דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

יום בריאות האישה / משרד הבריאות סקר את פעילותו בתחום בריאות נשים וייצוגן

זאת במסגרת היום הבינלאומי לבריאות האישה. חברות הוועדה קראו לייצוג שווה בוועדת סל התרופות. שר הבריאות: "יש פה משהו שאתן נכנסות אליו ולא קשור אליכן".

דיון בנושא בריאות נשים בוועדה לקידום מעמד האישה. צילום: דבר ראשון
דיון בנושא בריאות נשים בוועדה לקידום מעמד האישה. צילום: דבר ראשון
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה היום (שלישי) דיון, במהלכו סקר שר הבריאות, יעקב ליצמן, את פעילות המשרד בתחום בריאות נשים וייצוג נשים במשרד. זאת במסגרת היום הבינלאומי לבריאות האישה המצוין היום בכנסת. במהלך הדיון, ניכר פער בין חברות הכנסת ונציגות הארגונים ובין נציגי משרד הבריאות בשאלת משמעות יום בריאות האישה ובסוגיות של המצב הבריאותי של נשים בארץ ורפואה מגדרית.  לדברי השר "המשרד עושה הרבה דברים למען בריאות נשים".

את פעילות משרד הבריאות בתחום בריאות נשים סקרה ראש האגף לתכנון מדיניות במשרד הבריאות, ד"ר שגית ארבל-אלון. "המטרה של המשרד היא שכל אישה בארץ תוכל לקבל טיפול רפואי על פי האמונות שלה. יש במערכת שירותים מיוחדים לנשים ובתקופה האחרונה קמים מרכזי לב לאישה". לדברי ארבל-אלון, מקיים המשרד תשאול אוניברסלי לכלל הנשים המגיעות לתחנות לטיפול נשים בהריון, תינוקות וילדים ('טיפת חלב', ט.כ.) לאיתור נשים נפגעות אלימות וכמו גם תשאול נשים לאיתור  מקרי  דיכאון אחרי לידה.

הנתונים שהציג המשרד עולה כי תוחלת החיים של הנשים בארץ גבוהה, אולם שיעור החולות בסרטן בארץ גבוה מהממוצע במדינות ה-OECD, שיעור החולות בסרטן השד אף הוא גבוה מממוצע ה-OECD וכך גם שיעור התמותה כתוצאה מסרטן השד. שיעור המעשנות בקרב נשות ישראל, לדברי ארבל-אלון, נמוך יחסית ל-OECD ואילו צריכת הירקות שלהן גבוהה מהממוצע.

שאלה של ייצוג

ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), שיזמה את ציון היום בכנסת אמרה כי "זה יום שמשותף למשרד הבריאות וההסתדרות הרפואית. אני מאוד שמחה על ההבנה שיש רפואה מגדרית. לצערי אני לא יכולה לשמוח על ראיה מגדרית של סל התרופות. יש עולם שלם שנוגע רק לנשים בסל הבריאות. אנחנו מבקשות שבוועדת הסל יהיה שוויון בין נשים לגברים. חייבים לתקצב יותר את הרפואה המגדרית במשרד הבריאות. ככל שיקדמו בריאות מגדרית זה ישפיע על כולם לטובה".

"יש הרבה סטודנטיות לרפואה" הוסיפה  מועלם-רפאלי, "אולם יש פער גדול באחוזים בין מספר הנשים שמסיימות לימודי רפואה ובין נשים שנמצאות בתפקידים בכירים במערכת הבריאות. צריך לדבר על הפער הבלתי נתפס הזה, יותר מ-50% ממסיימי לימודי רפואה הן נשים. אני כן רואה שינוי בזה אבל אנחנו עוד לא במנוחה ובנחלה".

חברות הוועדה התייחסו גם לבעיית הייצוג בוועדת סל התרופות, כמו גם להרכב סל התרופות עצמו.  "בשמונה השנים האחרונות רק 3.6% מהסל הוקדש לטכנולוגיות שקשורות לבריאות האישה" אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), "52% מהציבור הן נשים, זה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו".

"כשאומרים לי שאין מספיק תקציב אני מבינה שיש דברים שלא נכנסים" הוסיפה סלימאן, "וכשלא הכל נכנס אני מבינה שיש סדר עדיפויות ומזה אני מבינה שנשים הן  לא בסדר עדיפויות"

שר הבריאות סירב להתייחס לנושא ואמר כי "יש פה משהו שאתן נכנסות אליו ולא קשור אליכן. יש ועדה שתפקידה לבדוק ולדאוג לכלל הציבור. אסור להם לדאוג לפי מגזר. אסור לכן להתערב בזה". ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה בתגובה כי, "במשך שנתיים היה שוויון בהרכב ועדת הסל וראו את זה בתוצאות".

ח"כ רויטל סויד הוסיפה כי "מנקודת המבט שלנו, הנשים, אם הכל היה בסדר ותקין ושוויוני לא היינו נזקקות לדיון הזה. ברור לי שנקודת המוצא שלך כשר הבריאות היא לא ליצור שוויוניות ולא לתת את הדעת להיבט המגדרי. בפועל אנחנו לא רואות את זה".

"גם לגבי הייצוג בוועדת הסל גם לגבי הסל עצמו ואנחנו מעלות את זה שוב היום" הוסיפה סויד, "זה חולש על הרבה מאוד תחומים ולכן עם כל הנכונות והאמירות בסופו של דבר צריכה להתקבל החלטה. הבקשה שלנו ממך היום היא שתקבל החלטה ותציב אותה כרף גם בסל גם בייצוג. רוח המפקד תחלחל למטה גם בתחומים אחרים. לגבי הסל, תפנה לשר האוצר תדרוש את זה ותגיד שזה אחד הדברים שאתה עומד עליו. לכלל החולים ובטח ובטח תרופות ורפואה מגדרית, אני יודעת שיש לך את היכולת והכוח".

עם זאת אמר שר הבריאות כי לא צפוי שינוי במדיניות המשרד בנוגע לייצוג נשים בוועדת סל התרופות.

קרן גרינבלט המועצה הלאומית לבריאות האישה התייחסה גם היא לייצוג הנשים בתחום הרפואה, "רוצה לברך על ההחלטה של הפקולטות לרפואה על הכנסת תחום הרפואה המגדרית ללימודי הרפואה. ביחס לנושא הייצוג, בעצם לומר שהייצוג ההולם בוועדה כמו ועדת הסל זה לא בקשת טובה, וזה לא התערבות בעבודת הוועדה. הפערים האלו הם אפליה ועוול שצריך לתקן אותו וזה אומר שאנחנו נזקקים להתערבויות שונות כדי לתקן את זה. ייצוג שווה מכניס שיקול דעת שונה. כל אישה נוספת מביאה ניסיון ושיקול דעת שמשנה בסופו של דבר בקבלת ההחלטות, לא רק בוועדה אלא גם בהנהלות בתי חולים, קופות חולים ובמקומות נוספים במערכת הבריאות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!