דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נוחי דנקנר

הכרעת הדין / נוחי דנקנר הורשע בהרצת מניות

כך פסק היום שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב. מלבד דנקנר הורשע גם איתי שטרום, שביצע את הרצת המניות בפועל. "מסכת הראיות לא מותירה ספק סביר להרשעה".

נוחי דנקנר בעת הכרעת הדין בעניינו, יולי 2016 (צילום: עמי שומן)
נוחי דנקנר בעת הכרעת הדין בעניינו, יולי 2016 (צילום: עמי שומן)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר משפט מתוקשר שנמשך יותר משנתיים, הרשיע היום (שני)  שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב את איש העסקים נוחי דנקנר ואיש שוק ההון איתי שטרום  בהרצת מניות אי.די.בי. הטיעונים לעונשם של השניים יישמעו בסוף חודש ספטמבר הקרוב.

בהכרעת דין בת 280 עמודים, כתב השופט כבוב כי "מצאתי כי משקלן של הראיות הנסיבתיות מובילות למסקנה אחת ויחידה והיא פעילותם הפלילית של הנאשמים. קשירת הקשר בין השניים הוכחה למעלה מכל ספק. אין מדובר בהתנהגות שמהותה עצימת עיניים. אלא בפעולה יזומה".

עם זאת ציין השופט כי דנקנר "היה שקוע בניסיון להציל את החברה שבבעלותו עד כדי שנגרר לפעולה. העובדה כי השקיע סכומים כסף פרטיים וגייס כסף מבני משפחתו ומחבריו מעידה כי לא מדובר במי שביקש לעקוץ גורמים בשוק ההון אלא במי שהאמין שיוכל להציל את החברה ולהביא אותה להבראה".

על התנהלותו של איתי שטרום כתב השופט כי "הגישה שהציע שטרום להסבר החלטתו (לרכוש את מניות IDB, ע.כ.) הייתה חסרת הגיון ואף הזויה. בחירת שטרום להיכנס לפוזיציה משמעותית וחריגה לא עולים בקנה אחד עם הנתונים שעמדו בפניו בזמן אמת.אין ספק שהתנהגותו של שטרום נוגדת הגיון של מסחר לטווח ארוך ככל שבחנתי את התנהגות שטרום מצאתי כי פעל באופן חריג לא כלכלי. אין מנוס מדחיית גרסתו של שטרום ביחס להגיון הכלכלי של פעולותיו".

העונש המקסימלי על העבירות בגינן מואשמים השניים עומד על 5 שנים מאסר. עם זאת, בנובמבר האחרון גזר בית המשפט המחוזי בתל-אביב, עונש של 3 שנות מאסר על ג'קי בן-זקן, שהורשע בהרצת מניות חברת מנופים פיננסים (מפל). על שותפו של בן -זקן להרצת המניות, איתן אלדר, הוטל עונש זהה.  זאת בנוסף לקנסות בגובה רבע מילון ש"ח שהוטל על כל אחד מהשניים. נוסף לכך הוטל על השניים לשלם קנסות של רבע מיליון שקל כל אחד.

 

כזכור, הואשם נוחי דנקנר בהרצת מניות לאחר שנחשף כי במהלך הנפקת מניות של IDB שהתקיימה בפברואר 2012, בזמן שהחברה החלה כבר להראות סימני מצוקה, דנקנר שילם לאיתי שטרום ולחברת הברוקרים ISP על מנת שייצרו ביקושים פיקטיביים למניית IDB, ערב ההנפקה. פעולה של העלאת ערך מניה באופן מלאכותי נקראת "הרצת מניות" והיא מנוגדת לחוק בישראל. במהלך המשפט ביקש דנקנר להצדיק את מעשיו בכך שאמר כי הנפקת המניות הייתה סגורה והמשתתפים בה היו מכריו שפנו לרכוש את המניות לבקשתו ולא הציבור הרחב.

כשנה וחצי לאחר פרשת הרצת המניות, שורה של שגיאות עסקיות הובילו לקריסתו של התאגיד הגדול בישראל שהחזיק בעלות בכמאה חברות, כמעט בכל תחום במשק. בעקבות הקריסה, איבד נוחי דנקנר את השליטהב- IDB  ונאלץ לפנות את מקומו כיו"ר החברה. מאז עזיבתו של דנקנר את תפקידו, הוא חתם על הסדר חוב עם הבנקים על פיו הוא אמור להחזיר כ-500 מיליון ₪ מכיסו הפרטי. דנקנר שהיה אחד מאנשי העסקים החזקים בישראל איבד את הונו וכוחו תוך פרק זמן קצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!