דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הרפורמה בחקלאות / ארגון מגדלי הדגים יוצא למאבק נגד משרד האוצר

זאת בעקבות כוונת האוצר להמשיך בהורדת המכס על דגים מעבר לתקופה עליה סוכם איתם. באיגוד מזהירים כי צעד זה יביא לקריסת הענף בישראל.

ברכת דגים בעמק. צילום: דוד אוחנה. מתוך אתר פיקיוויקי.
ברכת דגים בעמק. צילום: דוד אוחנה. מתוך אתר פיקיוויקי.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות כנס דחוף שקיימו אמש (רביעי), הכריזו בארגון מגדלי הדגים על יציאה למאבק נגד תכנית האוצר להמשיך בהורדת המכס על דגים מעבר לתקופה עליה סוכם לפני חג פסח האחרון. "למישהו במשרד האוצר יש אינטרס ברור לחסל את הענף, תוך העדפת היבואנים על פני החקלאים", אמרו שם. מגדלי הדגים נסמכים על נתוני הלמ"ס וקובעים כי בעקבות הורדת המכסים, מחירי הדגים המיובאים רשמו ירידה קלה ביותר בעוד הענף המקומי ספג הפסדים בהיקף של 25 מליון שקלים.

במרץ האחרון, נחתם הסכם בין האוצר לחקלאים על הגדלה של מכסות יבוא ללא מכס לתקופה של ארבעה חודשים תמורת פיצוי למגדלים המקומיים על סך 37 מליון ש"ח. מבחינת האוצר, היה המהלך ניסוי בפתיחת המשק ליבוא חקלאי, שנועד להראות כי הורדת מכסים מובילה להורדת מחירים.

הצלחתו של המהלך שנויה במחלוקת. על פי נתוני הלמ"ס מחירי הדגים הקפואים ירדו בין פברואר לאפריל ב21%. ממחיר ממוצע של 40.84 ₪ לקילו למחיר ממוצע של 32.20 ₪ לקילו. במאי, אחרי הנחות החגים, המחירים חזרו לטפס והגיעו במאי לממוצע של 34.55 ₪. הדגים הטריים הגדלים בארץ שמרו בכל אותה תקופה על רמת מחירים יחסית קבועה של בין 27 ל 29 שקלים לקילו. "צריך להגיד שהיבואנים, שחלקם הם גם בעלי הרשתות הקמעונאיות יכולים להוריד ולהעלות מחירים בלחיצת כפתור. לא אנחנו אלה שקובעים את המחיר", אמר ל'דבר ראשון' מזכיר ארגון מגדלי הדגים, יוסי יעיש.

יוסי יעיש, מזכיר ארגון מגדלי הדגים בישראל. צילום באדיבות המצולם.
"הענף שלנו קיים כבר 80 שנה. אנחנו לא ניתן שיסגרו אותו", יעיש. צילום באדיבות המצולם.

"על פילה אמנון שמגיע מסין המכס עמד על 15 ש"ח, בתוספת המע"מ על המכס זה מגיע ל-17 ש"ח" הוסיף יעיש, "בשיא ירידת המחירים נרשמה ירידה של 8.5 ש"ח. זה אומר שהיבואנים והמשווקים לקחו לכיס את הפער בין ההטבה לירידת המחיר. במצטבר היבואנים גרפו קופון ענק של 30 מליון שקל. המדינה הפסידה 60 מליון שקל מכס. והצרכן כמעט ולא נהנה מהסיפור הזה".

על הפיצוי שקיבלו החקלאים אמר יעיש כי "הפיצוי, למעשה, היה 23 מליון ש"ח. בהורדת מע"מ המגדלים קיבלו 19 מליון ש"ח. 12 מליון ש"ח הוגדרו כרשת ביטחון למקרה שהיבוא יביא לקריסה של חקלאים. הכסף הזה נמצא באוצר ואף מגדל לא ראה אותו. שני מיליון ש"ח שיועדו לפרסום עדיין תקועים באוצר".

"מצד שני, משרד האוצר השקיע חמישה מליון שקל בפרסום כדי לקדם את הדגים המיובאים" הוסיף, "יש פה אבסורד לא ברור. מצד אחד משרד הכלכלה מממן פרסום לקניית מוצרים ישראליים ומהצד השני שר האוצר מממן פרסום לקנות תוצרת חוץ. אני יכול להגיד לך שפקידי האוצר איתם ישבנו, לא אהבו את הקמפיין הזה. הם באמת היו נבוכים מזה. זו כנראה החלטה של כחלון".

יעיש קבל גם על כך שמשרד האוצר בודק את ירידת המחירים באמצעות סקר שוק חלקי, הכולל רק את רשתות השיווק, שאחראיות על 40% בבלבד ממכירות הדגים. ארגון המגדלים, לעומת זאת, מציג את נתוני הלמ"ס הכוללים גם את המכירה בשווקים.

ביחס למשמעויות הרחבות יותר של המהלך של הורדת המכסים אמר יעיש כי  "הדגים שלנו גדלים בפריפריה, בגליל העליון, בגליל המערבי בבקעת בית שאן. מדובר בכ-2,000 משפחות שמתפרנסות מהענף הזה. בדקנו את הדגים הסינים. בסין עולה לגדל קילו של פילה אמנון 26 ש"ח. הם מייצאים אותם בהפסד. בויאטנם הם עשו את זה, ריסקו את ענף גידול הדגים הויאטנמי ועכשיו הם מעלים שם מחירים ושולטים בשוק. הענף שלנו קיים כבר 80 שנה. אנחנו לא ניתן שיסגרו אותו".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "לאחר הניסיון המוצלח בחגים שהביא להוזלות משמעותיות עבור הצרכנים, התקיימו בשבועות האחרונים מספר פגישות בין נציגי המגדלים לבין נציגי האוצר והחקלאות במטרה להגיע להסכמות סביב הפחתת המכסים בענף הדגים הקפואים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!