דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת ביטון

ועדת ביטון / המלצות ועדת ביטון הוגשו לשר החינוך

דוח הוועדה שעסקה בהעמקת הזהות של קהילות המזרח וספרד במערכת החינוך, מקיף תחומים רבים וביניהם אומנות, אזרחות, מגדר וזהות. מנכ"ל כל ישראל חברים: "יום היסטורי וחשוב לקראת ריפוי השסע והמתח הבין-עדתי בישראל".

שר החינוך, נפתלי בנט והמשורר ארז ביטון - יו"ר הוועדה. צילום: מינהל דוברות והסברה, משרד החינוך
שר החינוך, נפתלי בנט והמשורר ארז ביטון - יו"ר הוועדה. צילום: מינהל דוברות והסברה, משרד החינוך
דוד טברסקי

הוועדה הציבורית המייעצת להעמקת הזהות של קהילות המזרח וספרד במערכת החינוך, בראשות המשורר חתן פרס ישראל ארז ביטון, הגישה אתמול (חמישי) את המלצותיה לשר החינוך נפתלי בנט.

דוח הוועדה, המתפרש על 360 עמודים, כולל המלצות רבות ומקיף תחומים רבים, ביניהם: ספרות ושירה, אזרחות, מגדר וזהות.

ביחס למערכת בתי הספר המליצה הוועדה לעדכן את תכניות הלימודים כך שיכללו לימודי חובה של סופרים ומשוררים מזרחיים, כמו גם של ההיסטוריה של יהודי ספרד והמזרח. בנוסף המליצה הוועדה כי משרד החינוך יארגן מסעות של בני נוער בארצות הבלקן, ספרד ומרוקו במסגרת סיורי שורשים והכרת המורשת היהודית בארצות אלה וכי בסמוך ל-30 בנובמבר – יום ציון יציאת היהודים מארצות ערב ומארצות האסלאם – ייערך שבוע לימודים מרוכז על יהדות המזרח שיכלול סיורים במוזיאונים ובאתרים ופעולות העשרה.

צילום: דבר ראשון
שר החינוך נפתלי בנט ויו"ר הוועדה, המשורר וחתן פרס ישראל ארז ביטון. צילום: דבר ראשון

הדוח מציין גם כי יש מקום להקים פקולטה חדשה למדעי הרוח בתחום לימודי יהדות המזרח, זאת על מנת להגביר משמעותית את נפח המחקר על חקר יהדות ספרד והמזרח באקדמיה. המלצה נוספת נוגעת להרכב המועצה ללימודים גבוהים (המל"ג), כך שתכלול גם נציגים מזרחיים מתחום מדעי הרוח המחויבים לנושא העצמת יהדות ספרד והמזרח.

הוועדה התייחסה בהמלצותיה גם למרחב הציבורי וקראה לפיתוח סדרה מרובת פרקים, במסגרת הטלוויזיה החינוכית  – בדומה לסדרות 'עמוד האש' ו'תקומה' – שתעסוק בתרומתה התרבותית של יהדות ספרד והמזרח בתפוצות השונות, החל מגירוש ותכלול גם את תרומתה לציונות המדינית מראשיתה ולפיתוח הארץ והמדינה. הוועדה קראה גם להקים מוזיאונים ייחודיים לקהילות השונות – כדוגמת בית מורשת יהדות בבל ויהדות לוב – כמו גם קמת מוזיאון מרכזי למורשת יהדות ספרד והמזרח.

כמו כן, מציין הדוח כי לצורך יישום התוכנית במערכת החינוך, יש להקציב סכום של 1.25 מיליארד ש"ח שיתפרס על פני חמש שנים. תקציב שיש להוסיף לבסיס התקציב של משרך החינוך ולא תקצוב זמני או מותנה.

בשער הספרות והשירה, בין היוצרים שהמליצה הוועדה ללמד את יצירותיהם ניתן למצוא את משוררים ומשוררות חדשים כגון: עדי קיסר, רועי חסן ושלומי חתוכה, לצד משוררים וסופרים ותיקים כגון: סמי שלום שטרית, אמירה הס ומואיז בן הראש.

עוד צויינו בדוח הוועדה השינויים הנדרשים בתחום לימודי ההיסטוריה. במבוא לשער ההיסטוריה כותבים חברי הוועדה על העדר סיפורם של יהודי ארצות ערב וההשלכות של העדר זה:

"במצב הנוכחי, התלמידים בבתי הספר מקבלים תמונה חלקית. כמחצית מאוכלוסיית התלמידים, צאצאי קהילות ספרד והמזרח החיים בישראל, למֵדים במערכת החינוך על עברם באופן רדוד ומקטין, דבר העשוי לגרום להם להתכחש אליו או לחילופין לחוש ניכור כלפיו. חמור מכך, השיח ממשיך להזין פערים על בסיס עדתי גם מחוץ לכותלי בית הספר. מצב זה הנמשך עשרות שנים יוצר דילמות קשות ומשברי זהות בקרב יוצאי ספרד והמזרח שאינם מודעים למורשת היהודית בארצות מוצאם, לאוצרות התרבות שנוצרו בה, ולתרומה של אוכלוסיות אלו לחברה היהודית לאורך הדורות".

ועדת ארז ביטון בנושא קהילות יהדות המזרח וספרד, העבירה את המלצותיה לשר החינוך נפתלי בנט. הוועדה מונתה על ידי בנט בסוף חודש פברואר האחרון כדי לקדם את תוכן לימודי היסטורית קהילת יהדות המזרח ופעלה בחודשים האחרונים לגיבוש המלצותיה בדיונים עם שר החינוך ואנשי משרדו.

בראש הוועדה עומד המשורר וחתן פרס ישראל לספרות ארז ביטון וחברים בה אנשי אקדמיה, הגות וחינוך וביניהם, יהודה מימרן מנכ"ל כל ישראל חברים, פרופסור חביבה פדיה מאוניברסיטת בן גוריון, אהרון ממן פרופסור מהחוג ללשון בעברית ואושרה אלפסי מנהלת תיכון בן שמן. מתחום האומנות אפשר למצוא בוועדה שמות מוכרים וביניהם המוסיקאי קובי אוז, הבמאי והיוצר מאור זגורי, המוסיקאית אתי אנקרי ועוד.

בנאומו בטקס לציון הקמת הוועדה בכנסת, דיבר ביטון על חשיבות ההחלטה לשים במרכז השיח והחינוך הישראלי את מורשת יהדות ארצות האסלאם, אותה מורשת שנדחקה לשולי השיח הישראלי והפכה נחלת יוצאי ארצות המזרח בלבד במקום של הציונות כולה:

"כששר החינוך פנה אליי מיד הרגשתי תקווה וציפייה שמלווה רבים מיהדות המזרח. אני עצמי נתתי ביטוי לקשיים של שנות העלייה בשירה שלי, ובעבודות שלי. יהדות המזרח לא צריכה להתבייש, הציונות הייתה טבועה בה מבטן ולידה. אנחנו כעת רוצים שהתרומה שלנו תהיה ניכרת גם בתכנית הלימודים, שגם התרומה שלנו לציונות תישמע ותילמד".

על החשיבות ההיסטורית של המאורע הרחיב ביטון במילות הפתיחה של הדוח:

"וועדה זו הנה בעלת משמעות היסטורית המבקשת להביא על תיקונם חוסרים והדרה של שנים רבות. אין לי ספק שגם אם הדוח מתייחס בעיקר למערכת החינוך הינו פתח לשיח לזהות ישראלית בכלל ומקומו של היהודי המזרחי כחלק מזהות זו. "יהודי ספרד והמזרח תובעים ביטוי להוויה מזרחית ייחודית. לא נגזים אם נאמר כי הזדעזענו לנוכח מיעוטה".

ביטון התייחס בדבריו להדרה המקוממת של נושאי הלימוד הקשורים ביהדות ארצות האסלאם בכל מערכות החינוך ובהן במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלי, במחקר האקדמי, בהיסטוריה, בספרות, בהגות, בלימודי האזרחות, הן בחינוך הממלכתי והן בחינוך הממלכתי-דתי.

מאיר גל, תשעה מתוך ארבע מאות 1997, בעיבוד האמן אוהד חדד, באדיבות במזרח.
מאיר גל, תשעה מתוך ארבע מאות 1997, בעיבוד האמן אוהד חדד, באדיבות במזרח.

בעקבות הוצאת הדוח ברכו עליו רבים. ברוב הברכות נשקפת התקווה שהלימוד וההיכרות עם מורשת יהדות ארצות האסלאם והכנסתה לקונצזוס הרחב של החברה – יצליח לאחות את הקרע הקיים בחברה בין אשכנזים למזרחים ויביא עתיד חדש לישראל.

שרת התרבות מירי רגב ברכה על פרסום מסקנות הוועדה ואמרה כי היא מקווה "שיישום ההמלצות של ועדת ביטון, כבר בשנת הלימודים הקרובה יסיים את הדרתם של בנות ובני עדות המזרח, על גווניהם וקולותיהם השונים, מתוכניות הלימוד, מסיורים לימודיים, מספרי הלימוד, מועדות מקצועיות בכירות במשרד החינוך ומהמל"ג.  די להדרה, זו העת להאדרה – שנת 2016 היא תחילת 'תור הזהב' של התרבות המזרחית בישראל."

פורום ועדי ההורים היישוביים מסר בתגובה לדוח כי "מורשת יהדות ספרד והמזרח מכילה עושר תרבותי עצום וראוי ללימוד. אלא שבמהלך השנים מורשת זו לא באה לידי ביטוי ולימוד ראוי באמצעות תוכניות לימודים מסודרות ממוקדות ונלמדות."

עו"ד אופיר טובול, מייסדה של תנועת תור הזהב, תנועה של פעילים מזרחים, כתב כי "מעבר לצדק ולתיקון ההיסטורי ההכרחי שבהכללת הסיפור של רוב העם בתכניות הלימוד, אין ספק שהגיע הזמן לחנך את ילדינו על ערכי המתינות היהודית, הקהילתיות והחיבור למרחב המזרח תיכוני."

תומר סמרקנדי, מנכ"ל קרן אייסף לצמצום פערים בקרב סטודנטים בפריפריה כתב: "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. אנו יודעים כמה חשוב לחזק את תחושת השייכות והגאווה בזהות ובשורשים מהם מגיעים הצעירים."

יהודה מימרן, מנכ"ל כל ישראל חברים כתב כי "היום הוא יום היסטורי וחשוב לקראת ריפוי השסע והמתח הבין-עדתי בישראל. המלצות הוועדה אינן פוגעות ואינן מגיעות במקום המורשת האשכנזית-אירופאית, אלא להיפך, המלצות אלו ויישומן בשטח מגיעות כתוספת לחומר הלימודי לתלמידי ישראל שהיה במשך עשרות שנים חומר חסר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!