דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

דיור / ירידה חדה בכמות הדירות שנמכרו בחודשים אפריל ומאי

על פי הכלכלן הראשי, חלה ירידה בשיעור של 18% בכמות הדירות החדשות שנקנו בחודשים אלה. את הירידה מייחסים באוצר ליציאה של משקיעים מהשוק, דבר שעלול להבית בעתיד לשוק דירות מאוזן יותר.

אתר בנייה. צילום: פלאש 90
אתר בנייה. צילום: פלאש 90
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אגף הכלכלן הראשי באוצר פרסם היום את סיכום נתוני שוק הדיור לחודשים אפריל-מאי. מהנתונים עולה כי בחודשים אלה נרשמה ירידה משמעותית של כ-18% במספר הדירות שנרכשו לעומת חודש מרץ. סך הכול נמכרו כ-9,000 דירות בממוצע בחודש. הירידה המשמעותית יותר (20%) נרשמה בקרב רוכשי דירות חדשות. בשוק דירות יד שנייה נרשמה ירידה מתונה יותר של כ-14%. עם זאת, באוצר מדגישים כי בראייה היסטורית מדובר בנתון נמוך.

באוצר נוטים לייחס את הירידה במספר העסקאות בדירות יד שנייה ליציאתם של רוכשי הדירות להשקעה מהשוק, וזאת מתוך הערכה שעיקר פעילותם נמצאת בפלח שוק זה. באפריל רכשו המשקיעים כ-1,700 דירות, המהווים ירידה של 27% ממספר הרוכשים במרץ וירידה של כ-20% לעומת אפריל אשתקד. בחודש מאי דווקא נרשמה עלייה קטנה (4%) של רכישת דירות  להשקעה. באוצר לא מייחסים חשיבות לנתון זה, שכן מדובר בתוספת של  70 דירות בלבד לעומת אפריל. דוח קודם שפרסם הכלכלן הראשי מראה על ירידה מתונה בכמות הדירות שנמכרות להשקעה.

בלימת כמות הדירות להשקעה היא אחת המטרות המוצהרות של מדיניות הדיור שמקדם שר האוצר כחלון. בשבוע שעבר פרסם כחלון כי הוא שוקל אגרה מיוחדת על רוכשי דירה שלישית ורביעית. בנוסף, לפני כשנה העלה כחלון את מס הרכישה למשקיעים. ייתכן כי גם העלייה במחירה של המשכנתה, עליה הצביעה המשנָה לנגידת בנק ישראל, ד"ר נדין בודו-טרכטנברג, דוחקת את רגלי המשקיעים הזעירים אל מחוץ לשוק הדיור.

הורדת חלקם של המשקיעים בשוק יכולה להביא להורדה במחירי הדיור, מאחר שהפחתת כמות הדירות שנרכשות להשקעה יכולה להעלות את היצע הדירות למכירה ולהקטין את הביקוש של דירות שאינן לדיור. עם זאת, עדיין מוקדם לומר האם המגמה הזאת תימשך ואם אכן תביא לתוצאות אלה.

הכלכלן הראשי באוצר מציין את ירידת חלקם של רוכשי דירות להשקעה, בייחוד בשני אזורים: באזור המרכז ובאזור נצרת. בשני אזורים אלה החלה מכירת דירות בתכנית "מחיר למשתכן" (בלוד ובעפולה). במשרד האוצר טוענים כי רוכשי הדירות להשקעה יוצאים מאזורים אלה מאחר שהם חוזים ירידה של ביקושי דירות להשכרה בגלל תכנית "מחיר למשתכן".

משרד תיווך נדל"ן. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.
משרד תיווך נדל"ן. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.

כשמחברים את נתוני הדירות שנרכשו על ידי משקיעים ונתוני הדירות שנמכרו על ידי משקיעים מתגלה כי מספר הדירות המוחזקות על ידי משקיעים לא גדל בחודשיים האחרונים. באזורים נצרת, המרכז ורחובות מספר הדירות שמוחזקות על ידי משקיעים נמצא במגמת ירידה. לעומת זאת, באזור תל אביב מספר הדירות בבעלותם של משקיעים נמצא במגמת עלייה.

אם אכן מדובר בתחילתה של מגמה ובהשפעה רוחבית של שיווקים על השוק, במסגרת "מחיר למשתכן", ייתכן שהמכרזים הרבים (לקבלנים) שהוציאו באוצר במהלך החודשים האחרונים, במסגרת "מחיר למשתכן", יראו השפעה ממשית על השוק במהלך החודשים הבאים כשאלו ישווקו לציבור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!