דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תקציב המדינה / ועדת הכספים העבירה 11 מיליארד ש"ח, חלקם עודפי 2015, לתקציב 2016

אחרי עימות שנמשך מספר חודשים, האוצר החל לפעול על פי דרישות הוועדה ולהציג פירוט בכל בקשה להעברת תקציב. למרות הויכוחים הקולניים - הכסף עבר

ועדת הכספים, צילום: פלאש 90 / יונתן סינדל. ארכיון.
ועדת הכספים, צילום: פלאש 90 / יונתן סינדל. ארכיון.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר דיון סוער שנערך אתמול (שני), אישרה ועדת הכספים העברות כספים לתקציב 2016 של משרדי הממשלה בסך 11 מיליארד ₪. בין ההעברות שאושרו נכלל תקציב להעלאת שכר חיילי שירות החובה בצה"ל ב-50% ולשיפור המעברים ביהודה ושומרון. אבל הסיפור מאחורי הסכומים למשרדים השונים קשור במערכת היחסים הסבוכה בין ועדת הכספים בכנסת למשרד האוצר, או ברמה הפרסונלית יותר – בין יו"ר הוועדה, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) לשר האוצר משה כחלון והפקידים במשרדו.

מה יעשו משרדי הממשלה עם עוד 11 מיליארד ש"ח?

ההעברות התקציביות ה"רגילות" בתוך תקציב 2016 מגיעות ברובן מסעיפי רזרבה שנקבעו בו מראש ע"י משרד האוצר. בין ההעברות שאושרו נמצאים 5.18 מיליארד שקל לתקציב הביטחון, הכוללים בתוכם גם 600 מיליון המיועדים להעלאת שכרם של חיילי החובה בכ-50% וכן 304 מיליון ₪ המיועדים לשיפור המעברים באיו"ש. 346.4 מיליון ₪ הועברו למשרד המדע ולמשרד התרבות והספורט, 225.4 מליון ₪ למשרד הפריפריה הנגב והגליל, ו-123.2 למשרד לשירותי דת.

כמו כן אושרו בוועדה גם העברות של עודפי תקציב משנת 2015 לשנת 2016. חלק גדול מעודפי התקציב נקראים ע"י פקידי האוצר "עודפים מחוייבים" – תקציבים שאושרו בשנה קודמת ונחתמו בגינם חוזים עם ספקים חיצוניים, אך התשלום עדיין לא בוצע. בדרך כלל מדובר בהתחייבויות ארוכות טווח בתחום התשתיות או התחייבויות הקשורות לשנת הלימודים שחוצה שנות תקציב. העודפים כוללים 3.72 מליארד ₪ בתקציב משרד השיכון. בין העודפים שהועברו – העברה של 823.6 מליון ₪ במשרד החקלאות בתוכה נכללת העברה של 411 מליון ₪ לחטיבה להתיישבות.

מאבק הכוחות שעיכב שינויים בתקציב

היקף ההעברות החריג שאושר בישיבה אחת נובע מ"פקק" שנוצר באישור ההעברות התקציביות בחודשים האחרונים. מתחילת 2016 התקיים מאבק כוחות בין פקידי האוצר ליו"ר ועדת הכספים עקב סירובם של הח"כים בוועדה לאשר לאוצר העברות תקציב שלא על פי הנוהל שהוחלט בוועדה. הנוהל דורש מפקידי האוצר פירוט של שלוש שנים לאחור על כל סעיף שבו מתבצעת העברה, כדי לקבל תמונה רחבה יותר על הצורך בה. לפני מספר שבועות הגיעו שר האוצר כחלון ויו"ר ועדת הכספים לסיכום שסיים את ההתנגשות, והאוצר התחייב להעביר את הבקשות על פי נהלי הועדה. גפני התחייב שהעברות שמגיעות ללא ההסבר המפורט לא יעלו לדיון בועדה, ובדרך השיג גם תוספת של כ-100 מליון ₪ לישיבות. במהלך הדיון אתמול התייחס גפני לקושי בקבלת הנתונים כשאמר "אנחנו כמעט מסיימים את העודפים וההעברות. אבל על פי הנוהל שקבענו צריך לקבל את החומרים יומיים לפני הוועדה. אני חש שיש מי שאומר למשרדים – אל תעבירו את ההסבר. היום יש דיונים רציניים ומעמיקים בהעברות."

גפני, יו"ר ועדת הכספים. צילום: פלאש 90
התעקש עהאוצר יפרט את הסעיף שבו מוצע לעשות העברה תקציבית. ח"כגפני, יו"ר ועדת הכספים. צילום: פלאש 90

האופוזיציה מתנגדת, הקואליציה בולמת

על אף הסיכום של גפני עם כחלון, ישיבת הוועדה לא עברה על מי מנוחות. גפני אומנם רצה לאשר את כל הבקשות, ואף היה מוכן להיות סלחן לפקידי האוצר כשחלק מהבקשות הגיעו עם פירוט חלקי. לעומת זאת חברת הכנסת סתיו שפיר ומיקי רוזנטל (המחנה הציוני) ביקשו לקבל פירוט והסברים והציבו שאלות קשות לפקידי האוצר והמשרדים שהגיעו לוועדה כדי להסביר את הבקשות. כך, למשל, ביקש ח"כ רוזנטל לברר מי יקבע את הקריטריונים על פיהם מחולקים הכספים למופעי תרבות ברשויות המקומיות. רוזנטל הסביר כי הוא חושש שהתקציב יכול להיות מנוצל להשפעה פוליטית פסולה על ראשי הרשויות בידי שרת התרבות או בידי בכירי המשרד.

ח"כ שפיר ביקשה לדעת מדוע מבקשת החטיבה להתיישבות תקציבים לבניית בתים עבור אנשים פרטיים. כמו כן מחתה שפיר על כך שכספי החטיבה להתיישבות מועברים לארגונים הנמצאים תחת חקירת היועץ המשפטי לממשלה. חבר הכנסת רוזנטל אמר על כך "הנושא של העברת כספים לחטיבה להתיישבות הוא נושא סבוך שנמצא בחילוקי דעות. הנוהל הוא לא חזות הכל. יש נושאים נוספים שיכולים להכריע בשאלה האם לאשר או לא לאשר העברת כספים כלשהי. לפיכך אני חושב שעד למיצוי ההחלטה שנמצאת על שולחנו של היועמ"ש מנדלבליט אנחנו לא צריכים להעלות הצעות להעברה לחטיבה להתיישבות." ח"כ זהבה גלאון (מרצ) הצטרפה להתנגדות ואמרה "החטיבה הפכה סמל לשחיתות וצפצוף על שלטון החוק, ולכן עלינו לפחות להמתין עד לסיום בדיקת היועץ המשפטי לממשלה בעניין".

"לא למתוח את החבל יותר מידי"

בעקבות בקשותיה של ח"כ שפיר לקבל פירוט ומידע נוסף לפני אישור ההעברות, התפתח ויכוח קולני בינה לבין ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) שהגיע לדיון לקראת ההצבעות על מנת לוודא כי לקואליציה יש רוב בוועדה. חבר הכנסת זוהר תקף את שפיר כשאמר "כל התנגדויותיה נובעות מרצונה להרוויח עוד כמה קולות בפרימריז" ח"כ גפני, שהתקשה להשתלט על הדיון הקולני, עצר אותו להפסקה של 15 דקות. עם זאת, גם לאחר ההפסקה הויכוח בין ח"כ זוהר לח"כ שפיר לא נרגע. גפני ציין כי "יש כאן דיון רציני ומקיף מאוד אבל לא ניתן להגזים יתר על המידה. עלינו כחברי ועדת הכספים לגלות אחריות ולאפשר למשרדי הממשלה לתפקד, לטובת כל אזרחי ישראל. בואו לא נמתח את החבל יותר מדי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!