם עת בשל זיהום אוויר מכ-50 עד 75 אלף אזרחים סינים.

זיהום אוויר מתחמוצות חנקן במחוז הוואן בחודשי ינואר ופברואר 2020 (למטה) בהשוואה ל-2019 (למעלה) (מתוך אתר נאס"א)
זיהום אוויר מתחמוצות חנקן במחוז הוואן בחודשי ינואר ופברואר 2020 (למטה) בהשוואה ל-2019 (למעלה) (מתוך אתר נאס"א)

הקשר בין זיהום אוויר למקרי מוות בטרם עת מבוסס היטב. במחקר מעמיק שנמשך על פני 30 שנה ב-652 ערים שונות מ-24 מדינות, הוכיח כי זיהום האוויר מוביל למקרי תמותה בגיל צעיר יותר. ככל שהערים היו מזוהמות, כך אורך החיים בהן היה קצר יותר.

לפני שבועיים פרסמה נאס"א צילומי לווין של סין, בהם נראית רמת זיהום האוויר לפי ריכוז תחמוצות חנקן (NO2) בחודשים ינואר ופברואר. בהשוואת צילומי הלוויין לצילומים בתקופה המקבילה בשנת 2019, ניתן לראות בבירור ירידה חדה בערכי תחמוצות חנקן באוויר בחודשים האחרונים ברחבי סין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!