דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

חקיקה וחברה / על שולחנה של ועדת השרים: חוק יסוד הזכות לדיור

ח"כ דב חנין, מיוזמי ההצעה: "הזכות לדיור ציבורי בישראל הפכה לריקה מתוכן, המדינה מפקירה את אלה הזקוקים ביותר לקורת גג לשוק החופשי ולמחירי השכירות הגבוהים". ביום שלישי תציין הכנסת את יום הדיור.

שיכון בעיר לוד. צילום ארכיון: פלאש 90
שיכון בעיר לוד. צילום ארכיון: פלאש 90
שי ניר

הצעת חוק חדשה, תחת השם חוק יסוד: "הזכות לדיור", תובא היום (ראשון) להצבעה בוועדת השרים לחקיקה. הצעת החוק קובעת את הזכות לקורת גג כזכות יסוד, ומטרתה לקבע את חובתה של המדינה לסייע לכל אזרח בישראל לזכות בדיור הולם. ההצעה אינה מפרטת צעדים אופרטיביים לקיום קביעה זו, ומטרתה להוות בסיס לחקיקה נוספת בנושא.

"הזכות לקורת גג היא אחת מזכויות היסוד החשובות ביותר. בלי בית כבודו של האדם נפגע, בטחונו של האדם נפגע, נפגעת יכולתו של אדם לממש את עצמו. לכן, הוכרה זכות היסוד לדיור בחוקות מתקדמות של מדינות בעולם." כך אומר ח"כ דב חנין מסיעת הרשימה המשותפת בנוגע להצעת החוק אותה יזם. חנין, המכהן גם כיו"ר עמית בשדולת הדיור, הוסיף ואמר כי "הגיע הזמן כי המדינה תכיר בזכות לדיור כזכות יסוד ותערוב לכך שלא יהיה אזרח בישראל ללא קורת גג". הצעת החוק אינה מכילה את האופנים או המקרים בהם תתערב המדינה ולדברי חנין, יש מקום לקיים חקיקה רגילה לאחר שתתקבל הצעת חוק יסוד הזכות לדיור.

5 שנים עברו מאז המחאה החברתית של קיץ 2011, בה היו מחירי הדיור אחד מהנושאים המרכזים, ועל אף הכרזות הממשלה, וניסיונות דוגמת תכנית 'מחיר למשתכן', להוריד את מחירי הדיור, המחירים ממשיכים לעלות. על רקע דברים אלה אומר חנין, "המציאות החברתית – כלכלית בישראל כיום היא כזו שבה מחירי הדיור עולים במהרה אך השכר נותר נמוך. זוהי מציאות שבה השכבות החלשות ביותר נאלצות להוציא אחוזים משמעותיים מהמשכורת על שכר דירה והחלום לקנות בית מתרחק, זוהי מציאות שבה הזכות לקורת גג איננה דבר מובן מאליו." חנין בדבריו מתייחס גם לכישלון של מערך הדיור הציבורי למלא את תפקידו והשפעתו על אלו הזקוקים לסיוע בפתרונות לדיור, "מערך הדיור הציבורי, אשר תפקידו לספק רשת ביטחון אחרונה לכל אותם אזרחים אשר זכותם לקורת גג לא סופקה, קרס אף הוא. הזכות לדיור ציבורי בישראל הפכה, למעשה, לריקה מתוכן וכך למעשה מפקירה ישראל את אלה הזקוקים ביותר לקורת גג לשוק החופשי ולמחירי השכירות הגבוהים וגוזרת עליהם חיים של העדר ביטחון."

על פי דברי שר השיכון יואב גלנט לפני כחודש, תמונת המצב העכשווית של הזקוקים לדיור ציבורי, כוללת כ-2,700 משקי בית הממתינים המתנה ארוכה לדיור ציבורי, על פי קריטריונים של משרד השיכון וכ-27,000 משקי בית זכאים על פי קריטריונים של משרד הקליטה. כלומר, כ-30,000 משקי בית ממתינים לדיור ציבורי. עם זאת, בשנים האחרונות לא נוספו כלל יחידות דיור חדשות למאגר הדיור הציבורי, ונרכשו רק עשרות דירות בשנה, כך שרשימת ההמתנה מתארכת וזמן ההמתנה לדירה מתארך אף הוא.

למרות חשיבות נושא הדיור והעיסוק האינטנסיבי של שר האוצר משה כחלון להורדת מחירי הדיור, לא צפויה ועדת השרים לענייני חקיקה לאשר את יוזמת החוק, כיוון שהיזמה מגיעה מן האופוזיציה ואינה מעוגנת בהסכמים הקואליציונים של הממשלה נוכחית.

ביום ג' תציין הכנסת ביוזמת ח"כ חנין, ח"כ לוי אבקסיס וח"כים נוספים משדולת הדיור את יום הדיור בכנסת בשורה של דיוני ועדות ודיוני מליאה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!