דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת העבודה הרווחה והבריאות

זכויות עובדים / דיון בתנאי ההעסקה של מאבטחים במוסדות חינוך

ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת דנה בנושא בעקבות תחקיר ערוץ 10. בסיכום הדיון קראה הוועדה למשרד החינוך להעביר עלות משוערת של עיגון תנאי העסקה ראויים בחוק.

מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90
מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90
דוד טברסקי

ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום (שני) דיון בתנאי העבודה הירודים של מאבטחי מוסדות החינוך בארץ. הדין התקיים בעקבות תחקיר שערכה בנושא התכנית 'הכל כלול' בערוץ 10.

"לפי נתוני התחקיר, תנאי העבודה של המאבטחים במוסדות החינוך – ששומרים על הילדים של כולנו-  קשים מאוד", אמר ח"כ אלי כהן (כולנו), "בחורף בלי חימום מתאים. בקיץ בלי מזגן ובלי מאווררים".

"צריך לזכור שמדובר פה על העובדים החלשים בחברה הישראלית" הוסיף כהן, "אנחנו מדברים על עובדי קבלן. אנשים שגיל העבודה הוא חמישים ומעלה. והגיע הזמן שנדאג לא רק לשכר העובדים, שכר המינימום והפנסיה, אלא גם תנאי העבודה בשטח. צריכה להיות הירתמות גם של משרד החינוך וגם הרשויות המקומיות".

ישראל חתן, מתחקירני התכנית 'הכל כלול' סיפר כי "פגשנו את ציון, בנאדם מבוגר בן 60. הוא מאבטח ילדים בקריית אונו. פגשנו שם תת-תנאים. יום חם, בוטקה קטן. אין מזגן ואין מאוורר. בקיץ יותר חם מבחוץ, בחורף יותר קר מבחוץ".

"חברת האבטחה אמרה לנו שהם בסה"כ מספקים את העובד ותנאי העבודה הן באחריות הגן  והעירייה" הוסיף חתן, "בעירייה אמרו שהם עובדים לפי תנאי משטרת ישראל, ושאם היא לא הכריחה לשים מזגן – לא יהיה מזגן. יש הסכמה בשתיקה כזאת שהולכת סביב תירוץ שאם יהיה מזגן בבוטקה המאבטח ישב בו כל היום ולא יאבטח".

מנכ"ל הארגון הארצי של מפעלי השמירה והאבטחה בישראל, פיני שיף, התייחס לדבריו של חתן ואמר כי הוא מרבה לשמוע טענות מעיריות ומוסדות, לפיהן אם עמדת השומר תהיה מסודרת יותר, המאבטחים לא יבצעו את עבודתם. לדברי שיף, מדובר בבדייה מוחלטת ובוודאי שאין מקום לטעון כך כלפי מאבטחים במוסדות החינוך, שלא נדרש מהם לצאת לסיורים מתמידים והוסיף כי "באותם מקומות שסוג העבודה מאפשר לשומר לשבת במקום מסודר מוצל וממוזג – צריך לשים עמדה כזאת, נקודה. אין על כך שום ויכוח". לדבריו, תנאי העבודה הקשים אינם רק מנת חלקם של מאבטחי מוסדות החינוך, אלא של  70 אלף המאבטחים המועסקים במאות מקומות עבודה במגזר הפרטי והציבורי.

שיף חיזק אף את דברי חתן בדבר ההתנערות מאחריות של הגורמים השונים ואמר כי "העמדה נמצאת בחצרו של מזמין השירות.  אנחנו כבר חמש שנים מנהלים דיון עם גורמים שונים בנושא ואנחנו נענים רק באדישות. מנכל של עירייה מאוד מכובדת אמר לי, אוי תרצה שאני אקנה לו גם מכונית ספורט. לא ייאמן הזלזול הזה באנשים".

מחפשים פיתרון

סערה קלה נרשמה במהלך הדיון, כאשר חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), טענה כי האשם בתנאי העבודה של המאבטחים נעוץ בשיטת המכרזים – המכריחה את חברות השמירה להגיש הצעות מחיר נמוכות על חשבון העובד – וטענה כי על ההסתדרות הכללית להכניס את הנושא להסכמי עבודה קיבוציים ו"לדאוג לעובדים החלשים ולא רק לוועדים החזקים".

בתגובה אמר נציג ההסתדרות בדיון, שלמה פרום כי "חברת הכנסת מלינובסקי אמנם טענה שאנחנו פועלים רק בנמלים ובחשמל אבל היא לא מכירה את ההסכמים המצוינים שההסתדרות עשתה בשנים האחרונות בחברות השמירה והניקיון, קרנות ההשתלמות וכו' ולכן לפסול זה לא לעניין"

"בהסכמים קיבוציים אי אפשר לדון על תנאי העבודה הסביבתיים –  כמו בבעיות המזגן והצל החסר – שהן בעיות קריטיות ורציניות. אלו דברים שצריכים להיות מעוגנים בחקיקה", הוסיף פרום.

מי שדווקא הסכים שיש לעגן את תנאי העבודה בחקיקה היה חבר הכנסת דב חנין (הרשימת משותפת). "הנושא הזה יוכל להשתנות רק בעזרת חקיקה מחייבת" אמר חנין, "אני בעבר הצעתי הצעת חוק כזו . היא עברה קריאה טרומית ואז נאמר לנו שהתקיימו דיונים על כך פרטיקולרית והמצב ישתנה. לצערי, הדברים לא השתנו ולא ישתנו".

חברת הכנסת טלי פלוסקוב (כולנו), שניהלה את הישיבה, סיכמה את הדיון ואמרה כי היא "מבקשת ממשרד החינוך שיכתוב עלות משוערת של חוק שיחייב התקנת בוטקות ראויות ומזגנים בכל מוסדות החינוך, זאת בתוך שבועיים. אנחנו צריכים לעשות את זה כמה שיותר מהר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!