דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נפתלי בנט

ישראל-טורקיה / שרי הבית היהודי יצביעו נגד הסכם הפיוס עם טורקיה

שרי הבית היהודי הביעו התנגדות, בין היתר, לסוגיית הפיצויים לנפגעי המרמרה ולמעורבות הטורקית בעזה. ח"כ אבי דיכטר בתגובה: "מעדיפים רווח פוליטי על פני רווח לאומי"

נפתלי בנט. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90
נפתלי בנט. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90
שי ניר

"הם לא בעלי ברית" כך אמר אתמול (שלישי) שר החקלאות אורי אריאל בתגובה להסכם הפיוס שנחתם עם טורקיה, בראיון שהעניק לרשת ב' של קול ישראל. דבריו של אריאל באו בהמשך להודעתם של שרי הבית היהודי כי יצביעו נגד ההסכם בקבינט ובישיבת הממשלה, באם יובא להצבעה. עוד אמר אריאל כי אין ליחסים עם טורקיה חשיבות אסטרטגית.

"הברית הצבאית שהייתה אתם בעבר בשנות ה-80 וה-90 לא תחזור עם המנהיג הנוכחי שם. אין לנו את זה עכשיו" הוסיף אריאל, "טוב לנו עם כל התקדמות ועם יחסים מדיניים טובים, יש פה יותר עניין כלכלי. אך הוא לא גובר על העניין המדיני והאנושי".

"אני חושב שזה טעות להכניס שחקנים כמו הטורקים לתוך עזה" אמר שר החקלאות, "מחר, כשתהיה תקרית צבאית אז נפגוש את הטורקים לא במדים אלא באינטרסים כלכליים, ואחרים שיגידו לנו אל תפגיזו פה ואל תירו שם."

לסיכום, התייחס אריאל גם למשפחות הנעדרים ואמר כי "אני חושב שיש מקום לזעקתם. אני מחזק אותם ומקווה שאכן מדינת ישראל עושה את כל שביכולתה לעשות כדי להחזיר אותם הביתה. יחד עם זאת אני מקווה שהדברים נעשים מתוך שיקול לאומי."

יו"ר מפלגת 'הבית היהודי', שר החינוך נפתלי בנט, לא הביע התנגדות לפיוס עם טורקיה, עם זאת הביע התנגדות לפיצוי שתעניק מדינת ישראל למשפחות ההרוגים ממשט המרמרה. ״פיוס עם טורקיה הוא חשוב לעת הזו ולאינטרסים של מדינת ישראל," אמר בנט, "יחד עם זאת, תשלום פיצויים למחוללי פעולת טרור הוא תקדים מסוכן שמדינת ישראל תתחרט עליו בעתיד. אסור למדינת ישראל לשלם פיצויים לטרוריסטים שניסו לפגוע בצה״ל".

כזכור, שיאה של ההידרדרות ביחסים בין שתי המדינות היה משט אוניית 'המרמרה' בשנת 2010. המרמרה היתה ספינה שיצאה מטורקיה לצד חמש אוניות נוספות עליהן כ-700 פעילים פוליטים שרצו, על פי טענתם, להעביר ציוד הומניטרי לעזה. בקרב הפעילים היו גם חברי הארגון האיסלמי IHH, פוליטיקאים ועיתונאים. לוחמי שייטת 13 הצליחו לעצור ללא התנגדות את חמשת הספינות, אך על ספינת המרמרה חיכתה ללוחמים התנגדות של פעילי טרור. ההשתלטות על הספינה בוצעה ממסוק – ולאחר האלימות שהופעלה כלפיהם, השתמשו חיילי צה"ל בנשק ותשעה מנוסעי האונייה, רובם חברים בתנועות איסלאם קיצוניות בטורקיה נהרגו. מספר חיילים ועשרות נוסעים נפצעו בהיתקלות.

ביחס לסוגיית הישראלים הנמצאים בידי החמאס בעזה, אמר בנט כי "ככל שקיימת שליטה טורקית בחמאס, מוטב להם לעשות כל שביכולתם כדי לדאוג שאורון שאול והדר גולדין ז״ל ישובו לישראל״.

בתגובה לעמדה שהציגה סיעת 'הבית היהודי', אמר לרשת ב' יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) כי "השרים שמתנגדים להסכם יודעים היטב שהוא יאושר בקבינט וכל עניינם של המתנגדים הוא לעשות קצת רווח פוליטי על גבם של שרי קבינט אחרים שיצביעו בעד".

"הם מעדיפים קצת רווח פוליטי על פני רווח מדינתי לאומי" הוסיף, "מנהיגות עסקנית היא לא תחליף למנהיגות מובילה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!