דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
BLM

האלימות בארה"ב / חמישה שוטרים נרצחו בדאלס בעת הפגנה נגד אלימות משטרתית

פילאנדו קאסטיל ואלטון סטארלינג נורו השבוע על ידי שוטרים, מה שהוביל להפגנות רבות ברחבי ארה"ב. הצלף אשר ירה בשוטרים בעת אחת מההפגנות האלו בעיר דאלס, חשב שמחאת התנועה BLM אינה מספיקה ולקח את החוק לידיים.

מחאת סטודנטים של תנועת Black Lives Matter אתמול בוושינגטון. צילום: סוכנות AP
מחאת סטודנטים של תנועת Black Lives Matter אתמול בוושינגטון. צילום: סוכנות AP
דוד טברסקי

בערב יום חמישי, בסביבות השעה 21:00 לפי השעון המקומי, התקיימה בעיר דאלאס במדינת טקסס בארה"ב, הפגנה לא אלימה של תנועת B.L.M כאות מחאה על הריגתם שני אזרחים אפרו-אמריקאים, פילאנדו קאסטיל ואלטון סטארלינג, שנורו בידי שוטרים בשבוע האחרון. במהלך ההפגנה, ירה צלף לעבר שוטרים והרג, חמישה שוטרים ופצע שבעה שוטרים ושני אזרחים, כך דיווח של הניו יורק טיימס.

היורה הוא מיכה ג'ונסון (25) שגר באזור דאלאס. ג'ונסון נהרג מפיצוץ של רובוט-פצצה מבוקר שנשלח על ידי המשטרה בכדי לעצור את ג'ונסון במקום בו התבצר. ג'ונסון הוא יוצא המארינס וסיים את שירותו באפגניסטן בשנת 2015 עקב תלונות על הטרדות מיניות של חיילות ששירתו עימו. במכתב השחרור מהצבא, ציינו חבריו שג'ונסון זקוק לטיפול נפשי. עוד דווח שגו'נסון תמך ברשתות החברתיות בתנועות המאבק השונות של הקהילה האפרו-אמריקאית בארה"ב, וראה את עצמו כחלק מתנועות המחאה של הפנתרים השחורים. השוטרים שניסו להוציא את ג'ונסון מהתבצרותו, סיפרו שאמר שהוא מאוכזב מתנועת ה BLM ומאנשים לבנים. לפי דייויד או. בראון, מפקד משטרת דאלאס, ג'ונסון אמר שהוא רוצה להרוג אנשים לבנים ובעיקר שוטרים לבנים. לפי שעה, הגורמים הרשמיים הודיעו שככל הנראה ג'ונסון פעל לבדו.

שוטרים מאבטחים אמבולנס בעת ההפגנות בעיר דאלאס. צילום: סוכנות AP
שוטרים מאבטחים אמבולנס בעת ההפגנות בעיר דאלאס. צילום: סוכנות AP

הנשיא אובמה, פרסם לאחר הירי בסטארלינג, סטטוס בפייסבוק בו קשר בין מקרי הירי בקהילה השחורה לגזענות,לצד הבעת הערכה עמוקה לשוטרות והשוטרים, ובקשה מהאמריקאים לעבוד כדי להפוך את אמריקה למקום טוב יותר. אובמה שהיה בסיור באירופה בעת האירועים, הכריז שהוא עוזב את הסיור המתוכנן והוא יחזור לארה"ב בשביל להגיע בתחילת השבוע לדאלאס, כדי לעזור לצמצם את המתחים בין השוטרים לקהילה השחורה. "אובמה ינסה להפגיש את האנשים ביחד, בשביל לתמוך הן בשוטרים שלנו והן בקהילות שלנו ע"י מציאת מכנה משותף ופנייה לנושאים על סדר היום ובינהם המתחים הגזעיים ומערכת הענישה" כך מסר מזכירו של הנשיא, ג'וש ארנסט.

צעדת מחאה בניו יורק. צילום: סוכנות AP.
צעדת מחאה בניו יורק. צילום: סוכנות AP.

הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות בחרה להוציא הודעה שקראה לאומה האמריקאית להתאחד סביב הבעיות של המדינה "אנחנו צריכים להתמקד במה שאנחנו יודעים עמוק בלבנו, יש משהו עמוק ורע שקורה במדינה שלנו; יש יותר מדי אלימות, יותר מדי שנאה, יותר מדי אנשים לא אמורים למות מתים." דונאלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות, הוציאה הודעת וידאו ובה אמר: "האומה שלנו נעשה חצויה יותר מתמיד. האמריקאים מרגישים שהם איבדו כל תקווה, זה לא החלום האמריקאי אותו רצינו למען ילדנו, אני קורא לתפילות, אהבה ומנהיגות". מוקדם יותר, הוציא טראמפ הודעה על כך שהחוק והסדר חייבים לחזור לרחובות ארה"ב ושלכל אמריקאי יש את זה זכות לחיות בביטחון בארצו ובביתו.

רצף האירועים שהובילו למחאה

בפאלקון הייט, מיניסוטה, נורה למוות ברביעי, פילאנדו קאסטיל. האירוע, ומה שבא אחריו שודר בשידור חי על-ידי חברתו של קאסטיל בפייסבוק וזכה לתפוצה של מיליוני צפיות. בבטאון רוג לואיזינה ביום שלישי אחר-הצהריים, שוטרים ירו למוות באלטון סטארלינג בזמן שניסו לעצור אותו, ולטענת עדי ראייה, הוציאו אותו להורג.

תנועת Black Lives Matter) B.L.M) המזוהה עם האשטאג #BlackLivesMatter היא תנועה חברתית עממית המוחה נגד אלימות משטרתית המופנית כלפי שחורים בארה"ב. התנועה קמה בארה"ב בשנת 2013 עת בית המשפט בפלורידה זיכה את השוטר ג'ורג' זימרמן. זימרמן הואשם בהריגת הנער האפרו אמריקאי,  טרייבון מארטין בפברואר 2012. התנועה התעצמה וזכתה לתעודה רבה במשך שנת 2014 בעקבות הריגתם של אריק גארנר בניו יורק ומייקל בראון בפרגאסון, מיזורי – מחאות שהובילו להתפרצויות אלימות הידועות בתור מהומות פרגאסון.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!