דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

תקציב המדינה / ויכוח נוסף בין חברי הכנסת לפקידי האוצר

מפגשיה של וועדת הכספים הפכו לאחרונה לזירת מאבק בין חברי הוועדה לפקידי אגף התקציבים באוצר. הרקע לחיכוכים: טענות כי פקידי האוצר מנהלים העברות התקציב בחוסר שקיפות.

ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המאבק בין חברי הכנסת לפקידי אגף התקציבים באוצר נמשך: בדיון של ועדת הכספים היום (שלישי) התעקשו חברי הוועדה כי אגף התקציבים יפעל בתנאים של הנוהל המוסכם להעברות תקציביות המחייב את האגף. על פי הנוהל, יומיים לפני כל העברה תקציבית יש להציג את נתוני השנה קודמת של הסעיפים המדוברים. במקרה של העברת עודפי תקציב משנה לשנה, יש להציג את נתוני שלוש השנים הקודמות.

חלק משמעותי מתפקידה של וועדת הכספים הוא לאשר העברות בתוך התקציב במהלך שנת התקציב. על פי חוק, כך ניתן לבצע שינויים והתאמות בתקציב שאושר בהצבעה בכנסת במהלך השנה, באופן המנוהל על ידי נבחרי הציבור. בנוסף, על הוועדה לאשר העברת עודפי תקציב בין שנה לשנה. לטענת נציגי וועדת הכספים ויו"ר הוועדה חבר הכנסת משה גפני, השתרש בקרב אגף התקציבים באוצר נוהג על פיו אין צורך לדווח על מהות העברות הכספים כפי שמחוייב על פי חוק. כך, לטענתם, נמנעת מוועדת הכספים היכולת לפקח ועל העברות התקציב.

בדיון סוער שהתקיים היום בוועדה, אמר יו"ר הוועדה, משה גפני אמר כי הוא "לא זוכר מקרה כזה שהיה יושב ראש ועדת כספים מהקואליציה שמנהל עד לרגע זה מאבק כזה מול אגף התקציבים ". בוועדה שררה הסכמה רבה בין חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה כאחד, בתביעה מאגף התקציבים להגיש בקשות להעברה תקציבית לפי הנוהל החדש. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) מהאופוזיציה אמר בדיון ליו"ר גפני: "חשבתי שתמסמס את כל הנושא הזה ואתה עומד על ביצוע הנוהל."  ח"כ  מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) התלונן על סיבוך מכוון שקיים בנתונים אותם מעביר האוצר: "אני מתקשה להבין מדוע האוצר מתעקש שלא לעמוד בנוהל, ושולח לנו כתבי חידה סיניים עם ערימות של מספרים שאין מאחוריהם שום הסבר ואדם סביר כמוני לא מסוגל להבין אותם."

ח"כ אורלי לוי אבוקסיס העבירה ביקורת חריפה על אגף התקציבים כשאמרה "אני שומעת פה קולות של נבחרי ציבור והמשרדים שממונים עליהם שמפחדים מאגף התקציבים ומאיימים עליהם שאם הם ישתפו פעולה עם הוועדה, הם ייפגעו בתקציב.  אם שרים וח"כים, ופקידים מפחדים אז משהו דפוק בשיטה".

חברת הכנסת סתיו שפיר, אמרה כי הנוהל החדש הוא מינימלי ואינו פותר את לב הבעיה. לדבריה: "יש 1,000 העברות בשנה שמשנות לחלוטין את כל התקציב. אחרי השנה הראשונה (בתקציב הדו-שנתי של 2017-18, א.ר) תהיה קטסטרופה – שר האוצר יקרא לזה עדכון אבל ישנה את כל התקציב, ידלג מעל הכנסת, ידלג מעל שרי הממשלה. זה השורש של הרבה מהשחיתות שאנחנו רואים במערכת. הנוהל לא פותר את זה – הוא מעניק לנו תנאים מינימליים לנהל את הדיון."

ח"כ עיסוואי פריג' (מרצ) היה פסימי יותר לגבי היכולת לכפות שינויים על התנהגות פקידי האוצר: " אני מבקש – תגיד לאמיר לוי (ראש אגף התקציבים, א.ר.) ולחברה מאגף התקציבים שיעבירו אותנו סדנא, איך אנחנו מאתרים את הנתונים בהעברות הכספיות וקריאת התקציב בצורה קלה. אני לא צוחק. שיקחו את זה בצורה של סדנא מאומצת לחברי הכנסת". ח"כ אורלי לוי השיבה לו: " אבל הם לא רוצים שנדע מה הם כתבו שם".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) התייחס לחוסר התוחלת של הנהגת תקציב דו שנתי בעת הזו ואמר "בתקציב דו שנתית תהיה קטסטרופה. אני מתחנן לראש הממשלה – הרחבת את בסיס הממשלה שלך – לך לתקציב חד שנתי. אתה מכוון אקדח מעשן כרולטה רוסית לראשה של הכלכלה הישראלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!