דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ערביי ישראל

ביטחון אישי / 1,165 אזרחים ערבים נרצחו מאז שנת 2000 באמצעות נשק לא-חוקי

הנתון המטריד נחשף אתמול (רביעי) בדיון טעון בוועדת הפנים. ראש עיריית סכנין: "אם לא נמנע ביחד את הרצח הבא, המספרים יגדלו". יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם: "כשאין ביטחון לאזרחים - אין מדינה, אין חברה".

שוטרים ביפו לאחר פיגוע, ינואר 2016. צילום: דבר ראשון
שוטרים ביפו לאחר פיגוע, ינואר 2016. צילום: דבר ראשון
מיכל רוזן

1,165 אזרחים ערבים נרצחו מאז שנת 2000 ברשויות הערביות באמצעות נשק לא-חוקי, 65 מתוכם מאז תחילת השנה. כך נחשף אתמול בבוקר (רביעי) בדיון שהתקיים בוועדת הפנים של הכנסת. ראש עיריית סכנין, מאזן גנאים, אמר כי "אנשים לא מרשים לילדים לצאת מהבית אחרי ארבע. אם לא נמנע ביחד את הרצח הבא, המספרים יגדלו. במדינה אחרת שרים היו מתפטרים עם נתונים כאלה". כמה שעות לאחר מכן, בכפר טובא זנגריא נפגע אדם מיריות. הפצוע, בן 57, פונה במצב קשה לבית החולים בצפת.

במהלך הדיון ספגה משטרת ישראל ביקורת קשה. כאמל ריאן מהמרכז לשלטון מקומי סיפר: "איבדתי את בני ב-2009. על קברו הפקדתי את התיק בידי המשטרה. לא אוותר עד שידעו מי רצח את הבן שלי. מסתובבים בינינו כמעט 300 רוצחים ומעל 100 אלף כלי נשק. היו מקרי רצח של בני 13. חשבתי שהמדינה תעשה אינתיפאדה על רצח ילדים. חשבתי שהמדינה תרעד כשלפני שנה וחצי קצין משטרה אמר בערוץ 1 שבכל תחנת משטרה יש קצין עם קשר למשפחת פשע. אם זה נכון אז אנו מדינת בננות".

אמצעי לחימה מוברחים שנתפסו. צילום: חטיבת דוברות המשטרה
אמצעי לחימה מוברחים שנתפסו. צילום: חטיבת דוברות המשטרה

ח"כ חנין זועבי תיארה כי יש בידיה עדויות כי "שוטרים מתרועעים עם משפחות פשע. לא שלא מפענחים, הם יושבים עם משפחות הפשע. דמי חסות – מי שיש לו יחסים עם המשטרה, לא משלם דמי חסות. המשטרה היא זו שעוברת על החוק. המזעזע הוא שיתוף הפעולה של המשטרה. לא מדובר ברשלנות". בתגובה לטענותיה הקשות של ח"כ זועבי ביקש ממנה יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) להעביר לידיו את כל הידוע לה בעניין.

דובר נוסף בוועדה היה תאופיק רפאעי, דודו של הנער בן ה-16 שנורה ונהרג בליל חמישי שעבר בכפר סלאם שבצפון. רפאעי תיאר כיצד התלונן במשטרה על תקיפה מצד האדם אותו הוא מאשים בירי, זמן רב לפני מותו של אחיינו. לטענתו המשטרה לא התייחסה ברצינות לתלונה. "עצרו אותם ליומיים והלכו הביתה. למה? השופט נתן למשטרה יומיים, אבל החוקרים היו ביומיים האלה ביום עיון באילת. ב-24.5 אחיו של המנוח נפגש עם היורה בכניסה לזלבה. הוא שבר לו את היד, סכין בגב ושבר לו את האוטו. אני הלכתי לדבר אתו, קיבלתי סכין בבטן וסכין בגב וגם שבר לי את האוטו. יש לי סרטון שלם שהרביצו לי ושברו את הרכב. אחי הגדול שכב חודשיים וחצי בטיפול נמרץ אחרי תקיפה".

לדבריו, למרות התקיפות המתועדות המשיך אותו אדם להסתובב חופשי. "הוא הורחק לארבעה חודשים ומאז מסתובב בכפר בלי אזיקים. עשינו סולחה במסגד בג'לבה. 700 נוכחים".

רפאעי תיאר איך ביום חמישי, היום בו נורה אחיינו, פגשו שלושה מילדי המשפחה באדם אותו הוא מאשים בירי. לדבריו הוא האשים אותם כי שברו שלט פרסום והכה אותם. "אחד הילדים שלנו בתגובה שבר שמשה. אני אמרתי נלך למשטרה ונסביר שהוא שבר את השמשה כי ירו עליו. תוך כדי שאני מדבר ירו על הבית של אחותי והרגו את הילד שלה. על כלום, שלט שנשבר. אותו אדם תוקף אותנו כבר שנתיים-שלוש. האבא עצור, אבל הבן שדרס את אחי וזה שהרג, חופשי, אין מענה".

בתגובה לטענות שנשמעו בוועדה הביע נציג המשטרה, ניצב ג'מאל חכרוש הסכמה עם הנאמר אך הדגיש כי המשטרה נתקלת בחוסר שיתוף פעולה. "טענו שהמשטרה חלשה במגזר הערבי וכמעט לא נמצאת. זה נכון שהמשטרה מגיעה מרחוק ובאיחור לאירועים. טענו שהמשטרה מפלה – יכול להיות. אבל זה לא מייצג את הכלל. הנתון של 1,165 נרצחים משנת 2000 מזעזע כל בן אדם. מי שלא מסכים עם זה מקומו לא אתנו".

לדבריו, עשתה המשטרה בדק בית ויצרה תוכנית מוסדרת לחיזוק המשטרה במקומות שזקוקים לכך. "אנחנו מגייסים 1,350 שוטרים והתחלנו להקים תחנות משטרה". אך למרות הנסיונות אמר חכרוש כי המשטרה זקוקה לעזרה מן הצד האזרחי. "לבד לא נוכל. צריך עזרה. אנו אחראים על בלימת הפשיעה. אנו רוצים להקים תחנות משטרה בישובים, יש מיעוט שמתנגד. יש תוכנית לגייס צעירים וצעירות ערביים אבל אין שיתוף פעולה. מקבלים רגליים קרות".

יו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ דודי אמסלם, סיכם את הדיון ואמר כי בכוונתו להקים ועדת עבודה שתמנה חמישה אנשים וביניהם הוא עצמו, ח"כ נוסף, שני ראשי ערים ונציג המשטרה. לוח הזמנים שקבע ח"כ אמסלם להצגת התוכנית הוא בין שלושה לארבעה שבועות. בנוסף, התייחס חבר הכנסת ליעדים אותם הציב השר לביטחון פנים: "אחד מהם הוא מיגור הפשיעה במגזר הערבי. 1,300 שוטרים ערבים שיתווספו זה אמצעי מאד משמעותי. כולנו בקונצנזוס בעניין הזה. זכותו של כל אזרח וחובת המדינה הכי בסיסית היא להעניק ביטחון לכל אזרח. כשאין ביטחון לאזרחים, אין מדינה, אין חברה, אין כלום. אין כאן הבחנה בין יהודים לערבים".

בתחילת השנה – החלטות וביצוע

בינואר האחרון, לאחר הפיגוע בפאב 'הסימטה' בתל אביב, השתתף השר לביטחון פנים, גלעד ארדן (ליכוד), בישיבה מיוחדת של וועדת הפנים לדיון בנושא. אז הכריז ארדן כי איסוף הנשק הבלתי חוקי תהיה ליבת הפעילות בקדנציה שלו. באותה ישיבת וועדה נשמעו טענות קשות מצד חברי הכנסת הערבים על כך שלא בוצעה כמעט אכיפה כל עוד היה מדובר בהרוגים ערבים וזאת למרות שהתריעו על כך פעמים רבות.

"1,100 קורבנות במגזר הערבי מאז שנת 2000 כתוצאה משימוש בנשק בלתי חוקי" אמר ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), "זה מספר גרנדיוזי שאי-אפשר לתפוס. גם אם זה חצי מזה זה נורא. למה הדיון הזה נקבע? כי ראש הממשלה הטיף לנו מוסר מהפודיום על איסוף הנשק?" עוד הוסיף ח"כ טיבי כי "תלמיד תיכון במגזר הערבי יכול להשיג אקדח בקלות". חבר הכנסת טאלב אבו ערער (הרשימה המשותפת) המשיך את דבריו וטען כי "הגענו למצב שהתחננו בפני המשטרה כל הזמן. יש אוזלת יד שלה".

במקביל לכינוס הוועדה לפני חצי שנה על ידי השר ארדן, הקפיא ראש הממשלה בנימין נתניהו את יישום התוכנית לסיוע למגזר הערבי רק ימים אחדים לאחר אישורה בממשלה. ראש הממשלה הסביר את ההחלטה בכך שכל עוד ישנה הפרה בוטה של החוק ביישובים הערבים הכספים לא יועברו. התוכנית שהוקפאה קבעה כי יוקצו 15מיליארד שקלים לצמצום הפערים והאפליה בין החברה הערבית לחברה היהודית במדינה. מי שמונו להציב קריטריונים ליישום התוכנית הם שר התיירות יריב לוין ושר הקליטה והעלייה זאב אלקין.

הח"כים הערבים הגיבו בתקיפות למהלך זה של נתניהו. ח״כ עיסאוי פריג׳ (מרצ) אמר כי "נתניהו נבהל מטוב ליבו כלפי החברה הערבית והחליט לבצע פניית פרסה ולהכשיל את התוכנית שרק לפני פחות משבוע אישר. כהרגלו בקודש, נתניהו אומר כל כמה ימים דבר והיפוכו, כך בנושא פתרון שתי המדינות, כך בנושא הסיוע לחברה הערבית. חבל שנותרו עוד כמה אנשים שמאמינים לו, טוב שהם הולכים ומתמעטים".

גם ח"כ עודה הגיב להחלטה: ״מדובר בספין תקשורתי ריק מראש ממשלה שעסוק רק בספינים והסתה. נעמוד מאוחדים נגד כל נסיון לפלג את הציבור הערבי במדינה למתונים וקיצונים. לב התוכנית הוא שינוי במנגנוני ההקצאה של המשרדים השונים ולכן להצעות האלה לא תהיה כמעט כל השפעה. אין לנו ציפיות מממשלת הימין הקיצוני של נתניהו וברור לנו שנצטרך להיאבק על כל שלב בדרך ליישום״.

ממשטרת ישראל נמסר ל'דבר ראשון' כי "המשטרה פועלת בנחישות כנגד הפשיעה החמורה ותוך שיתוף פעולה עם המנהיגות, אשר מכירה בחשיבות העמקת הקשר, השותפות במניעת עבירות וחשיפתן וחיזוק שירותי המשטרה בישובים הערבים, כמו גם בהכשרת הלבבות ובניית אמון. אנו מצרים על ההשתלחות חסרת הרסן של הדוברים, הפוגעת הן במשטרה והן במנהיגות המקומית אשר מכירה בצורך ובאחריות המשותפת על מניעת הפשיעה והוקעתה.

ההאשמות המופרכות על קשרים לא ראויים משוללות כל יסוד ואין בהן אלא הכפשה של הארגון כולו. המשטרה פועלת בכל פלחי האוכלוסייה בישראל ללא משוא פנים ובנחישות על מנת לחקור ולהביא כל רוצח באשר הוא לדין".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!