דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספרד

בחירות בספרד / בחירות חוזרות בספרד: שוב אין מנצחת ברורה

חצי שנה אחרי הבחירות הקודמות, אחריהן לא הצליחה אף מלפגה להקים קואליציה, נערכו אתמול בחירות חוזרות במדינה. מפלגת השלטון השמרנית התחזקה אך לא זכתה ברוב מכריע.

"מתוך הביקורת שלהם חיפשו המוחים לתת תשובה דמוקרטית אמיתית באופן בו הם עצמם התארגנו"
"מתוך הביקורת שלהם חיפשו המוחים לתת תשובה דמוקרטית אמיתית באופן בו הם עצמם התארגנו"

חצי שנה אחרי מערכת בחירות בה לא זכתה אף מפלגה ברוב הדרוש להקמת ממשלה וחודשיים אחרי כישלון סבב המגעים להקמת קואליציה, נערכה אתמול (ראשון) בספרד מערכת בחירות חוזרת. אולם נראה כי גם מערכה זו לא הצליחה להבהיר את העתיד הפוליטי של הכלכלה החמישית בגודלה באיחור האירופי. תוצאות לא חד-משמעיות שלחו את מנהיגי המפלגות לסבב מגעים נוסף בן שישה חודשים בניסיון להרכיב ממשלה.

מפלגת השלטון בארבע השנים האחרונות, המפלגה העממית השמרנית, גרפה שוב את מרב קולות הבוחרים, אך לא זכתה ל-176 המושבים בפרלמנט, שהיו מאפשר לה להקים ממשלה ללא שותפים קואליציוניים.

אחרי ספירת 99.9% מהקולות, עולה כי מפלגתו של ראש הממשלה המכהן, מריאנו ראחוי, זכתה ב-137 מושבים בפרלמנט. על אף שמדובר בשיפור לעומת 123 המושבים בהם זכתה המפלגה בבחירות שנערכו בחודש דצמבר האחרון, מדובר עדיין בתוצאה שתחייב את ראחוי, כאמור, למצוא בני ברית להקמת ממשלה. יש לציין כי מאמציו להקים ממשלה אחרי הבחירות בדצמבר, לא נשאו פרי.

עם זאת, הצהיר ראחוי כי בכוונתו לפעול על מנת להישאר בשלטון. במהלך עצרת ניצחון במדריד, אמר ראש הממשלה לתומכיו כי "ניצחנו בבחירות. אנחנו דורשים את הזכות לשלטון".

אך הדרך לשלטון לא צפויה להיות פשוטה עד כדי כך. בששת החודשים האחרונים, המפלגות הגדולות התגוששו ללא הפסקה בניסיון להרכיב ממשלה. בסופו של דבר, נאלץ המלך פליפה השישי להכריז על בחירות חוזרות  לפני כחודשיים. מערכת בחירות שלישית בתוך חצי, היא עדיין בגדר האפשרי.

אנטוניו באראסו, אנליסט לונדוני בקבוצת טנאו לייעוץ ומודיעין סיכונים פוליטיים,  אמר כי הוא צופה סבבי שיחות סבוכים בין המפלגות בשבועות הקרובים. "התקווה הייתה שהבחירות האלו יביאו עמן בהירות ושניתן יהיה להרכיב ממשלה במהירות. אבל אני לא חושב שכך יהיו פני הדברים", אמר באראסו.

מפלגת הפועלים הסוציאליסטית של ספרד, מפלגת שמאל-מרכז, הגיעה למקום השני בבחירות וזכתה ב-85 מושבים בפרלמנט, כך לפי ספירת משרד הפנים במדינה. מדובר בתוצאה נמוכה יותר מזו בבחירות הקודמות, אך המפלגה הצליחה לשמור על כוחה אל מול ברית פוליטית שאיימה עליה משמאל. "אנו הכוח הפוליטי המוביל בשמאל" אמר ראש המפלגה הסוציאליסטית פדרו סנצ'ז בעצרת שערך במדריד, בה הכריז גם הוא בכוונתו להקים את הממשלה הבאה.

היום שאחרי המערכת הדו-מפלגתית

יונידוס פודמוס ('כשאנחנו מאוחדים אנחנו יכולים', ד.ר.) – שילוב כוחות של פודמוס, מפלגה שצמחה לפני כשנתיים מתוך המחאה כנגד מדיניות הצנע, יחד עם המפלגה הקומוניסטית והירוקים – הגיעה למקום השלישי, עם 71 מושבים.

ברית שמאל זו, בראשות מרצה למדעי המדינה בשם פאבלו איגלסיאס, קיוותה לעקוף את המפלגה הסוציאליסטית ולשבור את המערכת הדו-מפלגתית של ספרד. מערכת בה החליפו ביניהן מפלגות הגדולות- העממית והסוציאליסטית – את השלטון במשך עשורים רבים. "קיווינו לתוצאה טובה יותר", סיכם איגלסיאס.

מפלגת המרכז-ימין סיודאדנוס (אזרחים, ד.ר.), זכתה ב-32 מושבים שהביאו אותה אל המקום הרביעי. שאר הקולות של 36.5 מיליון המצביעים הספרדיים התחלקו בין מפלגות קטנות יותר.

ספרד על פרשת דרכים

הזעם הציבורי על שיעורי האבטלה הגבוהים, קיצוצים בהוצאה הממשלתית על שירותי רווחה וחינוך, כמו גם פרשיות שחיתות במערכת הפוליטית, עיצבו את מסע הבחירות בן השבועיים במדינה. באחת מקלפיות המדגם במדריד, אמרו מצביעים רבים כי הם מעוניינים שהבחירות יהיו התחלה חדשה והיפרדות מהעבר הפוליטי.

המצב הפוליטי הסבוך בספרד בא לידי ביטוי בדבריהן של שתי מצביעות.

"אני מצביעה עבור שינוי, כדי שהפוליטיקאים שלנו יבינו שאנחנו לא מסכימים עם מה שהם עשו בשנים האחרונות" אמרה מריה חסוס גנובאר, מורה בן 47 ותומכת של יונידוס פודמוס. לעומתה, מריה חוסה אסקוס, עובדת המגזר הציבורי בת 59, התומכת במפלגה הסוציאליסטית אמרה, כי היא לא מחבבת את המפלגות חדשות והוסיפה "הייתי רוצה שהכל יהיה כמו שהיה בעבר".

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!