דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

דאע"ש / בנגלדש: 13 בני ערובה שוחררו ממסעדה בעיר הבירה

בשישי בערב השתלטו ג'יהאדיסטים חמושים על מסעדה ברובע הדיפלומטי והרגו 20 אזרחים. לאחר שעות של מתח פרצו שוטרים למקום ושיחררו 13 אזרחים. מיקומם של שבעה נעדרים עדיין אינו ידוע. הערכות: מדובר בפעולה של דאעש

כוחות הבטחון מכתרים את האזור בו התרחשה מתקפת הטרור בבנגלדש אמש. צילום: AP
כוחות הבטחון מכתרים את האזור בו התרחשה מתקפת הטרור בבנגלדש אמש. צילום: AP

דאקה, בנגלדש – כוחות בנגלדשים הסתערו הבוקר (שבת) על מסעדת יוקרה בעיר הבירה דאקה, בתוכה התבצרו ג'יהאדיסטים חמושים ושיחררו 13 אזרחים שהוחזקו כבני ערובה. השבויים, ביניהם אזרחים זרים, שוחררו לאחר 10 שעות של מתח. הצבא בבנגלדש מסר כי החמושים הרגו 20 אזרחים שהיו במסעדה. מצבם ומיקומם של אזרחים 7 יפנים שהיו במסעדה עדיין לא ידוע.

בחילופי אש במקום נהרגו שישה מהחוטפים ושני שוטרים. 26 שוטרים נפצעו, עשרה מתוכם במצב אנוש, וכן אזרח אחד שפונה לבית החולים. מבצע החילוץ כלל כוחות מיוחדים עם נשק אוטומטי ורכבים ואמבולנסים משוריינים. מפקד הכוחות המיוחדים בבנגלדש, טוהין מוחמד מסעוד, אמר כי התוקפים "לא הגיבו לקריאה של השלטונות למשא ומתן". "הרגנו 6 מהחמושים והבניין המרכזי טוהר, אבל המבצע עדיין ממשיך" אמר טוהין מוחמד מסעוד מפקד הכוחות המיוחדים, 3 שעות לאחר תחילת מבצע ההצלה. הוא הוסיף שהיו נפגעים בקרב בני הערובה אך לא מסר עוד פרטים.

דובר מטעם ממשלת יפן מסר שאזרח יפני שוחרר מהשבי עם פצעי ירי, אך 7 אזרחי יפן נוספים ששהו במקום עדיין נעדרים. סגן המפכ"ל של הקבינט קויצ'י האגיאודה אמר שהשמונה סעדו יחדיו במקום בזמן המתקפה. מסעוד אמר שבין המשוחררים היו גם שני אזרחי סרי לנקה. התקשורת המקומית דיווחה שבין המשוחררים גם אזרח ארגנטינאי ושני בנגלדשים.

מפנים פצועים לאחר מתקפת הטרור בבנגלדש. צילום: AP
מפנים פצועים לאחר מתקפת הטרור בבנגלדש. צילום: AP

האירוע החל בשישי בערב כאשר חמושים פרצו ל"הולי אריסטין", מסעדה נחשבת באיזור הדיפלומטי של דאקה, ולקחו בשבי כ-35 בני אדם, מתוכם כ-20 זרים. ביום שישי בערב, אנשים רבים הגיעו אל המסעדה והמאפייה המפורסמת שמגישה אוכל ספרדי ונמצאת בשכונה מפוארת בה נמצאות גם רוב השגרירויות הזרות. המסעדה צופה על אגם ובערבים נעימים סועדים רבים בוחרים לשבת בחוץ. סומון רזה, עובדת מטבח שנמלטה מהמקום עם תחילת המתקפה, סיפרה שהתוקפים נכנסו בקריאות "אללה אכבר" ושהם תקפו באזור 9:20 בערב שישי, בהתחלה עם כדורי סרק.

רזאול כרים, אב של איש עסקים בנגלדשי ששוחרר מידי התוקפים יחד עם משפחתו, אמר שהתוקפים לא פגעו בבני ערובה שיכלו לדקלם חלקים מהקוראן, הספר הקדוש למוסלמים.

כרים הוסיף שבנו, האסאנת, הלך למסעדה עם אישתו ושני ילדיו לחגוג יום הולדת לבתו הבכורה כשלפתע החלה המתקפה. "הוא אמר לי, 'בבקשה תציל אותנו, בבקשה!' וניתק את הטלפון". כרים אמר שבנו סיפר לו שהתוקפים "לא פגעו באנשים שידעו לדקלם חלקים מהקוראן. אחרים סבלו מעינויים". הוא הוסיף כי "החמושים ביקשו מכולם במסעדה לדקלם מהקוראן. מי שדקלם – הניחו לו. אפילו נתנו להם ארוחה אתמול בלילה" אמר כרים. הוא סיפר שבלשים חקרו את בנו ומשפחתו כחלק מהחקירה.

ארגונים בינלאומיים שעוסקים בניטור וניתוח של פעילות ג'יאהדיסטים ברחבי האינטרנט טוענים כי ארגון דאעש לקח אחריות על התקיפה. אתר הניטור SITE ציטט סוכנות חדשות מקורבת לדאעש שטענה כי 24 איש נהרגו ו-40 נפצעו, כולל זרים. בשלב זה לא ניתן לאמת את המידע לגבי המספרים הללו. סוכנות הידיעות (Amaq) המקורבת לדאעש אף פרסמה תמונות כביכול מהאירוע שמציגות גופות של החטופים. גם את האותנטיות של התמונות לא ניתן לאמת בשלב זה.

המתקפה מציינת הסלמה באלימות של חמושים במדינה בעלת רוב מוסלמי, שהחריפה בחודשים האחרונים. רוב המתקפות עד כה בוצעו על ידי חמושים במאצ'טות שכוונו נגד מיעוטים, זרים ואקטיביסטים מקומיים. המתקפות העלו חשש שדתיים קיצוניים משיגים דריסת רגל במדינה, הידועה במסורת של חילוניות וסובלנות. עיתוי המתקפה הוא יום שישי האחרון של חודש הרמדאן, חודש קדוש למוסלמים שצמים בו במהלך היום.

ראש ממשלת בנגלדש, שק הסינה, גינה את המתקפה ואמר שכוחות הביטחון עצרו את אחד החמושים. "בזכות המאמץ של הכוחות המשותפים, הטרוריסטים לא יוכלו לברוח," אמר הסינה בנאום ששודר בטלוויזיה הלאומית, והבטיח להילחם נגד התקפות של חמושים במדינה. "מי שמאמין בדת לא יכול לבצע כזה מעשה," אמר הסינה. "אין להם שום דת, הדת היחידה שלהם היא טרור."

הממשלה בבנגלדש לא הגיבה ישירות לטענת האחריות של דאעש אבל דחתה את הטענה שלארגון שמבוסס בעירק ובסוריה יש נוכחות במדינה והאשימה במקום במתקפות האחרונות את כוחות האופוזיציה במדינה.

בוושינגטון אמר בכיר בבית הלבן שהנשיא ברק אובמה עודכן במתרחש על ידי היועצת המיוחדת למלחמה בטרור, ליסה מונאקו, וביקש להישאר מעודכן בהתפתחות האירועים. דובר משרד החוץ האמריקאי, ג'ון קירבי, אמר שממשלת ארה"ב יצרה קשר עם ממשלת בנגלדש והציעה את עזרתה בהבאת האשמים לצדק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!