דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלי ויזל

אלי ויזל 2016-1928 / הסופר והמחנך אלי ויזל הלך לעולמו בגיל 87

לאחר שעבר את השואה הפך ויזל לסופר ונהיה לקולם של ניצולי השואה בעולם. הוא זכה בפרס נובל לשלום, ופעל לקידום סובלנות בקרב בני נוער. יו"ר הכנסת אדלשטיין: "אחד האישים היהודיים המרכזיים במאה החולפת"

אלי ויזל. (צילום: מרים אסלטר / פלאש 90.)
אלי ויזל. (צילום: מרים אסלטר / פלאש 90.)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הסופר זוכה פרס הנובל לשלום וניצול השואה אלי ויזל הלך לעולמו בגיל 87.  ויזל, שנחשב לסופר השואה המוכר ביותר בארה"ב, כתב 57 ספרים, כולל ספרו "הלילה" על חוויותיו כאסיר במחנות אושוויץ, בונה ובוכנוואלד, אשר תורגם ל-30 שפות. במשך השנים ויזל עסק באופן פעיל בזכויות אדם ובמניעת מקרי רצח עם אחרים ברחבי העולם. גם ללא תואר רשמי, ויזל ייצג פעמים רבות את העם היהודי ואת קולם של ניצולי השואה בסוגיות של מצפון ומוסר. ויזל היה אחד מתומכיה הבולטים של מדינת ישראל בארה"ב.

אלי ויזל נולד ב-1928 בסיגט שבהרי הקרפטים ברומניה, לשרה ושלמה. הוא העיד שאביו חינכו להשכלה ואימו לאמונה. 2 מאחיותיו שרדו את השואה כמוהו, ואילו אביו, אימו ואחותו ציפורה נספו. בזמן המלחמה השטח בו חיה משפחת ויזל סופח להונגריה. במרץ 1944 פלשה גרמניה להונגריה ויהודי סיגט רוכזו בגטו. בחודש מאי גורשה המשפחה למחנה אושוויץ, כאשר אלי היה בן 15 שנים. הוא הועבד ונדד בין מחנות שונים עד ששוחרר באפריל 1945 ע"י הצבא האמריקאי במחנה בוכנוואלד.

לאחר המלחמה עבר לצרפת ולמד באוניברסיטת סורבון, ובמקביל עבד כעיתונאי בצרפתית וביידיש. הוא הזדהה עם מחתרת האצ"ל ותרגם את מאמריה מעברית ליידיש. ויזל עבד ככתב של עיתון ידיעות אחרונות בפריז, וב-1955 הפך לכתב העיתון בניו יורק. ב-1969 התחתן עם אשתו מריון ארסטר ושם נולד בנם שלמה אלישע ויזל. רוב ספריו עסקו בשואה ובזכרה, ובגינם זכה בפרסים ספרותיים רבים. ב-1986 זכה ויזל בפרס נובל לשלום עקב פעילותו לזכר השואה בארה"ב. מכספי פרס הנובל הקימו אלי ואשתו מריון את "קרן אלי ויזל למען האנושות", שמטרתה "להיאבק באדישות, אי סובלנות ואי צדק באמצעות דיאלוג בינלאומי ממוקד בבני נוער למען קבלה, הבנה ושוויון". בין השאר, מימנה הקרן הקמת מרכזים לחינוך בעבור עולי אתיופיה באשקלון ובקריית מלאכי, וכן סייעה לפליטי רצח העם מדארפור בישראל. ויזל היה מראשי ועד המוזיאון להנצחת השואה בוושינגטון ופעל לטובת אפשרות עלייתם של יהודי ברית המועצות. ב-2006 זכה לתואר אבירות בבריטניה בשל תרומתו לקידום החינוך לזכרון השואה שם.

הלקח אותו הפיק מנסיונות חייו הוא קריאה למעורבות חברתית ואכפתיות: "ההיפך מאהבה אינו שנאה, אלא אדישות. ההיפך מאמנות אינו כיעור, אלא אדישות. ההיפך מחיים אינו מוות, אלא אדישות ליופי שבחיים ולכיעור שבמוות".

יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין נפרד מאלי ויזל: ״העם היהודי ברחבי העולם נפרד הלילה בצער מאלי ויזל, אחד האישים היהודיים המרכזיים במאה החולפת אין ספק כי הגותו ותרומתו האינטלקטואלית והערכית תהדהד עוד שנים רבות.״

ראש האופוזיציה הרצוג ספד לאלי ויזל בעמוד הפייסבוק שלו וכתב: "אלי ויזל היה מענקי הרוח של הדור וגדול המורים שלו על השואה והגבורה. כניצול שואה שעבר את הנורא מכל הפכו ספריו, מחקריו, הגותו ופועלו לגלעד רוחני לנספי השואה ולקחיה וכך ייזכרו מדור לדור."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!