דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת החשמל

משק החשמל / כבל: "כולם יודעים שמשק החשמל נמצא על פי תהום"

הרפורמה שהונהגה בחברת החשמל הותירה אותה בהפרטה חלקית, חובות ובעיות תשתית. מיקו צרפתי, יו"ר ועד עובדי חברת החשמל: "אנחנו בדקה ה-90 וזה הצלצול האחרון בפעמון לפני הקריסה".

קו מתח. צילום: נתי שוחט / פלאש 90
קו מתח. צילום: נתי שוחט / פלאש 90
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברי ועדת הכלכלה קיבלו אתמול (רביעי) את יו"ר רשות החשמל החדש ד"ר אסף אילת בדיון קשה על מצבה של הרפורמה בחברת החשמל. מהדיון עלה מצבה הקשה של חברת החשמל: לחברה יש חוב עצום, ההפרטה בייצור החשמל מקשה על הסדרה נאותה,ייצור החשמל בישראל תלוי בצינור גז בודד וחוסר היכולת לשנות את התעריפים מונע מהחברה לכסות על החוב. בסוף השנה יפקע הרישיון של חברת החשמל. עד אז, אמר יו"ר הוועדה איתן כבל (המחנה הציוני), תהיה מחויבת החברה בהצגת לוח הזמנים לרפורמה.

על אף שלדעת מומחים משק החשמל נמצא כעת במצב טוב, ונהנה מתעריפים זולים יחסית ומרמת אספקה ואמינות גבוהות, ברור היה לכולם בוועדה כי מצב זה לא יוכל להישמר לאורך זמן, וכי למעשה, עתידו של משק החשמל נמצא בסכנה גדולה. יו"ר הוועדה כבל מחה כנגד הכאוס במשק החשמל. "כולם, ממבקר המדינה ועד פקידי האוצר, מבינים שהעסק הזה על פי תהום ואף אחד לא רוצה שהאצבע המאשימה על קריסת משק האנרגיה תופנה אליו," אמר. גם יו"ר ועד עובדי חברת חשמל, מיקו צרפתי, בירך על קיום הדיון, אך אמר כי הוא מתקיים "ממש בדקה ה-90 כצלצול האחרון בפעמון לפני הקריסה".

כשבוחנים את מצבו של משק החשמל לעומק מתגלים הכשלים הרבים שעלולים להפוך את המצב הטוב בהווה לקטסטרופה בעתיד הלא רחוק. לחברת החשמל יש חוב של 70 מיליארד ש"ח, שאין ביכולתה לפרוע בתעריף הנוכחי. בדוח שהכין צוות בראשות שאול מרידור, מנכ"ל משרד האנרגיה, בעקבות הפסקת החשמל הגדולה בסוּפה בחורף האחרון, נחשף כי ב-15 השנים האחרונות יש ירידה דרמטית בהשקעותיה של חברת החשמל בתחזוקת רשת החשמל, וכן כי קיים סבך בירוקרטי עצום המקשה על החברה לטפל במפגעים כמו עצים ליד קווי מתח גבוה, כפי שקורה בכל חורף.

הוצאה על תחזוקת רשת החשמל. מתוך: דו״ח הצוות לבדיקת היערכות והתנהלות חברת החשמל באירועי הפסקות החשמל. גרפיקה: דבר ראשון.
הוצאה על תחזוקת רשת החשמל. מתוך: דו״ח הצוות לבדיקת היערכות והתנהלות חברת החשמל באירועי הפסקות החשמל. גרפיקה: דבר ראשון.

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) אמרה בדיון: "בינתיים דברים שמאפשרים לחברת החשמל להתחרות לא קורים, אבל דברים שלוקחים ממנה את האפשרות להתחרות כן קורים". בירן התייחסה גם לבעייתיות שבתעריפי החשמל ואמרה כי "התעריפים של ההולכה והחלוקה לא עודכנו מאז שנת 2002. בעולם עסקי היו אומרים לכם: לא עובדים אתכם יותר".

בשיחה עם 'דבר ראשון', אמר פרופסור אשר טישלר, שהתמחה בחקר משקי חשמל בישראל ובעולם, כי מנגנון הפיקוח של רשות החשמל הוא סיבה נוספת ומשמעותית להיווצרותו של החוב העצום: "רשות החשמל תבעה מחברת החשמל התייעלות של כמה אחוזים בכל שנה, כאשר מרבית ההוצאות של חברת החשמל הן על רכש דלקים. אין דרך לייעל את החלק הזה וכך נוצר מצב ששיעור ההתייעלות שנדרש היה גבוה בהרבה ממה שהיה אפשר לחולל. שנית, ההחלטה לאסור על החברה להקים תחנות כוח חדשות ולהתיר רק ליצרנים פרטיים לגשת למכרזים, הותירו עובדים רבים של החברה ללא תעסוקה וגם לא יכולה להיות להם תעסוקה – תפקידם להקים תחנות כוח. חלקם אנשים מבוגרים עם עשרות שנות עבודה בחברה. לו היו מציעים להם תנאי פרישה מכבדים היה אפשר לטפל בזה, אבל המדינה התעקשה מצידה, ולחברה נוצר עודף של עובדים".

ברשות החשמל אמרו אז, כי אי הכרה בהתייקרותם של התעריפים קשורה לסכסוך עם חברת החשמל שלטענתם לא מסרה נתונים מלאים על הוצאותיה. כפשרה, הסכימו לאשר לחברה גבייה של 1.4 מיליארד ש"ח, אשר לא שימשו לחידוש ההשקעות ברשת בשנת 2015. אישור לגבייה נוספת יופנה לחשבון נפרד שאפשר להשתמש בו רק לטובת השקעות בתחזוקת הרשת. לפי ד"ר אילת היעדים המרכזיים של רשות החשמל העומדים בכהונתו – קביעת מדיניות על, אסדרת כללי המשחק והתעריפים כדי ליצור משק תחרותי שמשרת את צרכני החשמל והבעלות על חברת החשמל. חברי הועדה איחלו לד"ר אילת הצלחה בתפקידו החדש, אך ציינו כי הגורמים שבגינם הגיע מצב משק החשמל להידרדרות הנוכחית הם ראש הממשלה ושרי האוצר האחרונים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!