דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

משדרים מהשטח / שלושה ראיונות עם תלמידי החינוך המקצועי

על רקע הכוונה להעביר את מערכת החינוך המקצועי למשרד החינוך וסגירתה, הלכה ולמעשה, של מערכת החניכות, שלושה תלמידים - בעבר ובהווה - מתארים חוויה שונה מאוד משנהוג לצייר

חינוך מקצועי. צילום: אורן חדש
חינוך מקצועי. צילום: אורן חדש
דוד טברסקי

החינוך המקצועי נמצא בסכנת סגירה מתמדת מזה שנים רבות. בעבר, נחשב מסלול זה לגאווה לאומית והוציא מתוכו את מיטב המוחות והידיים העובדות שבנו את המדינה. כיום מהווה החינוך המקצועי בעיקר מפלט לבני נוער שלא מצאו את מקומם בחינוך העיוני. על אף הקיצוץ התקציבי התדיר,  מצליחה המערכת להוות בית מקצועי ואנושי ל-12 אלף תלמידות ותלמידים. מעל ראשיהם של התלמידים נמשכים הוויכוחים הפוליטיים האם יש מקום להמשיך ולקיימו, ויכוחים שעל פי רוב לא נותנים מקום לתלמידים עצמם ומה שיש להם להגיד על החינוך המקצועי.

"מצאתי את עצמי שם"

שיר, ביקשה שלא להזדהות בשמה המלא, עולה לכיתה י"ב בבית ספר שהם בחיפה ולומדת במגמת טיפול קהילתי. גם היא מבחינה בשוני הגדול של חווית הלימודים האישית בין הבית ספר העיוני למקצועי. "אני אגיד לך את האמת, פשוט לא מצאתי את עצמי בבית ספר הרגיל, כל היום לשבת וללמוד – פשוט לא יכולתי. בכיתה ט' כבר נשרתי מהלימודים", סיפרה ל'דבר ראשון'.

שיר עם חברותיה במגמה. התמונה באדיבות המצולמת.
שיר עם חברותיה במגמה. התמונה באדיבות המצולמת.

"שהם זה פשוט אחרת. מצאתי את עצמי שם. אני לא כל היום לומדת. אני מתנדבת , אני הולכת לעבוד, דברים שמעסיקים אותי אחרת, מבפנים, פשוט מעניין אותי", אמרה. שיר ציינה גם היא את המקום המיוחד של המורים בחוויית החינוך המקצועי. "בבית ספר הקודם המורים פשוט לא התייחסו, והיום, אין על המורה שלי, אנחנו עכשיו בחופש ואנחנו בקשר כל הזמן, ומן הסתם יש כיתות קטנות שזה עוזר מאוד".

כמו כהן ו-ואדים, גם שיר חוזרת על המילים שנשמעות לעתים קרובות מתלמידי החינוך המקצועי, כשהם נדרשים להשוות חווייותיהם בבית הספר המקצועי לבית הספר העיוני, "אני מאוד שמחה על ההחלטה הזאת, אני חושבת שאם הייתי ממשיכה בבית הספר הקודם לא הייתי מסיימת לא עם בגרות ולא עם מקצוע".

מקצוענות ואנושיות

ואדים, שביקש לא לפרסם את שמו המלא,  סיים את לימודיו בבית ספר שהם בחיפה במגמת חשמל ועובד היום ב'מספנות ישראל'.

"היה לי מאוד טוב בבית ספר. למדתי שלושה ימים ועבדתי יומיים" סיפר ל'דבר ראשון'. לדבריו, צבירת הניסיון המעשי בזמן הלימודים הhא מקפצה גדולה לעתיד.  "אנשים שלומדים בגרות בבית ספר רגיל יצטרכו עוד שנים של עבודה, לי כבר יש את זה", אמר. כמו כהן, גם ואדים מצייר תמונה שונה מאוד ממה שנהוג להציג. הוא מתאר סביבה של אנשי מקצוע שמחנכים את התלמידים למקצוענות מצד אחד, ולאנושיות מצד שני. "בית הספר מאוד מקצועי ולקחתי משם המון דברים, לימדו אנשים בעלי מקצוע עם ותק של 40-30 שנה, זה דברים לכל החיים".

"בבתי ספר מקצועיים מעריכים אותך הרבה יותר"

"לא הייתי התלמיד הכי מצטיין בכיתה, היה לי משעמם בשיעורים והעברתי את הזמן בלהיות הליצן של הכיתה" סיפר ל'דבר ראשון' טוהר כהן, בוגר המערכת, "אבל כשהגעתי לתדמור הדברים השתנו. יש כאלו שמתאימים למסגרת רגילה, זה לא בשבילי, אם הייתי ממשיך שם הייתי נזרק לרחוב, לא היה יוצא ממני כלום". כיום, בהמשך ללימודיו, עובד כהן כטבח במשרה מלאה.

 

על התכנית להעביר את מערכת החינוך המקצועי לפיקוח  משרד החינוך, צעד שיפגע אנושות במערכת החניכות אמר כהן כי "יש לך אינסוף מקצועות מדהימים – ספרות, מכונאות, נגרות, רתכות – זה מאכזב מאוד לשמוע שמנסים לקצץ את החינוך המקצועי כמה שיותר, זה בית מחסה להמון תלמידים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!