דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החינוך המקצועי

החינוך המקצועי / הממשלה לא דנה בהעברת החינוך המקצועי למשרד החינוך

הצעת ההחלטה הוסרה מסדר יומה של הממשלה ותובא לאישורה בשבוע הבא. מאות מנהלים, מורים ותלמידים מבתי הספר המקצועיים הפגינו כנגד ההצעה. אבי ניסנקורן: "חייבים להגן על התלמידים שלומדים במערך החינוך המקצועי"

הפגנה נגד העברת החינוך המקצועי למשרד החינוך. צילום: דבר ראשון
הפגנה נגד העברת החינוך המקצועי למשרד החינוך. צילום: דבר ראשון
דוד טברסקי

הצעת ההחלטה להעביר את בתי הספר המקצועיים של משרד הכלכלה לפיקוח משרד החינוך, שהייתה אמורה לקבל הבוקר (ראשון) את אישור הממשלה, ירדה מסדר היום של הישיבה ונדחתה למועד מאוחר יותר. כזכור, על פי ההצעה, העברת 60 בתי הספר המקצועיים תחל כבר בחודש ספטמבר הקרוב.

בבתי הספר של משרד הכלכלה לומדים כ-12 אלף בני נוער והם משלבים לימודי מקצוע ועבודה מעשית. מערכת החינוך מפעילה כיום כ-900 בתי ספר מקצועיים-טכנולוגיים, אליהם מתכוון משרד החינוך לצרף את 60 בתי הספר של משרד הכלכלה.

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מסר היום כי "חייבים להגן על התלמידים שלומדים במערך החינוך המקצועי. לכן כל שינוי שיעשה חייב להיות אחרי וידוא שהתלמידים לא נפגעים ומצבם אף משתפר".

מחוץ לישיבת הממשלה הפגינו מאות אנשים – ביניהם מנהלים, מורים ותלמידים מבתי הספר המקצועיים – כנגד ההחלטה. המפגינים הניפו שלטים עליהם נכתב, בין השאר, "העם דורש חינוך מקצועי" , "חינוך מקצועי – הציונות האמתית", "חינוך ועבודה = עתיד של המדינה" ו-"3,000 מפוטרים לא סולחים".

שר הרווחה, חיים כץ, שהגיע להביע את תמיכתו במפגינים, סיפר כי קיבל הבטחה מראש הממשלה שההחלטה לא תעלה היום לדיון אלא תדחה בשבוע. "אני חושב שהמלחמה שלכם צודקת", אמר כץ, "יהיה לנו זמן של יותר משבוע ללכת למאבק הזה. את הבעיה צריך יהיה לפתור במשא ומתן ונכון לעכשיו הזזנו את זה כדי שיהיה לנו זמן להחזיר את זה למשרד הכלכלה, אני מקווה שיהיה ניצחון של כולנו אבל צריך סבלנות".

מנהלת בית הספר המקצועי שהם בחיפה, חני ויינברג, שלקחה חלק בהפגנה, סיפרה ל'דבר ראשון' כי הצעת ההחלטה היא הצעד הראשון של הממשלה נגד החינוך המקצועי. "בראש ובראשונה, אנחנו רוצים שמישהו יקשיב לנו, שמישהו ישמע אותנו" אמרה ויינברג, "יש לנו ניסיון של הרבה מאוד שנים בחינוך המקצועי ולצערי הרב אף אחד לא שמע שום גורם מקצועי מהשטח".

לטענתה, ההבטחות שניתנו לבתי הספר המקצועיים שעברו כבר למשרד החינוך לא קוימו. "תמונת המצב היא עגומה ומדינה ישראל מתחילה לשלם את המחירים, מדינת ישראל הרגה את התחום המקצועי, רואים את זה בזה שלא באים ילדים למרות שהתוצאות החינוכיות שלנו לא ניתנות לוויכוח", אמרה ויינברג.

"דבר אחד כולם יכולים להסכים עליו", סיכמה, "להודיע באמצע יולי למערכות כל כך גדולות על זה שמחר הכל הולך להשתנות בלי לעשות את זה בצורה מאורגנת – זה פשוט מקומם".

"לפני יותר מ-90 שנה החליטו בני נוער להתאגד כי נמאס להם להיות שוליות מנוצלות", אמר יותם טירקל, המרכז את פעילות תנועת הנוער העובד והלומד בבתי הספר המקצועיים, "אחרי כמה שנים קם בתל אביב בית הספר המקצועי הראשון, 'מקס פיין', תלמידים רכשו בו מקצוע והפכו להיות עובדים מקצועיים עם כבוד. המגמה שאנחנו רואים במעבר בין משרד הכלכלה למשרד החינוך היא הפסקת ההעסקה של בני הנוער כחלק מלימודי המקצוע".

"חשוב שנזכור שיש הבדל בין החינוך הטכנולוגי לחינוך המקצועי, לא מדובר כאן באותו הדבר" אמר רכז תנועת 'דרור ישראל' פסח האוספטר, שהשתתף בהפגנה. "השימוש במילים מצועצעות כמו חינוך טכנולוגי והאמירה 'כולם יהיו טכנולוגיים' היא כדי לטשטש את האמת, מה רע ומה לא נכון במי שהולך להיות שף? מה לא מכובד במי שהולך להיות מנהל מחסן? מה לא ראוי במישהו שהולך לעבוד בקוסמטיקה? מה לא מכובד בזה? מה לא ראוי בזה?".

שר החינוך נפתלי בנט מסר בתגובה לדחיית הדיון בהצעה כי "אסור שתלמידי החינוך המקצועי בישראל ישלמו את מחירם של שיקולים פוליטיים קטנים. יש תמימות דעים בקרב אנשי החינוך והתעשייה שהמהלך חיוני לילדים".

"משרד החינוך ערוך להעניק להם חינוך מקצועי ואיכותי ולעטוף אותם בכל מה שנדרש" הוסיף השר, "במשך חודשים קידמנו את המהלך החברתי הזה, ולא ברור למה לפתע דוחים זאת. איחוד עשרת אלפים התלמידים מבתי הספר המקצועיים עם תלמידי משרד החינוך הוא צעד חברתי שכל כולו נועד לצמצום פערים בחברה הישראלית. אני קורא לשר הכלכלה וראש הממשלה להתעלות מעל שיקולים פוליטיים צרים ולהביא לאישור מיידי בממשלה".

בהסתדרות הנוער העובד והלומד, המתנגדת להצעה, בירכו על הורדת ההצעה מסדר היום של ישיבת הממשלה: "אנו מקווים שדחיית ההצבעה על ההצעה תוביל לדיון מעמיק ורחב עם כל הגורמים הרלוונטיים לחינוך המקצועי, תבטיח את עתידם על 12,000 נערות ונערים העובדים והלומדים ותשמור על מערכת החינוך המקצועית – אשר משלבת בין לימודים, עבודה והכשרה מקצועית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!