דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפלות

ארה"ב / בימ"ש פדרלי: ההגבלות על הפלות בטקסס - בלתי חוקיות

השופטים קבעו כי חוק המגביל את ביצוע ההפלות במדינה לחמש מרפאות בלבד פוגע בזכות הנשים על גופן. באינדיאנה נפסל חוק האוסר על הפלות מטעמי מחלה או פגם גנטי בעובר

פעילות אמריקאיות בעד בחירה חוגגות מחוץ לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון, לאחר שזה הכריע על ביטול ההגבלות על הפלות במדינת טקסס. צילום: AP
פעילות אמריקאיות בעד בחירה חוגגות מחוץ לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון, לאחר שזה הכריע על ביטול ההגבלות על הפלות במדינת טקסס. צילום: AP
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שתי פסיקות משמעותיות המחזקות את זכותן של נשים לבחור האם ברצונן לבצע הפלה התקבלו בשבוע שעבר בבתי משפט בארה"ב. הפסיקה הראשונה, שהתקבלה בבית המשפט הפדרלי העליון ביום שני האחרון, מבטלת את חובתן של נשים  המעוניינות לבצע הפלה בטקסס לעשות זאת במרפאות מיוחדות להפלות – שמספרן בכל המדינה הוא חמש בלבד. הפסיקה השנייה, שהתקבלה ביום חמישי האחרון, ביטלה חוק באינדיאנה האוסר על ביצוע הפלות עקב מחלות של העובר.

החלטת בית המשפט העליון, שהתקבלה ברוב של 5 תומכים מול 3 מתנגדים, מבטלת חוק שיזם המושל לשעבר של טקסס ריק פרי. החוק שבוטל חייב נשים שרוצות לעשות הפלה לאחר השבוע ה-20 להריונן לעשות זאת רק במרפאות כירורגיות מיוחדות בפיקוח בתי חולים. בטקסס, מדינה של כ-25 מיליון תושבים, יש רק חמש מרפאות כאלה. משמעות החוק היתה הפיכת ההפלות ללא נגישות עבור מיליוני נשים. כשהחוק נחקק ב-2013 הוא זכה לסיקור תקשורתי נרחב בעקבות הפיליבאסטר של הסנאטורית וונדי דיוויס. דיוויס, סנאטורית דמוקרטית מטקסס, נאמה במשך יותר מעשר שעות בסנאט של טקסס בניסיון למנוע את ההצבעה על החוק.

בארה"ב טוענים שזוהי הפסיקה המשמעותית ביותר בנושא ההפלות מאז שנת 1992. לדברי שופט בית המשפט העליון סטיבן ברייר, "לדעתנו אף אחת מההוראות האלה לא מצדיקה את המכשולים שניצבים בפני אישה שרוצה לעשות הפלה, והם מפרים את החוקה הפדרלית". הנשיא ברק אובמה הגיב לביטול החוק בחשבון הטוויטר שלו, "שמח לראות שבית המשפט העליון חזר ואישר את הזכות החוקתית של כל אישה לבחור מה קורה עם גופה". קן פראקסון, התובע הכללי של טקסס, ביקר את הפסיקה ואמר כי "בית המשפט הופך להיות ועדת בריאות לכל דבר וענין ומתעלם מחוקי המדינות".

דיברה 11 שעות נגד החוק. הסנאטורית וונדי דייוויס. צילום: Gage Skidmore
דיברה יותר מעשר שעות נגד החוק. הסנאטורית וונדי דייוויס. צילום: Gage Skidmore

בפסק דין נוסף, ביטלה השופטת טניה וולטון פראט בבית המשפט המחוזי של דרום אינדיאנה חוק שאסר על נשים לעשות הפלה אם הסיבה היחידה להפלה הייתה מחלה או פגם גנטי של העובר. השופטת אמרה שהגבלת הסיבות לביצוע הפלות פוגעת בפרטיות ובחופש לקבל החלטות עצמאיות. אלמלא ביטול החוק, אינדיאנה היתה הופכת למדינה הראשונה בה יש איסור גורף על קיום הפלות המבוססות על פגמים גנטיים כמו תסמונת דאון.

ההחלטה של פראט, ראשונה מסוגה, אשר מציגה כיוון כללי שבו איסור הפלות בגלל פגמים גנטיים אינו חוקתי, יוצרת בעיה קשה לארגונים המתנגדים להפלות. סיסיל ריצ'רדס, נשיאת הארגון 'הורות מתוכננת' (Planned parenthood) אמרה, "אנחנו נמצאות במומנטום חיובי מאז הפסיקה ביום שני (בטקסס – ט.כ.). החוקים האלו אינם חוקתיים והם מענישים נשים. אנחנו נבטל אותם, חוק אחרי חוק בכל מדינה, אנחנו נלחמות נגד החוקים וההוראות האלה במשך שנים ועכשיו יש לנו רוח גבית."

בשנת 1973 קבע בית המשפט העליון בארה"ב כי כל חוק האוסר על הפלה סותר את חוקת ארצות הברית בשל הפגיעה בזכות לפרטיות. יחד עם זאת, נקבע שהחירויות של האישה קשורות לשלבי ההיריון, כאשר במהלך השליש הראשון של ההיריון ההחלטה לעשות הפלה נתונה רק בידי הרופא המטפל של האם ואין לקבוע כל הנחיות בעניין זה, במהלך השליש השני של ההיריון יכולה המדינה לקבוע חוקים שמטרתם שמירת בריאותה של האם, כלומר את הכללים לביצוע הפלה ביחס להגנה על האם. במהלך השליש השלישי של ההיריון יכולה המדינה, מתוך רצון להגן על חיי העובר, לקבוע כללים לאסור הפלה, אלא אם היא נדרשת להגנה על חייה של האם.

בניסיון לעקוף את הפסיקה ב-1973, מדינות רבות בארה"ב החלו לחוקק חוקים שמגבילים את הנגישות להפלות ממגוון סיבות או מקשים על ביצוען. בנוסף, בשנת 1992, לאחר שכמעט כל השופטים בעליון התחלפו, היה ניסיון לשנות את הפסיקה מ-1973, אך בית המשפט השאיר את הפסיקה כמעט כפי שניתנה מלבד תיקונים ספורים. בית המשפט קבע כי זכות האישה להפיל עומדת לה עד לרגע החיות של העובר, ושהמדינות רשאיות להגביל את הזכות להפיל לאחר החיות על מנת להגן על האינטרס הציבורי בשימור חיים פוטנציאליים. בנוסף קבע בית המשפט כי חובה לקיים פסק זמן של 24 שעות בין פנייה לרופא לבין ביצוע ההפלה.

הדיון סביב ההפלות בארה"ב תופס מקום מרכזי בשיח הציבורי והפוליטי. תמיכה או התנגדות להפלות היא נושא אליו נדרש להתייחס כל מועמד לבחירות, ואין כמעט אדם בארה"ב שלא משייך עצמו לאחת מהקבוצות: pro-life, המתנגדים להפלות ומזוהים עם המפלגה הרפובליקנית, או pro-choice, התומכים בזכות האישה לבחור ומזוהים עם המפלגה הדמוקרטית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!