דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זקנים

לעת זקנה / מחסור חמור בכוח עזר ובאחיות בבתי האבות הסיעודיים

כך נחשף במהלך דיון שקיימה היום ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת. הנתונים שהוצגו מצביעים על מחסור חמור באחיות בהשוואה למדינות ה-OECD. ח"כ אמסלם למשרד הבריאות: "לא יכול להיות שאתם בתור הרגולטורים בפער כזה גדול. זאת האחריות שלכם".

מחלקה סיעודית בבית אבות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
מחלקה סיעודית בבית אבות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה הבוקר (שני) דיון בנושא מחסור בכוח עזר ובאחיות בבתי האבות הסיעודיים ובהיעדר תכנית מתאר. לדברי רוני עוזרי, יו"ר ארגון א.ב.א – איגוד בתי אבות ודיור מוגן – מדובר במחסור חמור בכוח עזר. לדבריו, קיים רצון של מנהלי בתי האבות להביא עובדים זרים שישמשו ככוח עזר אבל אין לכך אישור מהמדינה. עוד הוא הוסיף כי ישנו מחסור חמור באחיות, בהשוואה למדינות ה-OECD בהן ישנן 10-8 ל-1,000 איש. בישראל לעומת זאת, ישנן קצת יותר מ-4 אחיות ל-1,000 איש. על פי נתונים של המועצה הלאומית לכלכלה משנת 2013, בישראל ישנם כ-866 אלף זקנים המהווים כ-10.6% מהאוכלוסייה, הצפי לשנת 2030 הוא 1.4 מיליון זקנים.

לדברי עזורי ישנם כיום 27 אלף מטופלים המאושפזים בבתי אבות ובתי חולים גריאטריים. המחסור בכוח אדם נובע מכך שקשה מאוד לגייס עובדים ישראלים לתחום מכיוון שזו עבודה קשה ולא מתגמלת מבחינת שכר ותנאים. בנוסף, המדינה לא מאשרת היתרי עבודה לעובדים זרים. זהו מצב אבסורדי מכיוון שישנם היתרים ל-50 אלף מטפלים זרים לזקנים השוהים בביתם.

עזורי אמר בוועדה כי "הראשונים שסובלים מהמחסור הם בתי האבות. בעבר גם אחיות מוסמכות וגם אחיות מעשיות יכלו לכסות משמרות, משרד הבריאות פתח לאחרונה קורס של 100 אחיות מעשיות, הביקוש היה פי שלוש. אלינו הגיעו בודדות כי יש מחסור כללי בשוק". דודי בלימר מא.ב.א הוסיף: "אנחנו כרגע מעסיקים קרוב ל-3,000 מהגרי עבודה מתוך המחסור. זה לא חוקי -אנחנו עוברים על החוק".

לטענת נציגת משרד הבריאות ישנו מחסור של 1,235 תקנים של כוח עזר. "אין לי נתונים נוספים, אמרו לי להגיע לוועדה אתמול בלילה". לדבריה ישנה בעיה מכיוון שאנשים לא מעוניינים לעבוד בתחום, "אנחנו רוצים שהדור הצעיר יגיע לעבוד בתחום. ביחס לאחיות, כיום יש רק אחיות אקדמאיות, בעקבות דרישה נפתח מסלול לאחיות מעשיות, אבל זה עם סמכויות מאוד מוגבלות, הן לא יכולות לנהל מחלקה. יכול להיות שצריך לתמרץ את תחום הגריאטריה מבחינת אחיות".

יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) אמר בתגובה למשרד הבריאות כי "לא יכול להיות שאתם בתור הרגולטורים בפער כזה גדול. זאת האחריות שלכם".

ביחס לחוסר בתכנית מתאר אמרה ענבר וייס ממנהל התכנון, "לא קיימת תכנית מתאר לבתי אבות. מנהל התכנון לא חושב שצריך".

אמסלם בתגובה, "למה שלא חלק מהשטחים החומים (שטחים לטובת מבני ציבור, ט.כ) בעיר יהיו מיועדים לבתי אבות, מדובר ב-10% מהאוכלוסייה. אני המום, איך אתם לא מבינים שיש צורך."

מנהלי בתי אבות התייחסו גם הם לדברים. אבי שוחט, מנהל בית אבות באיזור השרון אמר כי אם היה יכול, היה מחליף את כל צוות המטפלים שלו. "יש לי 50 ואני צריך 70. עובדים ישראלים שמחלקים אוכל יש בעיקר נשים מבוגרות עולות מברית המועצות. עובדים שמטפלים בזקנים אין לי אפילו אחד ישראלי, רוב העובדים שלי מגיעים מהשטחים וחלק מהם מהגרי עבודה". יעקב כהן, מנהל נוסף, התייחס לתכני המתאר, "ישבתי בוועדה לקבל בירור אם ואיך הוועדה תעזור לי בעניין של בית אבות. עשו לי חישוב כמה ארנונה משלם בית אבות לעומת בנין משרדים ויצא הרבה פחות". מנהל בית אבות בירושלים אמר, "המדינה מזניחה את בתי האבות. למעלה מ-98% מנוהלים על ידי עמותות או גופים פרטיים. אם היו סוגרים מחר את בתי האבות, היו מגיעים מחר 21 אלף עובדים זרים לטפל בהם בבתים, המדינה זנחה את התחום הזה לגמרי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!