דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור ציבורי

דיור ציבורי / ליונית לוי וקרן ברנס נמאס לחכות שנים לדיור ציבורי

השתיים, עם ילדיהן, נטו אוהל מול ביתו של שר השיכון במושב עמיקם. סיפורן קשה ונוקב, אך התמונה הרחבה מבהירה - 2,644 זכאים יוצרים תמונה מדאיגה של הזנחה מתמשכת של המדינה.

יונית לוי (מימין) ומיטל כהן צילום: דבר ראשון
יונית לוי (מימין) ומיטל כהן צילום: דבר ראשון
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מזה שבוע חיות קרן ברנס ויונית לוי וילדיהן במאהל מול ביתו של שר השיכון גלנט. ברנס ולוי זכאיות לדיור ציבורי וממתינות בתור כבר שנים, ונאלצו לעזוב את דירותיהן השכורות בימים האחרונים. באין מוצא אחר הן החליטו יחד עם הפעילה החברתית, מיטל כהן, שנאבקה בעצמה במשך שנים לקבל דירה בדיור הציבורי, להקים את המאהל בשולי מושב עמיקם, כחמישים מטרים מביתו של שר השיכון. הפער בין אחוזתו רחבת הידיים של שר השיכון למאהל מיצר תמונה קשה.

קרן ברנס (39) היא אמא לארבעה הממתינה כבר 18 שנה לדיור ציבורי. ברנס אומרת שהיא כבר עברה כ-60 דירות. עד לפני מספר שבועות עוד עבדה כעובדת משק בבנייני משרדים, אך לאחרונה נפצעה ויצאה לחופשת מחלה. בתוך כך נאלצה לפנות את ביתה בנתניה, לאחר שלא עמדה בתשלומי השכירות.

"אין לי כבר כוח, לא נפשי, לא פיזי ולא כלכלי. אין לי כבר מאיפה לקחת צ'קים, אין לי מי שיחתום עבורי ערבות כדי להשכיר דירה." מתארת ברנס את מציאות חייה, "אני רק רוצה לקבל מקום לחיות בו. במשך 18 שנה התביישתי. פחדתי לקום ולדבר. היום אני כבר לא מתביישת. אין לי במה, לא רצחתי ולא גנבתי. אני רק רוצה לתת לילדים שלי בית."

"ילד בלי בית בושה למדינה" צילום: דבר ראשון
"ילד בלי בית בושה למדינה" צילום: דבר ראשון

ברנס מסבירה את הביורוקרטיה שהביאה אותה למצב בו היא עומדת לאבד את זכאותה. "כדי להיות זכאית לדיור ציבורי אתה צריך להיות או נכה או הורה לשלושה ילדים קטינים, או משרתים בצבא. הבן שלי בן 18 עכשיו. אבל הוא סובל מפיגור קל ומאפילפסיה. הצבא לא מוכן לגייס אותו. אז עכשיו אני הולכת לאבד את הזכאות שלי. מעבר לכך, כדי להיות זכאית אני צריכה לקבל הבטחת הכנסה. כדי לקבל הבטחת הכנסה אני צריכה לעבוד. עכשיו נפצעתי, אין לי בית אז אני גם מאבדת את מקום העבודה שלי. אני אאבד את הבטחת ההכנסה וגם את הזכאות לדיור ציבורי".

לקרן שני ילדים קטנים נוספים בני שמונה ושלוש. היא חוששת לעתידם ומרגישה איך כבר היום הם סוחבים משקעים בגלל הדירות הרבות שעברו. "לבן השני שלי אין חברים בשום מקום. הוא לא יכול ליצור קשרים. הוא כל החיים שלו חי בלי בית קבוע. אני רואה מה זה עושה לו. זה משאיר משקעים."

האהל של משפחות לוי וברנס, על רקע אחוזתו של שר השיכון צילום: דבר ראשון
האהל של משפחות לוי וברנס, על רקע ביתו של שר השיכון. צילום: דבר ראשון

"אני אשה עובדת, ועדיין אני לא מצליחה להתרומם – הכל הולך לתשלומים, לבתי ספר, לגנים, בסוף החודש אין לי מה לתת לילדים" אומרת יונית לוי (40) מחולון, אם לשישה. "אני רוצה שיהיה לנו בית – מקום לישון בו, מקום שאני אוכל להיות בו, 14 שנים די. זה לא מבחירה, יש לי ילד בן 11 חודשים, איפה הוא ילמד ללכת? על העצים ועל האבנים כאן?" לוי ממתינה לדירה בדיור הציבורי כבר 14 שנים. לאחרונה, משרד השיכון פרסם כי רכש  40 דירות חדשות לדיור הציבורי בחולון. על אף שלוי נמצאת במקום העשירי בתור, היא לא זכתה לקבל דירה. עד לא מזמן עבדה במזנון בית ספר ואהבה מאוד את עבודתה. כשאיבדה את ביתה, נאלצה לוי גם לעזוב את העבודה.

רשימת דרישות, מאהל המחאה צילום: דבר ראשון
רשימת דרישות, מאהל המחאה צילום: דבר ראשון

הסיפורים של קרן ויונית קשים מאוד, והיאוש שלהן כשהן מדברות על העתיד של ילדיהם קורע לב. הן בחרו להעמיד את סיפורן האישי בחזית המאבק מתוך תחושת חוסר ברירה. כמוהן, עומדים בתור לדירה בדיור הציבורי 2,644 זכאים על פי קריטריונים של משרד השיכון, לכולם סיפור אישי, המצטרף לכדי מגמה. אלפים רבים נוספים היו יכולים להיות זכאים, במידה והקריטריונים לדיור ציבורי היו מעט פחות נוקשים, ואין לשכוח שישנם כ-27,000 זכאים וזכאיות ממתינים לדיור על פי קריטריונים של משרד הקליטה. מערך הדיור הציבורי "מיובש" כבר שני עשורים והמחסור שנוצר בו במהלך השנים מוביל משפחות קשות יום רבות לעוני מחפיר.

ברנס מספרת כי נציגי משרד השיכון הציעו להן סיוע בשכר דירה, ואף הסכימו לתת לבעלי הבתים שלהן ערבות. אך היא חוששת כי אם היא תמשיך לקבל סיוע בשכר דירה, היא עתידה לצאת בקרוב מהתור לדיור ציבורי, זאת מאחר ובקרוב ימלאו לבנה הגדול 18 שנים.

ביתו של יואב גלנט. צילום: מאיר פרטוש / פלאש 90.
ביתו של יואב גלנט. צילום: מאיר פרטוש / פלאש 90.

בעזרת מיטל כהן, דיירת בדיור הציבורי שעברה גם היא בחייה עשרות דירות ומנהלת דף פייסבוק העוסק בדיור הציבורי, הצליחו קרן ויונית להפיץ את סיפורן ברחבי הרשת. מספר דפי פייסבוק פופולריים, דוגמאת חדר מצב – צדק חברתי עוקבים אחר סיפורן של ברנס ולוי. אך התקשורת הממסדית עדיין לא מספרת את סיפורן, ואנשים ספורים הגיעו לתמוך בהן בשטח. המאהל שלהן לא נמצא בשדרות רוטשילד, והמעטים שמגיעים בוחרים לעשות את הדרך הארוכה עד למושב עמיקם.

מי שכן הגיע הוא שר השיכון, שהמאהל נמצא ממש מתחת לביתו. ברנס מספרת על ביקורו של גלנט: "חשבתי שהוא יעשה משהו, אבל הוא ישב פה מולנו ושתק. שעה אחר-כך ראינו שהתמונה שלו עם הילדים על הברכיים פורסמה בכל מיני קבוצות פייסבוק. אני מרגישה שהוא בא לעשות יחסי ציבור. השתמש בנו, והלך."

 יונית לוי (מימין) ומיטל כהן צילום: דבר ראשון
יונית לוי (מימין) ומיטל כהן צילום: דבר ראשון

בינתיים מתכוונות ברנס ולוי לרשום את ילדיהן ללימודים בשנה הבאה במושב עמיקם. הן נערכות לישיבה ממושכת במאהל, ומזמינות אנשים הנמצאים במצב דומה לשלהן להגיע ולהצטרף למאבקן. בין אם מדובר בעזרה לוגיסטית לישיבתן במאהל ובין אם מדובר בהפעלת לחץ ציבורי על מקבלי ההחלטות, הן תשמחנה לכל סיוע שיגיע מהציבור הרחב.

בשנה האחרונה החליט שר השיכון יואב גלנט להוציא לפועל תכנית לשיקום הדיור הציבורי, במהלכה נרכשות ומשופצות מאות דירות. פעולותיו של שר השיכון בתחום ראויות לחיזוק. אך כדי לתת מענה אמיתי למצב הדיור הציבורי, שיאפשר למשפחות כמו לוי וברנס חיים בכבוד, תצטרך ממשלת ישראל לקבל החלטות מרחיקות לכת. בינתיים, הצעתו של ח"כ דב חנין לחוקק חוק יסוד הקובע כי דיור הינה זכות יסוד בישראל, לא עברה את ועדת השרים לחקיקה.

תגובת משרד השיכון:

"מאז כניסתו לתפקיד, שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, הנחה את גורמי המקצוע במשרד לרכז מאמצים בתחום הדיור הציבורי, לאחר הזנחה רבת שנים. לצורך כך, מוקצים השנה מעל מיליארד ש"ח לרכש יחידות דיור ציבורי ולשיקום מבנים. מתחילת כהונת הממשלה הנוכחית נרכשו 745 דירות בכל הארץ, זאת לעומת 6 דירות בלבד בשנת 2014. בשנה האחרונה אף שופצו ואוכלסו כ-600 דירות שעמדו ריקות במשך עשרות שנים, בכל רחבי הארץ, לאחר שהוחלט להגמיש עבורן קריטריונים. למעלה מ- 2,089 דירות אוכלסו במערך הדיור הציבורי באמצעות החברות המשכנות, בשנה האחרונה. מדובר בגידול של 21% באכלוס ביחס לשנת 2014. בנוסף, המשרד חתם על הסכם היסטורי יחד עם משרד האוצר, הסוכנות היהודית ועמיגור לבניית 2,638 יחידות דיור, בכ-20 יישובים בארץ, ב-5 השנים הקרובות. לראשונה, הוחלט להקדיש 100 מיליון ש"ח לרכש דירות עבור נכים רתוקים לכסא גלגלים, ברשימה נפרדת מרשימת הממתינים הכללית. השר גלנט, הורה לאחרונה לעצור לאלתר את כל פינויי דיירי הדיור הציבורי עד אשר ועדה מיוחדת שמוקמת לצורך העניין תגיש את מסקנותיה.

בתחום שכר הדירה, השנה הוחלט על תוספת של 600-900 ₪ מדי חודש למשפחה עבור השתתפות בשכר הדירה מטעם המשרד. כמיליארד וחצי ש"ח מוקדשים לתשלומי שכר דירה לזכאים. בנוסף, השר גלנט החל בהתנעת תכנית רב שנתית, להמרת הסיוע בשכירות להשתתפות במשכנתא, כך שהדירה תעבור לבעלותו של הדייר, עם סיום תשלומי המשכנתא. זאת, כדי להוציא משפחות ממעגל העוני בטווח הרחוק.

משרד השיכון העניק את הסיוע בשכר-דירה הגבוה ביותר העומד לרשותו לגב' לוי וברנס. המשרד אף העניק להן ערבויות ונציגיו עומדים בקשר איתן."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!