דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אבו מאזן

מסית ומתנצל / יו"ר הרשות הפלסטינית השתמש ברטוריקה אנטישמית - וחזר בו

אבו מאזן הפיץ עלילה כי רבנים קראו להרעלת מאגרי מים והתחרט: "לא התכוונתי לפגוע ביהדות או בעם היהודי". הרב הראשי לישראל דוד לאו: "קורא למנהיגים דתיים ברשות הפלסטינית להסתייג מהדברים החמורים"

מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אמש (שבת) הוציאה לשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הודעה ובה התנצלות רישמית על אמירתו בפני הפרלמנט האירופי. נוסח ההודעה "אחרי שהובהר כי האמירה לכאורה שיוחסה לרבנים בנוגע להרעלת בארות המים הינה חסרת בסיס, הנשיא הפלסטיני מדגיש כי הוא לא התכוון לפגוע ביהדות או בעם היהודי וזאת בהתאם לכבוד העמוק שהוא רוחש לכל הדתות ובכללן ליהדות".

ביום חמישי האחרון נאם אבו מאזן בפני הפרלמנט האירופאי בבלגיה, בנאומו התקיף אמר על צה"ל כי הוא מבצע "הרג לא חוקי" וכי "פלסטין והעם הפלסטיני חווים רצח המוני בקנה מידה היסטורי והתקפות שאין דומות להן תחת עיניה ואוזניה של הקהילה הבינלאומית. רק לפני שבוע" אמר אבו-מאזן בנאומו שעסק בהסתה, "רבנים בישראל הכריזו בצורה ברורה על דרישתם ממשלת ישראל להרעיל את מי השתייה של הפלסטינים כדי להרגם. ישנה נטייה מתמשכת לאלימות ולקיצוניות הולכת וגוברת מצדם של המתנחלים והצבא הישראלי, הן בפעולות במסגרת החוק והן מחוצה לו".

אבו מאזן, מחמוד עבאס - יו"ר הרשות הפלסטינית. צילום ארכיון: פלאש 90
אבו מאזן, מחמוד עבאס – יו"ר הרשות הפלסטינית. צילום ארכיון: פלאש 90

בסוף נאומו אמר עבאס "הידיים שלנו מושטות לשלום ויש לנו רצון ונחישות עזה להגיע לשלום. אבל האם הידיים שלכם מושטות לשלום? האם אתם מוכנים להכיר בעוול ההיסטורי?"

דבריו אלו עוררו זעם רב בישראל ובקהילה היהודית בעולם. הרב הראשי לישראל דוד לאו אמר, "רבני ישראל רואים ערך עליון בחיי אדם, אנו אמונים על המימרה כי 'חביב כל אדם שנברא בצלם'. אני פונה בקריאה למנהיגים הדתיים ברשות הפלסטינית להסתייג בהקדם מדברי ההסתה הקשים שהושמעו. על המנהיגים הרוחניים מכל הצדדים מחויבות עליונה לפעול להרגעת הרוחות ולהרבות שלום בעולם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיב ביום חמישי האחרון לדבריו של עבאס: "אבו מאזן הראה בבריסל את פרצופו האמיתי. מי שמסרב לפגוש את נשיא המדינה ואת ראש הממשלה נתניהו למשא ומתן ישיר, ומי שמפיץ עלילת דם מול הפרלמנט האירופי, טוען בשקר כי ידו מושטת לשלום. ישראל מחכה ליום שאבו מאזן יפסיק להפיץ שקרים ולעסוק בהסתה. עד אז, תמשיך ישראל להגן על עצמה מפני ההסתה הפלסטינית, שמניעה מעשי טרור".

במקביל להתבטאות המסיתה של יו"ר הרשות, סירב עבאס להיפגש עם הנשיא ראובן ריבלין, באותה הזדמנות בבריסל, חרף נסיונותיו של נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ.  "ברמה האישית, אני חייב לומר כי תמוהה בעיניי העובדה שהנשיא מחמוד עבאס מסרב שוב ושוב להיפגש עם מנהיגים ישראלים, וכי בחר לפנות שוב שוב לקהילה הבינלאומית לקבלת תמיכה." אמר ריבלין, "בהזדמנות זו חשוב לי לומר כי נעניתי בשמחה ליוזמת גורמים באיחוד האירופי לקיים מפגש ביני ובין אבו מאזן המבקר בימים אלו בבריסל. אני מצר על כך שדחה את היוזמה למפגש. כדי להגיע להסדר קבע מלא נדרשת מנהיגות אפקטיבית. ההנהגה הפלסטינית מפוצלת היום, (לפחות) לשניים. הרשות הפלסטינית, השולטת ביהודה ושומרון ומנגד, חמאס, השולטת בעזה, מחויבת אידיאולוגית להשמדת ישראל, בדרג המדיני והצבאי שלה".

ריבלין אף הציב את היעדים אליהם ישראל והמדינות הרוצות בפתרון הסכסוך צריכות לחתור, "פיתוח הכלכלה הפלסטינית, תשתיות בעזה וביהודה ושומרון. יש לשקם את עזה ולפתור את הטרגדיה האנושית שבמסגרתה מוחזקים כמיליון וחצי פלסטינים כבני ערובה בידי ארגון טרור. השקעה במיזמים משותפים שמהותם יצירת אינטרס משותף. ולבסוף – חינוך. הכשרת הלבבות בשני הצדדים לאפשרות של חיים בכבוד הדדי".

שלמה בוחבוט. צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90
שלמה בוחבוט. צילום ארכיון: מרים אלסטר \ פלאש 90

שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא, שנפגש עם אבו מאזן בתחילת החודש הגיב על ההתנצלות "חבר שלי במרוקו סיפר שבעיתונות שם פירסמו שישראל סגרה לירדן את המים, בדקתי את זה עם רשות המים, וזה כמובן לא נכון. בטח אבו מאזן שמע את השמועה ומפה לשם, אמר את מה שאמר".

בוחבוט ואבו מאזן נפגשו בתחילת החודש ברמאללה, במפגש של ראשי רשויות יהודים וערבים. "כשנפגשנו הוא היה מאוד לבבי אמר לי שפניהם של הפלסטינים לשלום. מצאתי בן אדם שרוצה בשלום, ואני שמח שהתנצל" אמר בוחבוט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!