דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כפר שלם / על שולחנה של הכנסת: הסדרת זכויותיהם של תושבי כפר שלם

תושבי השכונה למודי האכזבות הגיעו שוב לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, הדנה בהצעת חוק חדשה שמטרתה להסדיר את מעמדם. בעוד חלק מנציגי התושבים גילו אופטימיות ביחס לחוק, ח"כ איתן כבל צינן את השמחה: "אני לא אהיה שותף להצגה שאף אחד לא מוכן לקדם באמת."

ישיבה בוועדת הכלכלה בכנסת בנושא כפר שלם. יוני 2016 (צילום: דבר ראשון)
ישיבה בוועדת הכלכלה בכנסת בנושא כפר שלם. יוני 2016 (צילום: דבר ראשון)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה קיימה היום (שני) דיון בהצעת חוק להסדרת הפיצויים לתושבי שכונת כפר שלם שבדרום מזרח תל אביב. הצעת החוק נועדה להסדיר את הפיצויים שיקבלו תושבי כפר שלם במסגרת תכנית פינוי-בינוי, שעיריית תל אביב ורשות מקרקעי ישראל מקדמות. את ההצעה הגישו חברות הכנסת נאוה בוקר ונורית קורן (הליכוד), וחתמו עליה חברי כנסת נוספים מהקואליציה ומהאופוזיציה.

ההצעה באה לעדכן חוק מתקופת ממשלת רבין השנייה, הקובע כי תושבי כפר שלם, העיר העתיקה בירושלים והעיר העתיקה בצפת זכאים לקבל פיצוי שווה ערך לנכסים שהם מפנים. במקביל להצעת החוק, רשות מקרקעי ישראל, עיריית תל אביב ומטה הדיור הלאומי מקדמים מהלך לפינוי התושבים הכולל פיצוי חלקי בלבד.

כיום, בכפר שלם חיות כ-500 משפחות שהגיעו לשטח ב-1948, אך מעמד בעלותן על הקרקע לא הוסדר. בשנות התשעים התחילה הממשלה לבצע תכנית פינוי-בינוי, אך אחרי החלפת ממשלת רבין, הופסקה התכנית כשמחצית מהתושבים עברו לדיור מוסדר ומחציתם נשארו בבתיהם ללא הסדרה.

חברת הכנסת בוקר הציגה בוועדה את הרקע להצעת החוק וסיפרה כי "במשך חמישה עשורים נעשו ניסיונות לפנות את מתחם שכונת כפר שלם ולבנות שכונת מגורים חדשה. היו כמה פינויים מוצלחים בשנות התשעים. אבל הפינוי הואט בעיקר מפני שהגורמים האחראים על פינוי השכונה הפסיקו להציע פיצויים נאותים. לאחר ששמעתי את מצוקת התושבים החלטנו להציע הצעת חוק כדי לסיים את הסאגה הזו שנמשכת כל כך הרבה שנים. מטרת החוק להסדיר את זכויות הפיצויים תמורת פינוי הנכסים בהם תושבי השכונה מחזיקים".

ח"כ נורית קורן ונאוה בוקר, יוזמות החוק. צילום: דבר ראשון
ח"כ נורית קורן ונאוה בוקר, יוזמות החוק. צילום: דבר ראשון

חברת הכנסת קורן הסבירה כי בעת הזו בשלוּ התנאים להסדיר את נושא כפר שלם. לדבריה, "יש שעת רצון, בכנסת קמה ועדה חדשה שנקראת 'צדק חלוקתי'. הגיע העת לאשר את החוק הזה ולרוץ איתו בקריאה ראשונה. אני מבקשת מהוועדה לצאת בקריאה לא לפנות את האנשים כי אנחנו מעוניינים לאשר את החוק ולרוץ איתו. הגיע הזמן שגם מקומות שנמצאים בשוליים, כל המקומות שהיו בהן המעברות. ועכשיו האדמות יקרות מפז. לא ייתכן שבמקומות האלה האנשים יֵצאו בלי פיצוי".

גם אהרון מדואל, המשמש כיו"ר ועד השכונה וכחבר מועצת העיר (עיר לכולנו), מאמין כי כיום בשלו התנאים להביא לסיום מוצלח של פרשת כפר שלם. מדואל מגייס את חברי הכנסת לתמוך בהצעת החוק. לטענתו, שר האוצר תומך בחוק וגם יו"ר ועדת הכלכלה הצהיר שגם הוא תומך בחוק. העובדה שהחוק מגיע מהקואליציה וזוכה לתמיכה רחבה באופוזיציה גורמת למדואל להאמין שהפעם זה יעבוד. בכל מה שקשור ליצירת לחץ פוליטי לפתרון הבעיה בשכונת כפר שלם, מדואל לא בוחל באמצעים. בבחירות הקודמות לעיריית תל אביב הוא רקם ברית עם תושבי מרכז העיר וגייס את כל תושבי השכונה לתמוך בדב חנין. עכשיו הוא מחתים את כל התושבים על טופסי התפקדות לליכוד.

אהרון מדואל, יו"ר ועד כפר שלם. צילום: דבר ראשון
אהרון מדואל, יו"ר ועד כפר שלם. צילום: דבר ראשון

נציג משרד האוצר, דניאל מלצר, ונציג משרד המשפטים, עו"ד איגי פז,  אמרו כי עמדת משרדיהם היא כי יש להגיע לפתרון באמצעות החלטה של מועצת מקרקעי ישראל ולא בחקיקה. פז גם הוסיף ואמר, "הצעת חוק תיצור השלכות רוחב על מקרים אחרים, ולכן צריך לתת למועצה להשלים את המהלך".

דווקא חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ), המעורב במאבקם של תושבי השכונה זה שנים, שידר לתושבים מסר פסימי. גילאון אמר בוועדה, "אנחנו נמצאים באותו דיון כבר שנים. איזה ימים נוראים אלה שאנחנו צריכים להביא חוק כדי לבסס הגינות שהייתה אמורה להיות ברורה. הבעיה היא לא פינוי-בינוי. הבעיה היא איך אנחנו מסתכלים על בני אדם. אם מקבלים את האחריות ולא משאירים כל תושב לבדו מול הטייקונים והלווייתנים. מישהו מעלה על דעתו שמישהו יגיד למפוני גוש קטיף שידברו עם איסמעיל האניה על הזכויות שלהם? ואני גם איתם. כי יש פה בני אדם. החוק הזה מוכן מכל הבחינות, פוליטית וציבורית. צריך להעלות אותו ולהעביר אותו". גילאון הזהיר את התושבים ואמר להם, "למי שאומר לכם 'מה שרואים משם לא רואים מכאן' תדעו שהוא משקר לכם".

גם יו"ר הוועדה, איתן כבל, היה סקפטי באשר לנכונותה של הממשלה להעביר את החוק ולסייע לתושבים לקבל פיצוי הוגן. "המדינה חולקת עליכם, ועלינו, מניחי הצעת החוק. האם משק סגור הוא הכלי הנכון במקרה הזה. לשיטתה של המדינה, הקריטריונים המופיעים כרגע בחוק יחייבו השקעות אסטרונומיות של המדינה. המציאות לצערי, הרבה יותר קשה ומסובכת ממה שהבטיחו לכם. אני לא אהיה שותף להצגה שאף אחד לא מוכן לקדם באמת. לא אוליך אתכם בכחש, ארמה את עצמי ואתכם". עוד אמר כבל, "תבדקו את עצמכם, הממשלה מרמה אתכם. מרמים אתכם."

ח"כ איתן כבל ואילן גילאון. צילום: דבר ראשון
ח"כ איתן כבל ואילן גילאון. צילום: דבר ראשון

בסיכום הדיון התחייב כבל לקבוע דיון נוסף לפני תום המושב, שבו תשמע הוועדה את עמדתן של הקואליציה והממשלה ובמהלכו יצביעו על העברת החוק לקריאה ראשונה במליאה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!