דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

שוק העבודה / עליזה לביא: שליש מהעובדים יגלו שלמקצועות שלמדו כבר אין ביקוש

סקר המיומנויות שפירסם היום הלמ"ס חושף נקודת תורפה במשק הישראלי- הפערים הגדולים במיומניות העובדים והשקעה נמוכה בציבור העובדים בישראל.

צילום: דבר ראשון
צילום: דבר ראשון
דוד טברסקי

היום חשף הלמ"ס את נתוני סקר המיומנות של ישראל, מהם עולה כי ישראל נמצאת מתחת לממוצע ה-OECD מבחינת אוריינות קריאה ומתמטיקה, ומבחינת פתרון בעיות בסביבה ממוחשבת. באירוע החשיפה של ממצאי הכנס השתתפו אנשי ציבור ופוליטקאים שהתייחסו לתוצאות הסקר.

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) התייחסה לתוצאת הסקר ואמרה כי "במדינות רבות אחרות נעשים מאמצים לשינויים נוכח המסקנות ובמדינת ישראל נרדמנו בשמירה. מדינת ישראל לא השכילה לשים את האצבע על אחת מהנקודות הגורליות לקיום ולשגשוג. צריך להבין איך מתרגים את עולם הממצאים לתכלס, מה באמת יקרה פה עם הממצאים האלו. אין לנו את הפריוולגיה להשאר בדיון התאורטי.

בשני העשורים הקרובים אנחנו צפויים לשינויים דרמטיים בעולם התעסוקה בעתיד. ככל שניהיה מוכנים יותר למה שמחכה לנו, ניהיה במקום טוב יותר. שליש מהעובדים בישראל, כמיליון ישראלים, צפויים לגלות שהמקצועות שהם למדו, מתמחים ולומדים בהם עכשיו – לא יהיה ביקוש יותר, יש דריכה במקום. שליש נוסף נמצא בסיכון בינוני. מקצועות כמו ראיית חשבון, הנהלת מקצועות, פקידים, סוכני נסיעות ועוד ועוד מקצועות הולכים להעלם. אנחנו צריכים להיות מוכנים לזה. כל זה נוכח גידול בתוחלת החיים וירידה בתמותה מחייבים אותנו ללמוד איך להתפרנס שנים רבות בכבוד.

למדינת ישראל אסור לפגר מאחור ,צריך להקים גוף מרכזי שיתמודד עם האתגר , הגוף יהיה אמון על ההכשרה מהגיל הרך עד האקדמיה והתוכניות להכשרת עבודה. זה צריך להיות פרוייקט לאומי משולב משרדים ורב מערכתי. אני יוצאת בזאת קריאה לממשלה ולשרים,לשר החינוך, שר האוצר, שר הכלכלה."

ראש המועצה הלאומית לכלכלה, הפרופסור אבי שמחון התייחס גם הוא לממצאים ואמר כי :"עניין המיומנויות מתחבר לפוקוס החדש של הממשלה. המוקד לפני 10 שנים היה הגדלת שיעור ההשתפות בכוח העבודה – השגנו את זה. היום המוקד שלנו הוא תעסוקה איכותית ברמת שכר גבוהה. לא יכולה להיות תעסוקה ברמת שכר גבוה ללא רמת מיומנויות גבוה. הסקר הזה מתחבר היטב למהש אנחנו רוצים לקדם בממשלה , שיעור התעסוקה של תושבי מדינת ישראל הוא מהגבוהים בעולם אך השכר של האנשים נמוך מדי משמעותית משכר של הממוצע של מדינות בOECD."

המשנה לנגידת בנק ישראל ד"ר נדין בודו-טרכטנברג אמרה כי "אי שיוויון וצמיחה כלכלית הם במרכז הדיון של המחקר הישראלי. אנחנו יודעים שהצמיחה בישראל היא יחסית יפה, ובכל זאת אנחנו רואים את הפערים בינינו לבין ה-OECD  בשיעורי הצמיחה. בשביל לצמוח אנחנו יודעים שצריך הון, אנשים שיעדו והון אנושי. שיעור השתתפות בשוק העבודה בישראל הוא גבוהה מה-OECD ולעומת זה – בנושאי פריון עבודה אנחנו בכלל לא משתפרים וזה מייצר שכר נמוך. "

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!