דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זיהום

דליפת נפט במפרץ חיפה / בין קוב לקוב וחצי נפט נשפכו לים ונסחפים לחופי קריית-ים

אירוע מקומי של דליפת נפט במפרץ חיפה; המשרד להגנת הסביבה ממליץ לא להגיע לחופים בשעות הקרובות; הנפט פרץ עקב פגיעה בצינורות ישנים, ומטופל ע"י צוותים סביבתיים.

אירוע שפך נפט בקריות. צילום: המשרד להגנת הסביבה
אירוע שפך נפט בקריות. צילום: המשרד להגנת הסביבה
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המשרד להגנת הסביבה ממליץ לא להגיע לחופים באזור קריית ים וצפונה ממנה –  עקב דליפה של כקוב – קוב וחצי למי הים התיכון עקב פגיעה בצינור ישן. המשרד להגנת הסביבה ממליץ לגעת בחומר ולאפשר לרשויות לעבוד ביעילות, על מנת להחזיר את מצב החופים והים לקדמותו.

חברת תש"ן ("תשתיות נפט ואנרגיה בע"מ" – חברת התשתית הלאומית של משק האנרגיה בישראל, ונמצאת בבעלות מלאה של המדינה) מטפלת באירוע בהנחיה צמודה של המשרד הגנת הסביבה. הטיפול כולל פריסת חסמים צפים על פני המים, שאמורים להגביל את התפשטות כתם הנפט, ויצירת שטח קליטה בחופי קריית חיים, שם מתכוונים לקלוט את הכתם ולנקות אותו. להערכת תש״ן, עיקר החומר שדלף נאסף, וכרגע לא הגיע לחופים. החברה עוקבת באופן צמוד אחר שאריות הכתם במים וערוכה לטיפול מיידי במידה ויגיע לחופים.

אירוע שפך נפט בים. צילום: המשרד להגנת הסביבה
אירוע שפך נפט בים. צילום: המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה טוען כי דליפת הנפט התרחשה מצינור ישן מתקופת המנדט, שאינו פעיל בימים אלו, כחלק מהמאמץ לפרק את הצינור. הפעולה היא חלק מתכנית לפינוי צינורות נפט תת-ימיים ישנים שמבצעת בימים אלה חברת תש"ן במפרץ חיפה. הספינה המבצעת את הפעולות פגעה בשוגג באחד הצינורות וכתוצאה מכך נפט פרץ לים בהיקף של מטרים מעוקבים בודדים, במרחק 1,200 מטר בים, מול חוף קריית חיים בחיפה.

ח"כ דב חנין: "חסרים תקנים, תקציבים והסדרים רגולטוריים אשר יאפשרו להתמודד עם האתגרים, ואילו משרד האנרגיה ממשיך להגן על האינטרסים של טייקוני הגז והנפט במקום על הציבור"

עפ"י המשרד, בשבועות הקרובים ימשיכו הפעולות המבוקרות המבוצעות להוצאת הצינורות האחרים, והקבלן יבצע את כל הפעולות הנדרשות כדי להימנע מדליפות נוספות. יחד עם זאת, בשל עצם טיבה של העבודה, קיימת סבירות לכך שאירוע דומה יישנה, ואם כך יקרה הוא יטופל בהתאם.

במיקשר (פתח בתוך הים, המחובר צינור בקרקעית הים שמזדרים נפט לחוף) תש"ן במפרץ חיפה עובר כיום צינור פעיל, המחבר בין נקודת העגינה לחוות הדלק בקרית חיים, לצורך שינוע נפט גולמי. בקרקעית הים מונחים חמישה צינורות נפט ישנים, אשר חלקם שימשו את הבריטים בימי המנדט, ואינם נמצאים עוד בשימוש. בקיץ 2014, התגלו כתמי שמן בחוף בקריית חיים. בעקבות כך, נערכה בדיקה של אנשי היחידה הארצית להגנה על הסביבה הימית, ונמצא כי אחד מצינורות המיקשר הישנים דלף. בעקבות הממצאים, סיכמו אנשי היחידה להגנת הסביבה הימית עם חברת תש"ן, כי כחלק ממחויבותה להגנת הסביבה, תבצע החברה סקר מקיף לבדיקת מצב צינורות המיקשר הישנים, שבעקבותיו הוחלט על פינוי מלא.

מתש"ן נמסר כי בשל הסבירות הגבוהה לדליפה במהלך העבודה, נערכה החברה מראש עם צוותי חירום שמטפלים בבעיה. בוצעה אטימה פיזית של הצינור כך שהדליפה פסקה ורוב הנפט נאסף. תש"ן פועלת בתיאום ובשיתוף פעולה מלא עם המשרד להגנת הסביבה לטיפול בבעיה והעבודות יימשכו עד לפינוי הכתם.

אירוע שפך נפט בים. צילום: המשרד להגנת הסביבה
אירוע שפך נפט בים. צילום: המשרד להגנת הסביבה

מקורות בתחום הסביבה, מסרו כי קרוב ל-70% מהדלק של תש"ן ממגיע בצינור ממסוף ימי באשקלון ורק כ-30% מגיע מהמיקשר בחיפה, ותהו מדוע יש כלל צורך בשימור המקשר הימי בחיפה, שתמיד יהווה גורם לסיכון סביבתי, ולא להסתפק במקשר באשקלון.

ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, אמר בתגובה לאירוע דליפת הנפט: "יש לנו תזכורת, הפעם בקנה מידה קטן, של האסונות שעלולים לקרות. הממשלה ממשיכה לבלום הצעת חוק שיזמתי, שמטרתה להבטיח הגנות אמיתיות לסביבה הימית. החוק הקיים מפגר בענק אחרי מה שמקובל בעולם. חסרים תקנים, תקציבים והסדרים רגולטוריים אשר יאפשרו להתמודד עם האתגרים, ואילו משרד האנרגיה ממשיך להגן על האינטרסים של טייקוני הגז והנפט במקום על הציבור".

עו"ד עמית ברכה מנכ"ל אדם טבע ודין: "לאירוע דליפת נפט בים יש השלכות מרחיקות לכת החל בסגירת חופים ונזק תיירותי כלכלי, נזק אקולוגי לדגה ובמקרים קיצוניים אף סגירת מתקני התפלה ופגיעה בבריאות הציבור. חצי שנה לפני פתיחת הים למתן רישיונות חדשים לקידוחי נפט, מוטלת על ממשלת ישראל להקים רשות מתוקצבת שתדע להתמודד עם אירועים מסוג זה ולמנוע את הישנותם"

ביקשנו את תגובת תש"ן לשאלה מיהו הקבלן המבצע של פינוי הצינורות הישנים – אך טרם קיבלנו תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!